Шановні мешканці
Ямпільської
громади!
Зробити нашу область успішною, зробити успішною кожну громаду Вінниччини - мета, яку ставить перед собою наша команда. Особисто для мене це дуже важливо, тому що завжди вважав головним критерієм того, що я роблю, - як в результаті змінюється життя людей.

Гарні школи, належне медичне обслуговування, добрі дороги, транспортне сполучення, можливості для роботи і самореалізації, приємні місця для дозвілля, врешті решт звичайна увага і повага влади до людей – це все те, що повинно бути в кожній громаді. Реформа децентралізації, запуску якої я свого часу домігся, надає нові можливості всі ці проблеми вирішувати.

Але мій досвід мене переконує – щоб досягти мети, потрібно мати чітке бачення, план дій і ефективну, професійну і надійну команду. З цього, зокрема, розпочинався шлях до успіху Вінниці, яка сьогодні по праву займає провідні місця серед міст
України і по комфорту, і по прозорості, і по можливостям для підприємництва. І по багатьом іншим показникам. Це – саме той шлях, який ми , наша команда, пропонуємо і Вашій громаді. Це вперше в Україні, коли розробляються узгоджені плани розвитку кожної громади і всієї області в цілому.

Працюючи над проектом стратегії, наші фахівці, члени нашої команди перш за все йшли до людей і цікавились їхньою думкою. Тепер ми ще раз спільно з вами маємо оцінити, що і як має бути зроблено – в кожній громаді і в області в цілому. А далі – цей документ має бути затверджений новообраною Радою громади і стати планом дій, реалізація якого дозволить реалізувати унікальний потенціал вашої громади.

Впевнений, що спільно ми зможемо втілити найсміливіші плани. Щастя, добробуту та здоров'я вам,
Ваш Володимир Гройсман
Дорогі друзі!
Я переконаний, що патріотизм починається з рідної оселі, рідної вулиці, рідного села, селища чи міста, тобто нашої з вами громади. А громада - це люди, які хочуть нормально жити: працювати та отримувати достойну зарплату, водити дітей до хорошого дитсадка, навчати в сучасній школі, отримувати якісну медичну допомогу, цікаво відпочивати. Чи реально це? Реально!
Це наше майбутнє! Саме таким ми його бачимо, саме таким ми його маємо зробити.

Щоб усі наші кроки до цієї мети були правильними та виваженими, ми розробили план розвитку нашої громади на 10 років – «Стратегію 2030». Це план розвитку для всієї громади – мають бути взяті до уваги інтереси кожного мешканця кожного населеного пункти, який входить до нашої громади.

Наразі це ще проект. В його основі – результати тих обговорень наших спільного бачення розвитку громади, які вже відбулись. Але ми разом з вами маємо ще раз зважити всі наші «плюси» та «мінуси» та визначити, що маємо розвивати та будувати, а яких недоліків варто позбутися. Після виборів цей документ стане чітким планом наших дій, запорукою успіху нашої громади.
Гаджук Сергій Іванович
Мої шановні земляки!
Нині ми обираємо майбутнє рідного краю. Як має змінитися Вінниччина за наступні 10 років? Як зміняться наші громади? Як мрії жителів області про комфортне, якісне та безпечне життя в нашому регіоні і в кожній громаді перетворити на реальність?

Відповіді на ці питання дасть план розвитку нашої області – Стратегія «Вінниччина-2030» і планів-стратегій розвитку громад, проекти яких розроблені. Розробку такого плану ініціював Володимир Гройсман. Саме його команді завдяки чіткому плану «Стратегії 2020» вдалося зробити Вінницю найкомфортнішим містом країни. Тепер наша команда поширює цей підхід на всю область.

Уперше в Україні ми розробили проекти стратегій для кожної громади і всієї області. Унікальним є те, що ці стратегії писались фактично самими вінничанами. Для нас – кожен мешканець Вінниччини важливий, і тому ми організовували обговорення з мешканцями громад, гаряче дискутували, спільно пропонували ідеї та визначали пріоритети.

Завдання, які стоять перед нами, амбітні, але цілком реальні! І працювати будемо разом – на своїй землі, для своїх земляків.
Упевнений, що кожний відчуватиме себе творцем успішної історії своєї громади. Вірю, ми здатні перетворити Вінниччину на сучасний успішний європейський регіон, який має стати прикладом для всієї держави!
Кістіон Володимир Євсевійович
ВСТУП
Сьогодні кожна громада зіштовхується з вибором – вирішувати лише нагальні проблеми або підходити до існуючої ситуації
стратегічно, на перспективу. Досвід успішних європейських та українських міст показав, що без плану дій гармонійний, збалансований та якісний розвиток неможливий. Громада потребує стратегії для уникнення хаотичного розвитку, який часто є вигідним для певних зацікавлених кіл, але аж ніяк не є в інтересах громади.

Стратегія – це структурований набір заходів, спрямований на досягнення конкретної мети, це не просто черговий «папірець» чи черговий інструмент політичної агітації. Стратегія – це основа розвитку громади.

Стратегія розвитку об'єднаної територіальної громади – це дороговказ для громади та інструкція, яким чином використовувати всі наявні ресурси (природні, людські, фінансові) з метою досягнення бажаного результату та підвищення рівня життя всіх мешканців.

У реаліях сьогодення деякі громади вже сформувались, а деякі ще у процесі створення. Тому надзвичайно важливим є
відображення в стратегії розвитку інтересів всіх суб'єктів громади (сіл, населених пунктів) у відповідності до їхніх специфічних цілей та потреб.

Стратегія розвитку Ямпільської об'єднаної територіальної громади до 2030 року була сформована на основі вивчення існуючих стратегічних документів громади, проведеного SWOT-аналізу, зустрічей-обговорень з мешканцями майбутньої ОТГ, з метою визначення стратегічних пріоритетів громади та бачення розвитку ОТГ.

Стратегія є адаптивним робочим документом, використання якого має на меті допомогти мешканцям громади зрозуміти, що відбудеться в їх населеному пункті протягом наступних 10 років, на що звернути увагу, та що «болить» громаді сьогодні.

Ключові принципи, які були закладені в Стратегію розвитку Ямпільської об'єднаної територіальної громади до 2030 року:

  • сталість – інтеграція економічних, соціальних, екологічних аспектів, питань стратегічного планування та прийняття рішень
  • прозорість – основа для «Відкритого уряду» як зрозумілої сукупності дій (заходів), які можуть бути застосовані при формуванні бюджетів, прийнятті рішень на місцях, розробці політики, укладанні контрактів та наданні послуг
  • залученість (партисипація) – ефективні процедури залучення громад сприятимуть легітимності політик та прийняття рішень,
  • створюючи відчуття локальної приналежності та забезпечуючи врахування прав громадян
  • співпраця – горизонтальна та вертикальна, між різними рівнями державного управління, секторами, установами

Збалансований розвиток будь-якої громади починається з визначення напрямків розвитку, пріоритетів та першочергових дій, які протягом наступних років дозволять громаді стати сталою, економічно розвиненою та самодостатньою.

Ямпільської ОТГ після об'єднання отримає нові території, які поки що не мають якісного транспортного сполучення та технічної інфраструктури, але в той же час багаті на людські та природні ресурси, значний рекреаційний потенціал та перспективи розбудови агровиробничого сектору.

Стратегія є концептуальним документом з зазначенням пріоритетів та точок росту громади. Цей документ та шляхи реалізації запропонованих у ньому заходів слід додатково обговорити з мешканцями. Частина моніторингу та оцінки, а також План дій щодо реалізації даної Стратегії буде розроблений та доданий до документу.
Загальна інформація про Ямпільську громаду
Ямпільська об'єднана територіальна громада буде створена 25 жовтня 2020 року, відповідно до розпорядження КМУ «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області». До складу майбутньої Ямпільської об'єднаної територіальної громади увійдуть 19 територіальних громад, утворених 38 населеними пунктами, з адміністративним центром громади містом Ямпіль:
Безводнівська сільська рада: с.Безводне, с. Прилужне

Бушанська сільська рада: с. Буша, с.Дорошівка, с. Слобода-Бушанська, с.Держанка

Великокісницька сільська рада: с. Велика Кісниця

Гальжбіївська сільська рада: с.Гальжбіївка, с.Біла, с.Оксанівка, с.Улянівка

Дзигівська сільська рада: с. Дзигівка, с.Дзюброве

Довжоцька сільська рада: с. Довжок

Качківська сільська рада: с. Качківка

Клембівська сільська рада: с.Клембівка

Михайлівська сільська рада: с.Михайлівка

Петрашівська сільська рада: с. Петрашівка, с. Миронівка, с. Хмелівщина

Писарівська сільська рада: с. Писарівка

Порогівська сільська рада: с. Пороги, с. Добрянка, с. Франківка

Ратуська сільська рада: с. Ратуш

Русавська сільська рада: с. Русава, с. Нечуївка

Северинівська сільська рада: с. Северинівка, с. Іванків

Слободо-Підлісівська сільська рада: с. Слобода-Підлісівська, с. Придністрянське, с.Підлісівка

Тростянецька сільська рада: с. Тростянець, с. Гонорівка, с. Лаврівка, с. Регляшинці

Цекинівська сільська рада: с. Цекинівка

Ямпільська міська рада: м. Ямпіль
Майстрова Регіна Юріївна
Терапевт
Ямпільська об'єднана територіальна громада знаходиться у південно-західній частині Вінницької області, на відстані 135 км від обласного центру м. Вінниці, 400 км від міста Київ. По території об'єднаної територіальної громади проходить 86 км державного кордону з Республікою Молдова. Місто Ямпіль, адміністративний центр об'єднаної територіальної громади, має пряме паромне сполучення з сусідньою державою (Ямпіль-Косоуець), крім того наявне паромне сполучення та човнова переправа через річку Дністер «Цикинівка-Сорока», автомобільне сполучення через державний кордон «Велика Кісниця–Хрушка» та пункт пропуску через державний кордон через р. Дністер «Кісниця-Васильково» (Республіка Молдова). Відстань до найближчого міжнародного аеропорту «Гавришівка» становить 140 км, до міжнародного аеропорту «Бориспіль» – близько 390 км.

Площа Ямпільської об'єднаної територіальної громади складає 788,8 км2. Віддаленість населених пунктів від адміністративного центру громади: мінімальна – 3 км, максимальна (7 населених пунктів) – 25 км.

Загальна кількість населення Ямпільської об'єднаної територіальної громади станом на 01.01.2020 р. складає 38 395 осіб: міське населення становить 10 957 осіб, а сільське – 27 438 осіб (за даними РДА). Густота населення - 48,68 осіб/км2.
В процесі розробки Стратегії Ямпільської об'єднаної територіальної громади був сформований детальний соціально-економічний аналіз. Даний аналіз містить інформацію щодо демографії, клімату та екології, ресурсів, транспортного сполучення, економіки, здоров'я та спорту та буде наданий як окремий документ.
SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – це аналіз у стратегічному плануванні, що полягає в розділенні чинників і явищ на чотири категорії:

  • сильні (S – strengths),
  • слабкі (W – weaknesses) сторони об'єкту, який аналізується; можливості
  • (O – opportunities), що існують для нього або можуть з'явитися з часом і загрози
  • (T – threats), з якими об'єкт зіштовхується або може зіштовхнутися протягом своєї подальшої діяльності та розвитку.
Cильні сторони
  • Зручне географічне розташування
  • Транспортне сполучення між містом Ямпіль та містом Вінниця
  • Прикордонна громада (кордон з Республікою Молдова)
  • Наявність об'їзної дороги державного значення
  • Сприятливі природно-кліматичні умови для ведення сільського та фермерського господарства
  • Розвинений аграрний сектор
  • Наявність корисних копалин та інших природних ресурсів
  • Річка Дністер, річка Мурафа, річка Русава
  • Наявні базові послуги для населення: медицина, шкільна та позашкільна освіта, соціальні установи (3 будинки сімейного типу), соціально-побутові послуги для населення
  • Наявна комунальна технічна інфраструктура
  • Людські ресурси
  • Багата культурна та історична спадщина
  • Наявність культових споруд, розвинений зелений туризм та локальна рекреація
  • Діючий розважально-оздоровчий комплекс з кінотеатром для дітей в м.Ямпіль
Слабкі сторони
  • Відсутність якісного транспортного сполучення між населеними пунктами в межах ОТГ та низька якість транспортного обслуговування (маршрутки та автобуси), погана якість доріг
  • Відсутність мосту через річку Дністер на території ОТГ
  • Відсутність централізованого водопостачання в деяких населених пунктах громади та низька якість питної води в криницях
  • Застарілі мережі водопостачання та водовідведення в м. Ямполі
  • Відсутність якісних робочих місць
  • Відсутність благоустрою в населених пунктах, зокрема поводження з зеленими насадженнями
  • Стихійні сміттєзвалища, відсутність сортування та переробки побутових відходів
  • Низька якість технічної інфраструктури та часткове забезпечення мережами зовнішнього освітлення в населених пунктах громади
  • Низька якість або повна відсутність мобільного зв'язку та інтернету в деяких населених пунктах громади
  • Малий спектр надання медичних послуг
  • Застарілі основні фонди в сфері освіти (харчоблоки та їдальні потребують реконструкції та модернізації), необхідність безпечного транспортування дітей до школи шкільними автобусами
  • Застаріле спортивне обладнання на існуючих спортивних майданчиків, потреба в мультифункціональних комплексах
  • Відсутність дозвілля та місць відпочинку, дитячих майданчиків
  • Наявні правопорушення та дрібне хуліганство
  • Відсутність місцевого маркетингу та промоції
  • Відсутні кваліфіковані фахівці із залучення інвестицій
Можливості
  • Фінансова децентралізація та більше повноважень у місцевих органів влади
  • Розвиток інституційної спроможності громади
  • Обласна підтримка розбудови та функціонування технічної і соціальної інфраструктури в громаді
  • Близькість до кордону з Республікою Молдова та транскордонне співробітництво
  • Міжмуніципальна співпраця з сусідніми об'єднаними територіальними громадами
  • Рекреаційний потенціал та перспектива розвитку локального туризму
  • Зростання попиту на екологічно чисту сільськогосподарську продукцію
  • Потенціал об'єктів комунальної власності, які не використовуються
  • Потенціал для розвитку переробної галузі та промислового сектору (напр. використання покладів вапняку для виробництва гіпсу)
Загрози
  • Світова епідемія COVID-19
  • Зміни клімату та стихійні лиха, забруднення навколишнього природного середовища
  • Зникнення підземних джерел, обміління водойм, пересихання криниць
  • Поглиблення світової економічної кризи
  • Політична нестабільність в державі та війна на Сході
  • Бюрократія, непрозорість та корупція
  • Віддаленість від обласного центру
  • Старіння населення та відтік робочої сили за кордон, урбанізація
  • Стратегія області не відповідає баченню розвитку об'єднаної територіальної громади, нереалістичні плани розвитку та політичні обіцянки
  • Відсутність залізничного сполучення
  • Монополія енергопостачальних організацій та обмежені ліміти на споживання електроенергії (громада негазифікована, населення опалює житлові будинки електроприладами, індивідуальним електроопаленням, вугіллям та дровами)
SWOT-аналіз дає змогу виявити сильні та слабкі сторони, які потребують найбільшої уваги і зусиль з боку громади. В умовах децентралізації, кожна громада має знайти і активно просувати свої унікальні можливості, так звані «точки зростання».

Для Ямпільської об'єднаної територіальної громади точками зростання є набуття статусу локального аграрно-логістичного хабу, завдяки вигідному географічному положенню, наявності залізничного і автомобільного сполучення та розвиненого сільського господарського виробництва та переробки. Також в якості точки росту для Ямпільської ОТГ можна розглядати рекреаційний потенціал громади.
БАЧЕННЯ
Фінальний результат бажаного стану майбутнього Ямпільської об'єднаної територіальної громади у 2030 році було сформовано за результатами опитування мешканців майбутньої об'єднаної територіальної громади та заповнених ними анкет, аналізу наявних стратегічних та операційних документів громади, з врахуванням думки представників різних верств населення, вікових груп і місцевого бізнесу.
Ямпільська об'єднана територіальна громада – це сучасна, комфортна, економічно розвинена прикордонна громада, в якій створені всі умови для якісного проживання, ведення бізнесу, туризму та різноманітного змістовного дозвілля.
Ямпільська об'єднана територіальна громада – це громада, де історія і сучасність формують унікальні умови для збереження та розвитку місцевих ремесл і традицій, де живуть щасливі активні мешканці, які пишаються нею та працюють на її благо та подальший розвиток.
Пріоритети розвитку громади
Стратегічні пріоритети розвитку Ямпільської громади визначені порівняльними перевагами, викликами і ризиками, Точкою Розвитку і Баченням громади.
ПРИОРИТЕТИ:
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНА ГРОМАДА ЗІ СТІЙКОЮ ЕКОНОМІКОЮ
ЦІЛІ:

  • Інвестиційно приваблива громада на кордоні з Республікою Молдова
  • Розвинене мале та середнє підприємництво
Заходи/Проєкти

  • Інвентаризація наявних земельних ділянок та об'єктів нерухомості в межах і поза межами населених пунктів громади
  • Промоція потенційних інвестиційних можливостей у всіх сферах та залучення кваліфікованих фахівців з питань інвестицій
  • Реалізація зразкових проектів за підтримки місцевої влади в рамках транскордонного співробітництва (напр. реалізований проект «Місцевий розвиток орієнтований на громаду», розвиток місцевого туризму в рамках програми територіальної співпраці країн Східного партнерства «Україна-Молдова»)
  • Розробка та впровадження програм підтримки малого та середнього підприємництва в громаді
  • Розробка та впровадження програми підтримки фермерів та с\г кооперативів
  • Промоція місцевого товаровиробника та місцевих брендів
  • Розвиток місцевого, міжмуніципального та міжнародного велотуризму, розбудова супутньої інфраструктури
ГРОМАДА З ВИСОКИМ РІВНЕМ ЯКОСТІ ЖИТТЯ
ЦІЛІ:

  • Доступні якісні освітні, медичні та соціальні послуги для дітей та дорослих
  • Відкрита влада та активна громада
  • Безпечна громада
Заходи/Проєкти

  • Забезпечення необхідним медичним обладнанням та відповідними умовами медичні заклади на території ОТГ
  • Залучення висококваліфікованих лікарів в громаду та розвиток вторинної медичної ланки
  • Підвищення якості освітніх послуг, запровадження сучасних інклюзивних методів навчання та рівного доступу до освіти всіх мешканців громади з метою соціалізації людей з інвалідністю
  • Розбудова мережі закладів позашкільної освіти та освітніх гуртків для дітей та дорослих, оновлення та розвиток музичних шкіл та шкіл естетичного виховання в громаді
  • Розбудова спортивної галузі та забезпечення відповідної інфраструктури (реконструкція будівлі районної ДЮСШ та сільських стадіонів)
  • Реконструкція будівлі комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» в м.Ямпіль та створення належних умов перебування для людей похилого віку та осіб з інвалідністю (відкриття додаткового стаціонарного відділення на платній основі)
  • Створення центру психологічної допомоги та профорієнтаційної роботи для учасників бойових дій
  • Розробка та впровадження програм підтримки будинків-інтернатів сімейного типу, закладів геріатричного типу, дітей-сиріт та дітей, які позбавлених батьківського піклування
  • Оновлення та постійне наповнення офіційного сайту ОТГ
  • Запровадження платформи для діалогу «влада-громада»
  • Створення молодіжної ради та ради підприємців
  • Розширення переліку послуг, які надаються в ЦНАП, та створення локальних робочих місць адміністраторів у віддалених населених пунктах громади
  • Впровадження системи відеонагляду, моніторингу для попередження правопорушень та вандалізму
  • Патрулювання вулиць місцевими громадськими формуваннями
  • Створення місцевих добровільних пунктів МНС
  • Створення кущових філій комунального підприємства «Ямпіль-Комунгосп», які будуть надавати комунальні послуги, забезпечення цих підприємств необхідною технікою
РОЗВИНЕНА ІНФРАСТРУКТУРА НА ЗАСАДАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
ЦІЛІ:

  • Сполучена громада
  • Доступні якісні комунальні послуги
Заходи/Проєкти

  • Ремонт та розвиток існуючої дорожньої мережі в межах громади та сполучення з Республікою Молдова
  • Доступна та зручна транспортна інфраструктура (зупинки, організація дорожнього руху)
  • Доступний якісний інтернет та мобільний зв'язок в селах громади
  • Модернізація існуючих та будівництво нових мереж водопостачання та водовідведення
  • Реконструкція мереж вуличного освітлення з використанням енергозберігаючих технологій та використання альтернативних джерел енергії
  • Будівництво сучасного полігону та організація централізованого збору побутових відходів, їх сортування та переробка/утилізація (лише для власних потреб Ямпільської ОТГ)
  • Розвиток децентралізованої системи теплопостачання в бюджетній сфері, з використанням альтернативних джерел енергії
МОЯ ГРОМАДА
ЦІЛІ:

  • Дозвілля, відпочинок і спорт для кожного
Заходи/Проєкти

  • Перетворення бібліотек, будинків культури та сільських клубів на інклюзивні центри дозвілля та туризму
  • Впорядкування існуючих парків, зелених зон та зон відпочинку в населених пунктах
  • Облаштування дитячих та спортивних багатофункціональних майданчиків
  • Облаштування місць відпочинку та муніципальних пляжів біля річок та ставків
  • Розвиток громадських просторів під відкритим небом для проведення культурно-масових заходів
  • Проведення місцевих фестивалів на постійній основі
  • Створення місцевих етнографічних музеїв сіл громади, з акцентами на локальну ідентичність та унікальність кожного населеного пункту
  • Розвиток сфери розваг та парків відпочинку в громаді
ПРИОРИТЕТ 1
Конкурентоспроможна громада зі стійкою економікою
Ціль 1.1. Інвестиційно приваблива громада на кордоні з Республікою Молдова

Створення та підтримка сприятливого інвестиційного клімату на основі існуючого економічного та соціального потенціалу, а також пошуку нових точок зростання, забезпечить громаді стійкість та конкурентоспроможність на ринку товарів та послуг; створить або посилить міжмуніципальне та транскордонне співробітництво, залучення донорів та забезпечить імідж надійного місцевого та міжнародного партнера.

Мета: забезпечення розбудови існуючого промислового, туристичного та рекреаційного потенціалу громади, а також залучення і стимулювання місцевих та зовнішніх інвесторів.

Бенефіціари: безробітні, інвестори, малі та середі підприємства

Заходи:

1.1.1. Інвентаризація наявних земельних ділянок та об'єктів нерухомості в межах і поза межами населених пунктів громади.
1.1.2. Промоція потенційних інвестиційних можливостей у всіх сферах:
створення інвестиційних паспортів об'єктів, зокрема об'єктів комунальної власності для їх потенційного промислового використання;
залучення приватних інвесторів на об'єкти муніципальної інфраструктури та рекреації;
залучення кваліфікованих фахівців з питань інвестицій та залучення міжнародної технічної допомоги.
1.1.3. Реалізація зразкових проектів за підтримки місцевої влади в рамках транскордонного співробітництва (напр. реалізований проект «Місцевий розвиток орієнтований на громаду», розвиток місцевого туризму в рамках програми територіальної співпраці країн Східного партнерства «Україна-Молдова»).

Індикатори:

кількість створених робочих місць
кількість залучених інвесторів

Ціль 1.2. Розвинене мале та середнє підприємництво

Для забезпечення високого рівня надання послуг населенню необхідно мати розвинену сферу торгівлі та побутових послуг. Зазвичай дану сферу формують малі та середні підприємства. Також для успішного розвитку громади важливим є існування місцевих виробничих напрямків діяльності, наприклад, локальний аграрний сектор. Саме тому ОТГ необхідно сприяти таким невеликим бізнесам, як основі для забезпечення базових потреб мешканців громади та основним наповнювачам бюджету ОТГ, за допомогою відповідних місцевих програм підтримки та розвитку.

Мета: створення сприятливого середовища для місцевих підприємств та, відповідно, нових робочих місць для мешканців громади.

Бенефіціари: безробітні, малі та середні підприємства, фермери, приватні домогосподарства, туристи

Заходи:

1.2.1. Розробка та впровадження програм підтримки малого та середнього підприємництва в громаді.
1.2.2. Розробка та впровадження програми підтримки фермерів та сільськогосподарських кооперативів, які спеціалізуються на вирощуванні і переробці екологічно чистої сировини та виробництві продукції з неї.
1.2.3. Промоція місцевого товаровиробника та місцевих брендів. Місцевими брендами можуть бути не лише промислові товари чи послуги, а і місцеві локації, що служать «магнітом» для туристів (наприклад, Свято-Миколаївська церква в Ямполі, унікальна вишивка та музей-садиба художника Віктора Наконечного в селі Клембівки, село Буша, фотолокації на берегах Дністра) і, відповідно, потребують розвиненої сфери послуг дорогою до локації та поряд з нею: заклади громадського харчування, готелі тощо.
1.2.4. Розвиток місцевого, міжмуніципального та міжнародного велотуризму, розбудова супутньої інфраструктури.

Індикатори:

кількість діючих місцевих малих та середніх підприємств на території ОТГ
кількість створених робочих місць
ПРИОРИТЕТ 2
Громада з високим рівнем якості життя
Ціль 2.1. Доступні якісні освітні, медичні та соціальні послуги для дітей і дорослих

Людське життя та здоров'я є найвищою цінністю. Доступ до базових послуг, таких як медицина та освіта – це право кожного громадянина, і завданням держави, зокрема й в особі органів місцевого самоврядування, є забезпечення реалізації цього права. Якість надання базових послуг визначає соціальну захищеність та відчуття комфорту жителів громади.

Мета: забезпечення рівного доступу всіх мешканців громади (особливо людей похилого віку, осіб з інвалідністю та малолітніх дітей) до якісних послуг.

Бенефіціари: сім'ї, соціально незахищені верстви населення, діти, молодь, люди похилого віку, особи з інвалідністю

Заходи:

2.1.1. Забезпечення необхідним медичним обладнанням та відповідними умовами медичні заклади на території ОТГ.
2.1.2. Залучення висококваліфікованих лікарів в громаду та розвиток вторинної медичної ланки.
2.1.3. Підвищення якості освітніх послуг, запровадження сучасних інклюзивних методів навчання та рівного доступу до освіти всіх мешканців громади, зокрема з метою соціалізації людей з інвалідністю.
2.1.4. Розбудова мережі закладів позашкільної освіти та освітніх гуртків для дітей та дорослих на базі комунальних закладів, оновлення та розвиток музичних шкіл та шкіл естетичного виховання в громаді.
2.1.5. Розбудова спортивної галузі та забезпечення відповідної інфраструктури (реконструкція будівлі районної ДЮСШ та сільських стадіонів).
2.1.6. Реконструкція будівлі комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» в м. Ямпіль та створення належних умов перебування для людей похилого віку та осіб з інвалідністю (відкриття додаткового стаціонарного відділення на платній основі).
2.1.7. Створення центру психологічної допомоги та профорієнтаційної роботи для учасників бойових дій.
2.1.8. Розробка та впровадження програм підтримки будинків-інтернатів сімейного типу, закладів геріатричного типу, дітей-сиріт та дітей, які позбавлених батьківського піклування.

Індикатори:

рівень успішності школярів громади за результатами ЗНО (базовий рік для порівняння 2019)
кількість закладів позашкільної освіти

Ціль 2.2. Відкрита влада та активна громада

Одним з найболючіших питань для населення є відчуття, що «влада нас не чує». Це відчуття нівелює бажання мешканців долучатися до життя громади, брати на себе відповідальність, а головне співпрацювати з владою, як представником громади, для забезпечення стабільності та процвітання своєї громади. Формування розуміння, що місцева влада – це друг, а не ворог, через спільний діалог, є дієвим важелем впливу всієї громади не тільки на місцевому, а й обласному рівні для подолання існуючих проблем та реалізації можливостей у своїй громаді.

Мета: забезпечення якісної комунікації між владою та мешканцями громади, запровадження принципів партисипації та залученості всіх соціально-вікових груп населення до співпраці.

Бенефіціари: молодь, інвестори, туристи, громадський сектор, безробітні, малі та середні підприємства, люди похилого віку, соціально незахищені верстви населення, особи з інвалідністю, сім'ї

Заходи:

2.2.1. Оновлення та постійне наповнення офіційного сайту ОТГ, зокрема з метою інформування населення щодо існуючої ситуації та проблем, які потребують вирішення.
2.2.2. Запровадження платформи для діалогу «влада-громада» як потенціалу для розвитку об'єднаної територіальної громади.
2.2.3. Створення молодіжної ради та ради підприємців.
2.2.4. Розширення переліку послуг, які надаються в ЦНАП, та створення локальних робочих місць адміністраторів у віддалених населених пунктах громади

Індикатори:

постійно діючий та інформативний сайт ОТГ
щоквартальні зустрічі влади з мешканцями, молоддю, бізнесом у форматі круглого столу або «вільного мікрофону» на постійній основі

Ціль 2. 3. Безпечна громада

Відчуття безпеки є однією з базових потреб людини. Комфорт проживання в тій чи іншій громаді визначається не тільки наявністю якісних послуг та технічної інфраструктури, а й усвідомлення того, що середовище, в якому знаходиться людина, є безпечним в широкому розумінні і, відповідно, не несе загрози життю і здоров'ю ні з фізичної, ні з екологічної точки зору. Створення умов, в яких мешканці громади будуть відчувати себе комфортно та безпечно – першочергове завдання успішної, сталої та сучасної громади. Забезпечення правопорядку та безпечного оточуючого середовища, формування екологічної свідомості сьогодні є важливими елементом місцевої політики ОТГ.

Мета: створення комфортних та безпечних умов для всіх мешканців громади

Бенефіціари: всі мешканці громади

Заходи:

2.3.1. Впровадження системи відеонагляду, моніторингу для попередження правопорушень та вандалізму.
2.3.2. Запровадження патрулювання вулиць місцевими громадськими формуваннями.
2.3.3. Створення місцевих добровільних пунктів МНС.
2.3.4. Створення кущових філій комунального підприємства «Ямпіль-Комунгосп», які будуть надавати комунальні послуги, забезпечення цих підприємств необхідною технікою, зокрема:

ліквідація стихійних звалищ;
контроль за дотриманням санітарних та екологічних норм місцевими підприємствами;
контроль за поводженням зі стоками в приватному житловому секторі;
розчищення існуючих джерел та водних об'єктів від замулення, їх благоустрій;
догляд за зеленими насадженнями та благоустрій територій;
впорядкування кладовищ.

Індикатори:

відсутність стихійних звалищ,
зменшення кількості правопорушень та надзвичайних ситуацій на території громади.
ПРИОРИТЕТ 3
Розвинена інфраструктура на засадах сталого розвитку
Ціль 3.1. Сполучена громада

В сучасному світі громада не може діяти як закрита ізольована одиниця. В умовах глобалізації вільний доступ до інформації, мобільний зв'язок, якісне транспортне сполучення та можливість спілкування з навколишнім світом є умовою існування сучасної людини. Одним з основних чинників життєдіяльності та економічного зростання громади є якісне сполучення між населеними пунктами як в самій громаді, так і можливість зручно і швидко дістатись населених пунктів поза межами громади.

Транспортна інфраструктура – це не лише дороги, це і зупинки, тротуари, велодоріжки, зовнішнє освітлення та знаки, можливість пересування у просторі всіх без винятку мешканців громади.

Мета: доступ до інформації та спілкування; забезпечення комфорту та безпеки пересування всім учасникам дорожнього руху, незалежно від того яким видом транспорту особа користується (зокрема й пішоходи).

Бенефіціари: всі мешканці громади, інвестори, малі та середні підприємства, туристи

Заходи:

3.1.1. Ремонт та розвиток існуючої дорожньої мережі в межах об'єднаної територіальної громади та сполучення громади з Республікою Молдова.
3.1.2. Доступна та зручна транспортна інфраструктура: облаштування стаціонарних зупинок з розкладом руху, вертикальна і горизонтальна дорожня розмітка, велодоріжки, пандуси тощо.
3.1.3. Доступний якісний інтернет та мобільний зв'язок.

Індикатори:

наявність прямих маршрутів до центра громади/ сусідніх об'єднаних територіальних громад/ м. Вінниця / Республіки Молдова
протяжність реконструйованої дорожньої мережі

Ціль 3.2. Доступні якісні комунальні послуги

Доступ до послуг з енергопостачання, водопостачання та водовідведення є не просто бажаним, а обов'язковим для забезпечення нормального рівня життя населення та розвитку громади. Вирішення проблеми відсутності тих чи інших комунальних послуг передбачає не тільки прокладання труб та встановлення необхідного обладнання, а і впровадження сучасних енергоефективних та енергозберігаючих технологій, модернізацію усіх систем забезпечення на економічно вигідних умовах.

Мета: забезпечення комфорту та якісних комунальних послуг для всіх.

Бенефіціари: всі мешканці громади

Заходи:

3.2.1. Модернізація існуючих та будівництво нових мереж водопостачання та водовідведення.
3.2.2. Реконструкція мереж вуличного освітлення з використанням енергозберігаючих технологій та використання альтернативних джерел енергії.
3.2.3. Будівництво сучасного полігону та організація централізованого збору побутових відходів, їх сортування та переробка/утилізація (лише для власних потреб Ямпільської ОТГ).
3.2.4. Розвиток децентралізованої системи теплопостачання в бюджетній сфері, з використанням альтернативних джерел енергії.

Індикатори:

протяжність реконструйованої та новозбудованої мережі водогону
протяжність реконструйованих мереж вуличного освітлення
впроваджена система збору побутових відходів та сміттєсортувальна лінія, що буде функціонувати на постійній основі
ПРИОРИТЕТ 4
Комфортна громада, в якій хочеться жити
Ціль 4.1. Дозвілля, відпочинок і спорт для кожного

Відпочинок, як і робота, є невід'ємною частиною життя кожного. Забезпечення якісного відпочинку для всіх жителів громади, особливо в сучасних умовах, набуває нового значення та змісту. Доступність, комфорт, різноманіття та можливість вибору визначає ступінь якості відпочинку. Дедалі більше набирає популярності зелений туризм, локальна рекреація та дозвілля.

Мета: забезпечення всіх мешканців громади якісним та змістовним дозвіллям «поблизу».

Бенефіціари: сім'ї, молодь, діти, люди похилого віку, особи з інвалідністю, туристи

Заходи:

4.1.1. Перетворення бібліотек, будинків культури та сільських клубів на інклюзивні центри дозвілля та туризму.
4.1.2. Впорядкування існуючих парків, зелених зон та зон відпочинку в населених пунктах.
4.1.3. Облаштування дитячих та спортивних багатофункціональних майданчиків.
4.1.4. Облаштування місць відпочинку та муніципальних пляжів біля річок та ставків.
4.1.5. Розвиток громадських просторів під відкритим небом для проведення культурно-масових заходів.
4.1.6. Проведення місцевих фестивалів на постійній основі.
4.1.7. Створення місцевих етнографічних музеїв сіл громади, з акцентами на локальну ідентичність та унікальність кожного населеного пункту.
4.1.8. Розвиток сфери розваг та парків відпочинку в громаді.

Індикатори:

кількість побудованих та реконструйованих дитячих і спортивних майданчиків
наявність муніципальних пляжів
відродження та збереження народної культури.
Інтеграція та інструменти для реалізації стратегії
Новостворені ОТГ наразі знаходяться на початку свого шляху до більш масштабної інтеграції та перетворення в сталу і сформовану громаду (муніципалітет). Кінцевою метою інтеграції є об'єднання мешканців і, як наслідок, формування згуртованої та єдиної громади. Місцева влада разом з активними мешканцями повинні спільно працювати над побудовою об'єднаної громади шляхом налагодження взаємовідносин, взаємодії, а також підвищення рівня довіри серед жителів населених пунктів.

Основна мета інтеграції ОТГ полягає в тому, щоб усі населені пункти та їх жителі сприймали громаду в одному ключі шляхом:

• визначення спільних цілей та пріоритетів розвитку, які мають вирішальне значення для майбутнього громади (підготовка стратегії розвитку). Цей процес має на меті об'єднання мешканців та різних зацікавлених сторін з метою формування бачення майбутнього розвитку (спільна участь);
• організацію громадських заходів, об'єднання активних мешканців, установ та організацій (колективна діяльність та
солідарність);
• об'єднання мешканців громади та їх співпраця в різних сферах (комунікація та спільна діяльність). В основному, це формування соціального капіталу громади;
• створення підґрунтя для самореалізації та особистісного розвитку мешканців у громаді (індивідуалізм та добробут);
• належність до громади та відчуття спорідненості зі «СВОЄЮ громадою» (територіальна ідентичність). Створення локальної ідентичності - це остання фаза довготривалого процесу, оскільки йдеться про формування певної системи цінностей та норм поведінки мешканців громади.

Розвиток відносин та взаємодія між мешканцями громади в межах ОТГ має бути результатом діяльності самих мешканців та місцевої влади через участь у громадському житті громади, бажання до об'єднання та спільної праці задля формування
соціальних зв'язків, соціального капіталу, взаємоприйнятних норм і формування, таким чином, взаємної довіри та відчуття
ідентичності.

Необхідність подальшої інтеграції набуває ще більшого значення, враховуючи масштаб викликів, які наразі постають перед ОТГ:

• економічний спад та інші наслідки COVID-19 (скорочення місцевих бюджетів, безробіття та зростання частки тіньової економіки);
• організація роботи адміністрації ОТГ та управління процесами (надання адміністративних, соціальних та
державних послуг);
• загрози сталому зростанню (негативні демографічні тенденції, погана інфраструктура, забруднення та зміни клімату).

Процес інтеграції ОТГ вимагає об'єднання (синергії) розрізнених факторів розвитку (ресурсних, управлінських, економічних, фінансових, людських), які існують окремо в населених пунктах, що об'єдналися в одну ОТГ.

Як документ, Стратегія розвитку Ямпільської об'єднаної територіальної громади до 2030 року визначає конкурентні переваги, унікальні особливості та напрямки зростання цієї конкретної території. Крім того, Стратегія 2030 має вирішальне значення для майбутнього ОТГ, оскільки дає поштовх громаді до подальшої інтеграції.

Інструменти, які варто використовувати у процесі впровадження Стратегії 2030 року:

• удосконалення роботи місцевої влади – інституційна розбудова та ефективне управління;
• місцевий бюджет та залучення інвестицій;
• державні та регіональні фонди та програми;
• розробка документації щодо просторового планування;
• міжмуніципальне та міжрегіональне співробітництво (спільні проекти, регулярна комунікація, обмін досвідом, меморандуми про співпрацю);
• державно-приватне партнерство, міжнародні проекти (міжнародні фінансові організації, міжнародна технічна допомога, гранти);
• фонди корпоративно-соціальної відповідальності;
• активне громадянське суспільство.
Додатки