Шановні мешканці
Шаргородської
громади!
Зробити нашу область успішною, зробити успішною кожну громаду Вінниччини - мета, яку ставить перед собою наша команда. Особисто для мене це дуже важливо, тому що завжди вважав головним критерієм того, що я роблю, - як в результаті змінюється життя людей.

Гарні школи, належне медичне обслуговування, добрі дороги, транспортне сполучення, можливості для роботи і самореалізації, приємні місця для дозвілля, врешті решт звичайна увага і повага влади до людей – це все те, що повинно бути в кожній громаді. Реформа децентралізації, запуску якої я свого часу домігся, надає нові можливості всі ці проблеми вирішувати.

Але мій досвід мене переконує – щоб досягти мети, потрібно мати чітке бачення, план дій і ефективну, професійну і надійну команду. З цього, зокрема, розпочинався шлях до успіху Вінниці, яка сьогодні по праву займає провідні місця серед міст
України і по комфорту, і по прозорості, і по можливостям для підприємництва. І по багатьом іншим показникам. Це – саме той шлях, який ми , наша команда, пропонуємо і Вашій громаді. Це вперше в Україні, коли розробляються узгоджені плани розвитку кожної громади і всієї області в цілому.

Працюючи над проектом стратегії, наші фахівці, члени нашої команди перш за все йшли до людей і цікавились їхньою думкою. Тепер ми ще раз спільно з вами маємо оцінити, що і як має бути зроблено – в кожній громаді і в області в цілому. А далі – цей документ має бути затверджений новообраною Радою громади і стати планом дій, реалізація якого дозволить реалізувати унікальний потенціал вашої громади.

Впевнений, що спільно ми зможемо втілити найсміливіші плани. Щастя, добробуту та здоров'я вам,
Ваш Володимир Гройсман
Дорогі друзі!
Я переконаний, що патріотизм починається з рідної оселі, рідної вулиці, рідного села, селища чи міста, тобто нашої з вами громади. А громада - це люди, які хочуть нормально жити: працювати та отримувати достойну зарплату, водити дітей до хорошого дитсадка, навчати в сучасній школі, отримувати якісну медичну допомогу, цікаво відпочивати. Чи реально це? Реально!
Це наше майбутнє! Саме таким ми його бачимо, саме таким ми його маємо зробити.

Щоб усі наші кроки до цієї мети були правильними та виваженими, ми розробили план розвитку нашої громади на 10 років – «Стратегію 2030». Це план розвитку для всієї громади – мають бути взяті до уваги інтереси кожного мешканця кожного населеного пункти, який входить до нашої громади.

Наразі це ще проект. В його основі – результати тих обговорень наших спільного бачення розвитку громади, які вже відбулись. Але ми разом з вами маємо ще раз зважити всі наші «плюси» та «мінуси» та визначити, що маємо розвивати та будувати, а яких недоліків варто позбутися. Після виборів цей документ стане чітким планом наших дій, запорукою успіху нашої громади.
Кедик Катерина Станіславівна
Мої шановні земляки!
Нині ми обираємо майбутнє рідного краю. Як має змінитися Вінниччина за наступні 10 років? Як зміняться наші громади? Як мрії жителів області про комфортне, якісне та безпечне життя в нашому регіоні і в кожній громаді перетворити на реальність?
Відповіді на ці питання дасть план розвитку нашої області – Стратегія «Вінниччина-2030» і планів-стратегій розвитку громад, проекти яких розроблені. Розробку такого плану ініціював Володимир Гройсман. Саме його команді завдяки чіткому плану «Стратегії 2020» вдалося зробити Вінницю найкомфортнішим містом країни. Тепер наша команда поширює цей підхід на всю область.

Уперше в Україні ми розробили проекти стратегій для кожної громади і всієї області. Унікальним є те, що ці стратегії писались фактично самими вінничанами. Для нас – кожен мешканець Вінниччини важливий, і тому ми організовували обговорення з мешканцями громад, гаряче дискутували, спільно пропонували ідеї та визначали пріоритети.

Завдання, які стоять перед нами, амбітні, але цілком реальні! І працювати будемо разом – на своїй землі, для своїх земляків. Упевнений, що кожний відчуватиме себе творцем успішної історії своєї громади. Вірю, ми здатні перетворити Вінниччину на сучасний успішний європейський регіон, який має стати прикладом для всієї держави!
Соколовий В'ячеслав Петрович
ВСТУП
Сьогодні кожна громада зіштовхується з вибором – вирішувати лише нагальні проблеми або підходити до існуючої ситуації
стратегічно, на перспективу. Досвід успішних європейських та українських міст показав, що без плану дій гармонійний, збалансований та якісний розвиток неможливий. Громада потребує стратегії для уникнення хаотичного розвитку, який часто є вигідним для певних зацікавлених кіл, але аж ніяк не є в інтересах громади.

Стратегія – це структурований набір заходів, спрямований на досягнення конкретної мети, це не просто черговий «папірець» чи черговий інструмент політичної агітації. Стратегія – це основа розвитку громади.

Стратегія розвитку об'єднаної територіальної громади – це дороговказ для громади та інструкція, яким чином використовувати всі наявні ресурси (природні, людські, фінансові) з метою досягнення бажаного результату та підвищення рівня життя всіх мешканців.

У реаліях сьогодення деякі громади вже сформувались, а деякі ще у процесі створення. Тому надзвичайно важливим є
відображення в стратегії розвитку інтересів всіх суб'єктів громади (сіл, населених пунктів) у відповідності до їхніх специфічних цілей та потреб.

Стратегія розвитку Шаргородської об'єднаної територіальної громади до 2030 року була сформована на основі вивчення існуючих стратегічних документів громади, проведеного SWOT-аналізу, зустрічей-обговорень з мешканцями майбутньої ОТГ, з метою визначення стратегічних пріоритетів громади та бачення розвитку ОТГ.

Стратегія є адаптивним робочим документом, використання якого має на меті допомогти мешканцям громади зрозуміти, що відбудеться в їх населеному пункті протягом наступних 10 років, на що звернути увагу, та що «болить» громаді сьогодні.

Ключові принципи, які були закладені в Стратегію розвитку Шаргородської об'єднаної територіальної громади до 2030 року:

  • сталість – інтеграція економічних, соціальних, екологічних аспектів, питань стратегічного планування та прийняття рішень
  • прозорість – основа для «Відкритого уряду» як зрозумілої сукупності дій (заходів), які можуть бути застосовані при формуванні бюджетів, прийнятті рішень на місцях, розробці політики, укладанні контрактів та наданні послуг
  • залученість (партисипація) – ефективні процедури залучення громад сприятимуть легітимності політик та прийняття рішень,
  • створюючи відчуття локальної приналежності та забезпечуючи врахування прав громадян
  • співпраця – горизонтальна та вертикальна, між різними рівнями державного управління, секторами, установами

Збалансований розвиток будь-якої громади починається з визначення напрямків розвитку, пріоритетів та першочергових дій, які протягом наступних років дозволять громаді стати сталою, економічно розвиненою та самодостатньою.

Шаргородської ОТГ після об'єднання отримає нові території, які поки що не мають якісного транспортного сполучення та технічної інфраструктури, але в той же час багаті на людські та природні ресурси, значний рекреаційний потенціал та перспективи розбудови агровиробничого сектору.

Стратегія є концептуальним документом з зазначенням пріоритетів та точок росту громади. Цей документ та шляхи реалізації запропонованих у ньому заходів слід додатково обговорити з мешканцями. Частина моніторингу та оцінки, а також План дій щодо реалізації даної Стратегії буде розроблений та доданий до документу.
Загальна інформація про Шаргородську громаду
Шаргородська об'єднана територіальна громада буде утворена 25 жовтня 2020 року, відповідно до розпорядження КМУ «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області». До складу майбутньої Шаргородської об'єднаної територіальної громади увійдуть 15 територіальних громад, утворених 32 населеними пунктами, з адміністративним центром громади містом Шаргород:
Шаргородська територіальна громада: м. Шаргород, с.Поляна

Гибалівська територіальна громада: с.Гибалівка, с.Борівське, с.Дерев'янки, с.Кропивня, селище Лукашівка, селище Мишівське, с.Роля, с.Сурогатка

Івашковецька територіальна громада: с. Івашківці

Козлівська територіальна громада: с. Козлівка, с.Мальовниче

Конатковецька територіальна громада:
с. Конатківці

Копистиринська територіальна громада: с. Копистирин

Лозівська територіальна громада: с. Лозова, с. Теклівка

Носиківська територіальна громада: с. Носиківка, с.Андріївка

Пасинківська територіальна громада:
с. Пасинки

Перепільчинецька територіальна громада: с. Перепільчинці

Плебанівська територіальна громада: с. Плебанівка, с. Калинівка, селище Оліхи

Руданська територіальна громада: с. Руданське

Слободо-Шаргородська територіальна громада: с.Слобода-Шаргородська, с.Будне, с.Грелівка

Писарівська територіальна громада: с. Писарівка, с. Дубинки

Політанківська територіальна громада:
с. Політанки, селище Лісничівка
Майстрова Регіна Юріївна
Терапевт
Шаргородська об'єднана територіальна громада розташована у південно-західній частині Вінницької області, на відстані 80 км від міста Вінниці, 343 км від міста Київ, 60 км від кордону з Республікою Молдова. До міжнародного аеропорту Гавришівка – 95 км, а до аеропорту Бориспіль – 365 км.

Площа Шаргородської об'єднаної територіальної громади складає 559 км2.

Загальна кількість населення Шаргородської об'єднаної територіальної громади станом на 01.01.2020 р. складає 25 536 осіб, з них міське населення становить 7 067 осіб, сільське населення – 18 469 осіб (за даними РДА). Густота населення 45,68 осіб/км2.

В процесі розробки Стратегії Шаргородської об'єднаної територіальної громади був сформований детальний соціально-економічний аналіз. Цей аналіз містить інформацію стосовно демографії, клімату та екології, ресурсів, транспортного сполучення, економіки, здоров'я та спорту. Він буде наданий як окремий документ.
SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – це аналіз у стратегічному плануванні, що полягає в розділенні чинників і явищ на чотири категорії:

  • сильні (S – strengths),
  • слабкі (W – weaknesses) сторони об'єкту, який аналізується; можливості
  • (O – opportunities), що існують для нього або можуть з'явитися з часом і загрози
  • (T – threats), з якими об'єкт зіштовхується або може зіштовхнутися протягом своєї подальшої діяльності та розвитку.
Cильні сторони
  • Зручне географічне розташування
  • Транспортне сполучення міста Шаргород з обласним центром містом Вінниця
  • Сприятливі природно-кліматичні умови для ведення сільського господарства
  • Наявність якісних ґрунтів
  • Наявність базових послуг для населення: медицина, шкільна та позашкільна освіта, соціально-побутові послуги
  • Наявність технічних комунікацій та інфраструктури
  • Людські ресурси
  • Розвинена туристична галузь, включно з релігійним і зеленим туризмом
  • Культурна та історична спадщина
Слабкі сторони
  • Відсутність якісного транспортного сполучення між населеними пунктами в межах об'єднаної територіальної громади та низька якість транспортного обслуговування (маршрутки)
  • Стан доріг
  • Низький рівень забезпечення та якість питної води
  • Незадовільний стан каналізації та очисних споруд
  • Відсутня система поводження з побутовими відходами
  • Відсутність вуличного освітлення в населених пунктах громади
  • Відсутність інвестицій в громаду
  • Агрохолдинги не допомагають громадам, на території яких розміщені
  • Низький рівень зайнятості населення
  • Відсутність кваліфікованих медичних кадрів
  • Відсутність організованого дозвілля для молоді
Можливості
  • Фінансова децентралізація та більше повноважень у місцевих органів влади
  • Розвиток інституційної спроможності громади
  • Обласна підтримка розбудови та функціонування технічної і соціальної інфраструктури в громаді
  • Міжмуніципальна співпраця з сусідніми об'єднаними територіальними громадами та населеними пунктами
  • Високий рівень народжуваності
  • Перспективи для розвитку зеленого туризму та локальної рекреації
Загрози
  • Світова епідемія COVID-19
  • Зміни клімату
  • Зникнення підземних джерел, обміління водойм, пересихання криниць
  • Поглиблення світової економічної кризи
  • Нестабільне законодавство (бюджетне, податкове, виборче та ін.)
  • Війна на Сході
  • Непрозорість та корупція
  • Постійне зростання цін на енергоносії
  • Пасивність людейЗниження якості надання соціальних послуг в зв'язку з оптимізацією системи освіти та медичною реформою
SWOT-аналіз дає змогу виявити сильні та слабкі сторони, які потребують найбільшої уваги і зусиль з боку громади. В умовах децентралізації, кожна громада має знайти і активно просувати свої унікальні можливості, так звані «точки зростання».

Для Шаргородської об'єднаної територіальної громади точками зростання є набуття статусу локального аграрно-логістичного хабу, завдяки вигідному географічному положенню, наявності залізничного і автомобільного сполучення та розвиненого сільського господарського виробництва та переробки. Також в якості точки росту для Шаргородської ОТГ можна розглядати рекреаційний потенціал громади.
БАЧЕННЯ
Фінальний результат бажаного стану майбутнього Шаргородської об'єднаної територіальної громади у 2030 році було сформовано за результатами опитування мешканців майбутньої об'єднаної територіальної громади та заповнених ними анкет, аналізу наявних стратегічних та операційних документів громади, з врахуванням думки представників різних верств населення, вікових груп і місцевого бізнесу.
Шаргородська об'єднана територіальна громада – це сполучена громада на південному заході Вінницької області, в якій живуть активні мешканці; громада з високим рівнем зайнятості населення, екологічно чиста, економічно розвинена та перспективна; громада, в якій поважають і бережуть власну історію та культуру, центр духовності та злагоди.
Пріоритети розвитку громади
Стратегічні пріоритети розвитку Шаргородської громади визначені порівняльними перевагами, викликами і ризиками, Точкою Розвитку і Баченням громади.
ПРИОРИТЕТИ:
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНА ГРОМАДА ЗІ СТІЙКОЮ
ЕКОНОМІКОЮ
ЦІЛІ:

  • Сталість економіки та високий рівень зайнятості
  • Інвестиційно приваблива громада
Заходи/Проєкти

  • Інвентаризація наявних земельних ділянок та об'єктів нерухомості в межах і поза межами населених пунктів громади
  • Розробка та впровадження програм підтримки малого та середнього підприємництва
  • Розробка та впровадження програми підтримки зеленого туризму
  • Промоція потенційних інвестиційних можливостей у всіх сферах
  • Промоція туристичних атракцій та рекреаційного потенціалу
  • Промоція місцевого товаровиробника
КОМФОРТНА ГРОМАДА З ВИСОКИМ РІВНЕМ ЯКОСТІ ЖИТТЯ
ЦІЛІ:

  • Якісна освіта та медицина для всіх
  • Партисипація та відкритість влади
  • Безпечна громада
Заходи/Проєкти

  • Створення умов для залучення висококваліфікованих медичних кадрів
  • Надання якісних медичних послуг на місцях
  • Підвищення якості освітніх послуг та запровадження сучасних методів навчання
  • Якісні адміністративні та соціальні послуги на місцях
  • Оновлення та постійне наповнення сайту ОТГ
  • Запровадження платформи для діалогу «влада-громада»
  • Стимулювання розвитку інституцій громадянського суспільства
  • Створення молодіжної ради
  • Запровадження системи відео нагляду
  • Запровадження системи моніторингу для попередження надзвичайних ситуацій
  • Відновлення місцевих дільничних пунктів поліції
РОЗВИНЕНА ІНФРАСТРУКТУРА НА ЗАСАДАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
ЦІЛІ:

  • Сполучена громада з розвиненою транспортною інфраструктурою
  • Якісна технічна інфраструктура: водогін і каналізація, поводження з відходами, зовнішнє освітлення
Заходи/Проєкти

  • Ремонт існуючої та розвиток дорожньої мережі в середині ОТГ
  • Доступна та зручна транспортна інфраструктура
  • Якісний інтернет та мобільний зв'язок
  • Модернізація існуючих та будівництво нових мереж водопостачання
  • Каналізування населених пунктів та контроль за поводженням зі стоками
  • Організація централізованого збору побутових відходів, їх сортування та утилізація
  • Реконструкція мереж вуличного освітлення з використанням енергозберігаючих технологій
СУЧАСНА САМОБУТНЯ ГРОМАДА
ЦІЛІ:

  • Дозвілля для кожного мешканця громади
  • Збережена місцева ідентичність та історично-релігійна спадщина
Заходи/Проєкти

  • Облаштування зелених зон та зон відпочинку
  • Облаштування дитячих та спортивних майданчиків з відповідним обладнанням та супутньою інфраструктурою
  • Проведення релігійних подій «Хресна хода» та формування образу «Шаргород – духовна столиця Вінниччини»
  • Підтримка і розвиток місцевих культових локацій
ПРИОРИТЕТ 1
Конкурентоспроможна громада зі стійкою економікою
Ціль 1.1. Сталість економіки та високий рівень зайнятості

Наявність якісних робочих місць в громаді є запорукою її економічної стабільності та розвитку. Крім того, це попереджає відтік кваліфікованих кадрів та дозволяє місцевій молоді залишатися в громаді, а не шукати кращих перспектив у великих містах або за кордоном. Висока пропозиція з працевлаштування, з конкурентною заробітною платою та соціальними умовами, забезпечить залучення молодих спеціалістів в громаду, підвищить рівень соціально-економічного розвитку.

Мета: використання існуючого потенціалу та сільськогосподарських потужностей громади для створення диверсифікованої економіки та забезпечення високого рівня зайнятості населення, а також створення сприятливого середовища для місцевих підприємств.

Бенефіціари: малі та середні підприємства, приватні домогосподарства, інвестори, безробітні

Заходи:

1.1.1. Інвентаризація наявних земельних ділянок та об'єктів нерухомості в межах і поза межами населених пунктів громади.
1.1.2. Розробка та впровадження програм підтримки малого та середнього підприємництва.
1.1.3. Розробка та впровадження програми підтримки зеленого туризму.

Індикатори:

кількість діючих місцевих малих та середніх підприємств на території ОТГ
кількість створених робочих місць

Ціль 1.2. Інвестиційно приваблива громада

Створення та підтримка сприятливого інвестиційного клімату на основі існуючого економічного та рекреаційного потенціалу, а також пошуку нових точок зростання, забезпечить громаді стійкість та конкурентоспроможність на ринку товарів та послуг; створить або посилить міжмуніципальне співробітництво, залучення донорів та забезпечить імідж надійного партнера.

Мета: забезпечення розбудови існуючого сільськогосподарського, туристичного та рекреаційного потенціалу громади, а також залучення і стимулювання місцевих та зовнішніх інвесторів.

Бенефіціари: інвестори, фермери, приватні домогосподарства, малі та середні підприємства

Заходи:

1.2.1. Промоція потенційних інвестиційних можливостей у всіх сферах:
створення інвестиційних паспортів об'єктів, в т.ч. об'єктів комунальної власності, що не використовуються;
залучення приватних інвесторів на об'єкти культурно-релігійної спадщини.
1.2.2. Промоція туристичних атракцій та рекреаційного потенціалу громади.
1.2.3. Промоція місцевого товаровиробника та локальних брендів.

Індикатори:

кількість залучених інвесторів
кількість туристичних об'єктів, в т.ч. і в сфері зеленого туризму, на території ОТГ
обсяг туристичного збору, що надійшов до місцевого бюджету
ПРИОРИТЕТ 2
Комфортна громада з високим рівнем якості життя
Ціль 2.1. Якісна освіта та медицина для всіх

Людське життя та здоров'я є найвищою цінністю. Доступ до базових послуг, таких як медицина, освіта, соціально-побутові послуги – це право кожного громадянина; і завданням держави, в т.ч. в особі органів місцевого самоврядування, є забезпечення реалізації цього права. Якість надання базових послуг визначає соціальну захищеність та відчуття комфорту жителів громади.

Мета: забезпечення рівного доступу всіх мешканців громади до якісних послуг, особливо людей поважного віку та малолітніх дітей.

Бенефіціари: люди похилого віку, соціально незахищені верстви населення, особи з інвалідністю, діти, молодь, сім'ї

Заходи:

2.1.1. Створення умов для залучення висококваліфікованих медичних кадрів.
2.1.2. Надання якісних медичних послуг на місцях.
2.1.3. Підвищення якості освітніх послуг та запровадження сучасних методів навчання.
2.1.4. Якісні адміністративні та соціальні послуги на місцях.

Індикатори:

кількість кваліфікованих медичних працівників на 1000 мешканців
рівень успішності школярів громади за результатами ЗНО (базовий рік для порівняння 2019)
сукупний обсяг та перелік адміністративних послуг, що надаються в громаді (базовий рік для порівняння 2019)

Ціль 2.2 Партисипація та відкритість влади

Одним з найболючіших питань для населення є відчуття, що «влада нас не чує». Це відчуття нівелює бажання мешканців долучатися до життя громади, брати на себе відповідальність, а головне, співпрацювати з владою, як представником громади, для забезпечення стабільності та процвітання своєї громади. Формування розуміння, що місцева влада – це друг, а не ворог, через спільний діалог, є дієвим важелем впливу всієї громади не тільки на місцевому, а й обласному рівні для подолання існуючих проблем та реалізації можливостей у своїй громаді.

Мета: забезпечення якісної комунікації між владою та мешканцями громади, запровадження принципів партисипації та залученості всіх соціально-вікових груп населення до співпраці.

Бенефіціари: інвестори, молодь, громадські організації, туристи

Заходи:

2.2.1. Оновлення та постійне наповнення сайту ОТГ.
2.2.2. Запровадження платформи для діалогу «влада-громада».
2.2.3. Стимулювання розвитку ІГС.
2.2.4. Створення молодіжної ради.

Індикатори:

постійно діючий та інформативний сайт ОТГ
щоквартальні зустрічі влади з мешканцями у форматі круглого столу або «вільного мікрофона»
збільшення кількості громадських організацій, що активно працюють на території ОТГ

Ціль 2.3. Безпечна громада

Відчуття безпеки є однією з базових потреб людини. Комфорт проживання в тій чи іншій громаді визначається не тільки наявністю якісних послуг та інфраструктури, а й розумінням того, що не страшно вийти на вулицю в будь-який час доби, відпустити дітей гуляти з друзями, а в разі виникнення надзвичайної ситуації є ті, хто подбають про вас і вашу родину, вирішать конфлікт та забезпечать правопорядок.

Мета: забезпечення та підтримка відчуття безпеки та захищеності у мешканців, налагодження дружнього ставлення до представників поліції та місцевих загонів правопорядку.

Бенефіціари: всі мешканці громади

Заходи

2.3.1. Запровадження системи відеонагляду.
2.3.2. Запровадження системи моніторингу для попередження надзвичайних ситуацій.
2.3.3. Відновлення місцевих дільничних пунктів поліції.

Індикатори:

впроваджена та діюча система відеонагляду
зменшення кількості надзвичайних ситуацій
зменшення кількості правопорушень на території громади
ПРИОРИТЕТ 3
Розвинена інфраструктура на засадах сталого розвитку
Ціль 3.1. Сполучена громада з розвиненою транспортною інфраструктурою

В сучасному світі громада не може діяти як закрита ізольована одиниця. В умовах глобалізації вільний доступ до інформації, мобільний зв'язок, транспортне сполучення та можливість спілкування з навколишнім світом є умовою існування сучасної людини.

Одним з основних чинників життєдіяльності та економічного зростання громади є якісне сполучення між населеними пунктами як в самій громаді, так і можливість дістатися зручним і швидким способом до населених пунктів поза межами громади. Транспортна інфраструктура – це не лише дороги, це і зупинки, тротуари, велодоріжки, зовнішнє освітлення та знаки, можливість пересування у просторі всіх без винятку мешканців громади.

Мета: доступ до інформації та спілкування; забезпечення комфорту та безпеки пересування всім учасникам дорожнього руху, незалежно від того яким видом транспорту особа користується (автомобіль, автобус, велосипед чи вона є пішоходом).

Бенефіціари: люди похилого віку, особи з інвалідністю, діти, молодь, інвестори, малі та середні підприємства

Заходи:

3.1.1. Ремонт існуючої та розвиток дорожньої мережі в середині ОТГ.
3.1.2. Доступна та зручна транспортна інфраструктура.
3.1.3. Якісний інтернет та мобільний зв'язок.

Індикатори:

наявність прямих маршрутів до центра громади /сусідніх ОТГ /м. Вінниця
протяжність реконструйованої дорожньої мережі
% замінених аварійних опор;
% зупинок громадського транспорту, обладнаних відповідною інфраструктурою (знак, розклад, накриття тощо)

Ціль 3.2. Якісна технічна інфраструктура: водогін і каналізація, поводження з відходами, зовнішнє освітлення

Доступ до послуг з енергопостачання, водопостачання та водовідведення, сміттєпереробки в сучасному світі є не просто бажаним, а обов'язковим для забезпечення нормального рівня життя населення та розвитку ОТГ. Вирішення проблеми відсутності тих чи інших комунальних послуг передбачає не просто прокладання труб та встановлення необхідного обладнання, а впровадження сучасних енергоефективних та енергозберігаючих технологій, модернізацію усіх систем забезпечення на економічно вигідних умовах.

Мета: забезпечення комфорту та якісних комунальних послуг для всіх мешканців громади

Бенефіціари: всі мешканці громади, інвестори, малі та середні підприємства

Заходи:

3.2.1. Модернізація існуючих та будівництво нових мереж водопостачання.
3.2.2. Каналізування населених пунктів та контроль за поводженням зі стоками.
3.2.3. Організація централізованого збору побутових відходів, їх сортування та утилізація.
3.2.4. Реконструкція мереж вуличного освітлення з використанням енергозберігаючих технологій.

Індикатори:

протяжність реконструйованої та новозбудованої мережі водогону та каналізації
впроваджена система збору побутових відходів
протяжність реконструйованих мереж вуличного освітлення
ПРИОРИТЕТ 4
Сучасна самобутня громада
Ціль 4.1. Дозвілля для кожного мешканця громади

Відпочинок, як і робота, є невід'ємною частиною життя кожного. Забезпечення якісного відпочинку для всіх жителів громади, особливо в сучасних умовах, набуває нового значення та змісту. Доступність, комфорт, різноманіття та можливість вибору визначає ступінь якості відпочинку. Дедалі більше набирає популярності зелений туризм, локальна рекреація та дозвілля.

Мета: забезпечення всіх мешканців громади якісним та змістовним дозвіллям «поблизу».

Бенефіціари: сім'ї, люди похилого віку, особи з інвалідністю, діти, молодь, туристи

Заходи:

4.1.1. Облаштування зелених зон та зон відпочинку.
4.1.2. Облаштування дитячих та спортивних майданчиків з відповідним обладнанням та супутньою інфраструктурою

Індикатори:

кількість побудованих та реконструйованих дитячих та спортивних майданчиків

Ціль 4.2. Збережена місцева ідентичність та історично-релігійна спадщина

Збереження власної ідентичності та розбудова інституційної спроможності громади, особливо молоді, є пріоритетними для розвитку громади. Підвищення загального рівня культури, створення унікальних культурних подій, усвідомлення приналежності до життя громади забезпечує не тільки відчуття гордості за громаду, а й формує загальний імідж громади для оточуючих.

Мета: збереження історичної та духовної спадщини громади.

Бенефіціари: всі мешканці громади, туристи, інвестори

Заходи:

4.2.1. Проведення релігійних подій «Хресна хода» та формування образу «Шаргород – духовна столиця Вінниччини»
4.2.2. Підтримка і розвиток місцевих культових локацій
Інтеграція та інструменти для реалізації стратегії
Новостворені ОТГ наразі знаходяться на початку свого шляху до більш масштабної інтеграції та перетворення в сталу і сформовану громаду (муніципалітет). Кінцевою метою інтеграції є об'єднання мешканців і, як наслідок, формування згуртованої та єдиної громади. Місцева влада разом з активними мешканцями повинні спільно працювати над побудовою об'єднаної громади шляхом налагодження взаємовідносин, взаємодії, а також підвищення рівня довіри серед жителів населених пунктів.

Основна мета інтеграції ОТГ полягає в тому, щоб усі населені пункти та їх жителі сприймали громаду в одному ключі шляхом:

• визначення спільних цілей та пріоритетів розвитку, які мають вирішальне значення для майбутнього громади (підготовка стратегії розвитку). Цей процес має на меті об'єднання мешканців та різних зацікавлених сторін з метою формування бачення майбутнього розвитку (спільна участь);
• організацію громадських заходів, об'єднання активних мешканців, установ та організацій (колективна діяльність та
солідарність);
• об'єднання мешканців громади та їх співпраця в різних сферах (комунікація та спільна діяльність). В основному, це формування соціального капіталу громади;
• створення підґрунтя для самореалізації та особистісного розвитку мешканців у громаді (індивідуалізм та добробут);
• належність до громади та відчуття спорідненості зі «СВОЄЮ громадою» (територіальна ідентичність). Створення локальної ідентичності - це остання фаза довготривалого процесу, оскільки йдеться про формування певної системи цінностей та норм поведінки мешканців громади.

Розвиток відносин та взаємодія між мешканцями громади в межах ОТГ має бути результатом діяльності самих мешканців та місцевої влади через участь у громадському житті громади, бажання до об'єднання та спільної праці задля формування
соціальних зв'язків, соціального капіталу, взаємоприйнятних норм і формування, таким чином, взаємної довіри та відчуття
ідентичності.

Необхідність подальшої інтеграції набуває ще більшого значення, враховуючи масштаб викликів, які наразі постають перед ОТГ:

• економічний спад та інші наслідки COVID-19 (скорочення місцевих бюджетів, безробіття та зростання частки тіньової економіки);
• організація роботи адміністрації ОТГ та управління процесами (надання адміністративних, соціальних та
державних послуг);
• загрози сталому зростанню (негативні демографічні тенденції, погана інфраструктура, забруднення та зміни клімату).

Процес інтеграції ОТГ вимагає об'єднання (синергії) розрізнених факторів розвитку (ресурсних, управлінських, економічних, фінансових, людських), які існують окремо в населених пунктах, що об'єдналися в одну ОТГ.

Як документ, Стратегія розвитку Шаргородської об'єднаної територіальної громади до 2030 року визначає конкурентні переваги, унікальні особливості та напрямки зростання цієї конкретної території. Крім того, Стратегія 2030 має вирішальне значення для майбутнього ОТГ, оскільки дає поштовх громаді до подальшої інтеграції.

Інструменти, які варто використовувати у процесі впровадження Стратегії 2030 року:

• удосконалення роботи місцевої влади – інституційна розбудова та ефективне управління;
• місцевий бюджет та залучення інвестицій;
• державні та регіональні фонди та програми;
• розробка документації щодо просторового планування;
• міжмуніципальне та міжрегіональне співробітництво (спільні проекти, регулярна комунікація, обмін досвідом, меморандуми про співпрацю);
• державно-приватне партнерство, міжнародні проекти (міжнародні фінансові організації, міжнародна технічна допомога, гранти);
• фонди корпоративно-соціальної відповідальності;
• активне громадянське суспільство.
Додатки