Шановні мешканці
Липовецької
громади!
Зробити нашу область успішною, зробити успішною кожну громаду Вінниччини - мета, яку ставить перед собою наша команда. Особисто для мене це дуже важливо, тому що завжди вважав головним критерієм того, що я роблю, - як в результаті змінюється життя людей.

Гарні школи, належне медичне обслуговування, добрі дороги, транспортне сполучення, можливості для роботи і самореалізації, приємні місця для дозвілля, врешті решт звичайна увага і повага влади до людей – це все те, що повинно бути в кожній громаді. Реформа децентралізації, запуску якої я свого часу домігся, надає нові можливості всі ці проблеми вирішувати.

Але мій досвід мене переконує – щоб досягти мети, потрібно мати чітке бачення, план дій і ефективну, професійну і надійну команду. З цього, зокрема, розпочинався шлях до успіху Вінниці, яка сьогодні по праву займає провідні місця серед міст
України і по комфорту, і по прозорості, і по можливостям для підприємництва. І по багатьом іншим показникам. Це – саме той шлях, який ми , наша команда, пропонуємо і Вашій громаді. Це вперше в Україні, коли розробляються узгоджені плани розвитку кожної громади і всієї області в цілому.

Працюючи над проектом стратегії, наші фахівці, члени нашої команди перш за все йшли до людей і цікавились їхньою думкою. Тепер ми ще раз спільно з вами маємо оцінити, що і як має бути зроблено – в кожній громаді і в області в цілому. А далі – цей документ має бути затверджений новообраною Радою громади і стати планом дій, реалізація якого дозволить реалізувати унікальний потенціал вашої громади.

Впевнений, що спільно ми зможемо втілити найсміливіші плани. Щастя, добробуту та здоров'я вам,
Ваш Володимир Гройсман
Дорогі друзі!
Я переконаний, що патріотизм починається з рідної оселі, рідної вулиці, рідного села, селища чи міста, тобто нашої з вами громади. А громада - це люди, які хочуть нормально жити: працювати та отримувати достойну зарплату, водити дітей до хорошого дитсадка, навчати в сучасній школі, отримувати якісну медичну допомогу, цікаво відпочивати. Чи реально це? Реально!
Це наше майбутнє! Саме таким ми його бачимо, саме таким ми його маємо зробити.

Щоб усі наші кроки до цієї мети були правильними та виваженими, ми розробили план розвитку нашої громади на 10 років – «Стратегію 2030». Це план розвитку для всієї громади – мають бути взяті до уваги інтереси кожного мешканця кожного населеного пункти, який входить до нашої громади.

Наразі це ще проект. В його основі – результати тих обговорень наших спільного бачення розвитку громади, які вже відбулись. Але ми разом з вами маємо ще раз зважити всі наші «плюси» та «мінуси» та визначити, що маємо розвивати та будувати, а яких недоліків варто позбутися. Після виборів цей документ стане чітким планом наших дій, запорукою успіху нашої громади.
Грушко Микола Терентійович
Мої шановні земляки!
Нині ми обираємо майбутнє рідного краю. Як має змінитися Вінниччина за наступні 10 років? Як зміняться наші громади? Як мрії жителів області про комфортне, якісне та безпечне життя в нашому регіоні і в кожній громаді перетворити на реальність?
Відповіді на ці питання дасть план розвитку нашої області – Стратегія «Вінниччина-2030» і планів-стратегій розвитку громад, проекти яких розроблені. Розробку такого плану ініціював Володимир Гройсман. Саме його команді завдяки чіткому плану «Стратегії 2020» вдалося зробити Вінницю найкомфортнішим містом країни. Тепер наша команда поширює цей підхід на всю область.

Уперше в Україні ми розробили проекти стратегій для кожної громади і всієї області. Унікальним є те, що ці стратегії писались фактично самими вінничанами. Для нас – кожен мешканець Вінниччини важливий, і тому ми організовували обговорення з мешканцями громад, гаряче дискутували, спільно пропонували ідеї та визначали пріоритети.

Завдання, які стоять перед нами, амбітні, але цілком реальні! І працювати будемо разом – на своїй землі, для своїх земляків. Упевнений, що кожний відчуватиме себе творцем успішної історії своєї громади. Вірю, ми здатні перетворити Вінниччину на сучасний успішний європейський регіон, який має стати прикладом для всієї держави!
Сличук Володимир Андрійович
ВСТУП
Сьогодні кожна громада зіштовхується з вибором – вирішувати лише нагальні проблеми або підходити до існуючої ситуації
стратегічно, на перспективу. Досвід успішних європейських та українських міст показав, що без плану дій гармонійний, збалансований та якісний розвиток неможливий. Громада потребує стратегії для уникнення хаотичного розвитку, який часто є вигідним для певних зацікавлених кіл, але аж ніяк не є в інтересах громади.

Стратегія – це структурований набір заходів, спрямований на досягнення конкретної мети, це не просто черговий «папірець» чи черговий інструмент політичної агітації. Стратегія – це основа розвитку громади.

Стратегія розвитку об'єднаної територіальної громади – це дороговказ для громади та інструкція, яким чином використовувати всі наявні ресурси (природні, людські, фінансові) з метою досягнення бажаного результату та підвищення рівня життя всіх мешканців.

У реаліях сьогодення деякі громади вже сформувались, а деякі ще у процесі створення. Тому надзвичайно важливим є
відображення в стратегії розвитку інтересів всіх суб'єктів громади (сіл, населених пунктів) у відповідності до їхніх специфічних цілей та потреб.

Стратегія розвитку Липовецької об'єднаної територіальної громади до 2030 року була сформована на основі вивчення існуючих стратегічних документів громади, проведеного SWOT-аналізу, зустрічей-обговорень з мешканцями майбутньої ОТГ, з метою визначення стратегічних пріоритетів громади та бачення розвитку ОТГ.

Стратегія є адаптивним робочим документом, використання якого має на меті допомогти мешканцям громади зрозуміти, що відбудеться в їх населеному пункті протягом наступних 10 років, на що звернути увагу, та що «болить» громаді сьогодні.

Ключові принципи, які були закладені в Стратегію розвитку Липовецької об'єднаної територіальної громади до 2030 року:

  • сталість – інтеграція економічних, соціальних, екологічних аспектів, питань стратегічного планування та прийняття рішень
  • прозорість – основа для «Відкритого уряду» як зрозумілої сукупності дій (заходів), які можуть бути застосовані при формуванні бюджетів, прийнятті рішень на місцях, розробці політики, укладанні контрактів та наданні послуг
  • залученість (партисипація) – ефективні процедури залучення громад сприятимуть легітимності політик та прийняття рішень,
  • створюючи відчуття локальної приналежності та забезпечуючи врахування прав громадян
  • співпраця – горизонтальна та вертикальна, між різними рівнями державного управління, секторами, установами

Збалансований розвиток будь-якої громади починається з визначення напрямків розвитку, пріоритетів та першочергових дій, які протягом наступних років дозволять громаді стати сталою, економічно розвиненою та самодостатньою.

Липовецької ОТГ після об'єднання отримає нові території, які поки що не мають якісного транспортного сполучення та технічної інфраструктури, але в той же час багаті на людські та природні ресурси, значний рекреаційний потенціал та перспективи розбудови агровиробничого сектору.

Стратегія є концептуальним документом з зазначенням пріоритетів та точок росту громади. Цей документ та шляхи реалізації запропонованих у ньому заходів слід додатково обговорити з мешканцями. Частина моніторингу та оцінки, а також План дій щодо реалізації даної Стратегії буде розроблений та доданий до документу.
Загальна інформація про Липовецьку громаду
Росошанська сільська об'єднана територіальна громада була створена 29 жовтня 2017 року на основі добровільного об`єднання Росошанської та Очитківської сільських громад.

25 жовтня 2020 року, відповідно до розпорядження КМУ «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області», до складу майбутньої Липовецької об'єднаної територіальної громади увійдуть 17 громад:
Липовецька територіальна громада: м. Липовець

Росошанська об'єднана територіальна громада: с. Росоша, с-ще Липовець, с. Очитків, с. Люлинці

Богданівська територіальна громада: с. Богданівка

Вербівська територіальна громада: с. Вербівка, с. Ксаверівка

Війтовецька територіальна громада: с. Війтівці, с-ще Пилипенкове

Зозівська територіальна громада: с. Зозів

Зозівківська територіальна громада: с. Зозівка

Іваньківська територіальна громада: с. Іваньки, с. Пісочин

Лозуватська територіальна громада: с. Лозувата

Лукашівська територіальна громада: с. Лукашова, с. Берестівка, с. Нарцизівка, с. Ясенки, с-ще Ясенецьке

Нападівська територіальна громада: с. Нападівка, с. Вікентіївка

Попівська територіальна громада: с. Попівка, с. Вернянка

Скитківська територіальна громада: с. Скитка, с. Теклинівка, с. Хороша, с-ще Тельмана

Славнянська територіальна громада: с. Славна, с. Ганнівка, с. Улянівка

Струтинська територіальна громада: с. Струтинка

Трощанська територіальна громада: с. Троща, с. Гордіївка

Щасливська територіальна громада: с. Щаслива, с. Білозерівка, с. Королівка, с-ще Підлісне
Липовецька об'єднана територіальна громада представлена 38 населеними пунктами з адміністративним центром у місті Липовець.
Майстрова Регіна Юріївна
Терапевт
Липовецька об'єднана територіальна громада розташована в центральній частині Вінницької області. Площа Липовецької ОТГ складає 530,2 км2. Липовецька ОТГ розташована на відстані 211 км від м. Київ, 45 км від обласного центру м. Вінниця, 133 км від м. Умань, 129 км від м. Біла Церква, 336 км від м. Кишинів. Відстань до найближчого міжнародного аеропорту «Гавришівка» складає 39 км, до міжнародного аеропорту «Бориспіль» – близько 238 км.

Кількість населення станом на 01.02.2020 р. становить 21 369 особи (за даними РДА). З них 19,4% становлять діти шкільного та дошкільного віку. Густота населення в громаді 40,3 осіб/км2.

Мешканці Липовецької громади пишаються збереженням і відродженням традиційних ремесел у громаді, таких як Петриківський розпис (с. Лукашова), вишивання (с. Нападівка).

У процесі розробки Стратегії Липовецької ОТГ був сформований детальний соціально-економічний аналіз (окремий документ). Цей аналіз містить інформацію стосовно демографії, клімату та екології, ресурсів, транспортного сполучення, економіки, освіти, охорони здоров'я, культури та спорту.
SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – це аналіз у стратегічному плануванні, що полягає в розділенні чинників і явищ на чотири категорії:

  • сильні (S – strengths),
  • слабкі (W – weaknesses) сторони об'єкту, який аналізується; можливості
  • (O – opportunities), що існують для нього або можуть з'явитися з часом і загрози
  • (T – threats), з якими об'єкт зіштовхується або може зіштовхнутися протягом своєї подальшої діяльності та розвитку.
Cильні сторони
  • Вигідне географічне розташування у центральній частині Вінницької області, близькість до обласного центру
  • Сприятливі умови для розвитку сільського господарства: родючі ґрунти (чорноземи), велика кількість водойм
  • Розвинута рослинницька, садівнича, тваринницька галузь
  • Велика кількість сільгосппідприємств, великих і середніх фермерських господарств
  • Наявність робочої сили і молоді для роботи у сфері сільського господарства, промисловості і послуг
  • Наявність вільних земельних ділянок та будівель привабливих для інвесторів у сфері сільського господарства, промисловості, туризму
  • Наявність сировини для виробництва цегли
  • Достатня кількість закладів освіти
  • Наявність ЦНАПу в м. Липовець
  • Наявність Липовецької лікарні відновного лікування дітей з органічним ураженням центральної нервової системи, порушенням психіки і опорно-рухового апарату
  • Наявність привабливих рекреаційних та туристичних об'єктів споруд (палац Тора Ланге в с. Нападівка, родинне гніздо Достоєвських в с. Війтівці, Астроблема біля с. Іваньки)
  • Наявність велопарку
  • Транспортне сполучення з обласним центром
  • Співпраця між населеними пунктами в громаді (спортивні та культурні заходи)
Слабкі сторони
  • Нестача робочих місць, особливо для молоді
  • Відсутність переробних підприємств
  • Нестача мереж водопостачання по селах
  • Негативна демографічна ситуація (зменшення кількості населення, старіння)
  • Низька свідомість платників податків
  • Ненаповнені та неоснащені сільські школи, нестача кваліфікованих кадрів, неналагоджена доставка учнів до шкіл, слаборозвинена позашкільна освіта в селах
  • Неякісні медичні послуги в сільській місцевості, нестача кваліфікованого медичного персоналу
  • Нерегулярне транспортне сполучення віддалених населених пунктів з адмінцентром громади
  • Території населених пунктів громади потребують благоустрою (освітлення, тротуари, зупинки)
  • Руйнування доріг перевантаженими зерновозами
  • Недосконала система водовідведення
  • Відсутність достатньої кількості сучасних і облаштованих громадських просторів, у т. ч. дитячих та спортивних майданчиків, паркових зон, пляжів
  • Забрудненість лісосмуг сміттям, стихійні сміттєзвалища, недосконала система збору і вивезення відходів
  • Велика кількість безпритульних тварин
Можливості
  • Покращення бізнес-клімату в Україні за рахунок проактивної урядової політики
  • Участь у програмах міжнародної технічної допомоги, національних і регіональних програмах, у т. ч. тих, які стосуються освіти, підтримки людей з вразливих категорій, спорту, розвитку малого і середнього бізнесу та інвестицій
  • Зростання попиту на продовольство на світовому ринку, що стимулюватиме виробництво та переробку продукції сільського господарства
  • Зростання популярності сільського, зеленого, культурного, світоглядного туризму в Україні та Європі
  • Підвищення інвестиційної привабливості держави, регіону і громади
  • Завершення реформ у державі (адмінтерустрій, медична, освітня)
  • Імплементація Угоди про Асоціацію з Європейським Союзом (збільшення квот на експорт с/г продукції)
  • Реалізація проєктів міжмуніципального характеру при співпраці із сусідніми ОТГ
  • Рекреаційний потенціал та наявні водні об'єкти
  • Інвестиційно привабливі об'єкти комунальної власності, що не використовуються
  • Наявність молодих кадрів різної кваліфікації
Загрози
  • Міграція населення до сусідніх міст та за кордон
  • Продовження негативних змін клімату
  • Зменшення запасів підземних та поверхневих вод
  • Нестабільність національної валюти
  • Продовження війни на Сході країни, поширення терористичної загрози на інші регіони
  • Зростання цін на енергоносії
  • Нестабільна політична ситуація, погіршення міждержавних відносин з основними закордонними партнерами України
  • COVID-19
SWOT-аналіз дає змогу виявити сильні та слабкі сторони, які потребують найбільшої уваги і зусиль з боку громади. В умовах децентралізації, кожна громада має знайти і активно просувати свої унікальні можливості, так звані «точки зростання».

Для Липовецької об'єднаної територіальної громади точками зростання є набуття статусу локального аграрно-логістичного хабу, завдяки вигідному географічному положенню, наявності залізничного і автомобільного сполучення та розвиненого сільського господарського виробництва та переробки. Також в якості точки росту для Липовецької ОТГ можна розглядати рекреаційний потенціал громади.
БАЧЕННЯ
Фінальний результат бажаного стану майбутнього Липовецької об'єднаної територіальної громади у 2030 році було сформовано за результатами опитування мешканців майбутньої об'єднаної територіальної громади та заповнених ними анкет, аналізу наявних стратегічних та операційних документів громади, з врахуванням думки представників різних верств населення, вікових груп і місцевого бізнесу.
Липовецька об'єднана територіальна громада 2030 – громада виправданих надій, територія щасливих та активних людей, які цінують свою історію, оберігають традиції. Територія в центральній частині Вінниччини з чистим довкіллям, високими стандартами життя і інноваційними технологіями в агропереробці.
Пріоритети розвитку громади
Стратегічні пріоритети розвитку Липовецької громади визначені порівняльними перевагами, викликами і ризиками, Точкою Розвитку і Баченням громади.
ПРИОРИТЕТИ:
Економічний добробут громади
ЦІЛІ:

1.1. Інвестиційно та туристично приваблива громада
1.2. Прозорий та успішний бізнес на конкурентних засадах
1.3. Зайнятість населення
Заходи/Проєкти

1.1.1. Аудит ресурсів ОТГ (комунальні заклади, землі, працівники ОМС, інвестиційно-привабливі об`єкти)
1.1.2. Підготовка фахівців, які будуть готувати проєкти на конкурсні програми (з числа працівників ОМС і активу громади)
1.1.3. Розробка інвестиційного паспорту громади
1.1.4. Створення логістичного транспортно-розподільчого центру (багатофункціонального термінального комплексу)
1.1.5. Створення каталогу туристичних ресурсів громади
1.1.6. Реалізація інвестиційних проєктів
1.2.1. Створення майданчику Влада-Бізнес-Громада для представлення інвестиційно привабливих об`єктів громади, по яких пропонується публічно-приватне партнерство або інший механізм співпраці, з прозорими правилами для Бізнесу, щоквартальним звітуванням Влади, Громадським контролем
1.3.1. Надання суб`єктам підприємницької діяльності дозволів на реконструкцію приміщень для використання під бізнес (у разі необхідності) із працевлаштуванням місцевих мешканців
1.3.2. Створення консультаційного центру для мешканців громади щодо ведення підприємницької діяльності та спрощення роботи бізнесу, проведення навчальних тренінгів та семінарів
1.3.3. Розвиток кооперативного руху (молочна галузь, садівництво-ягідництво, бджолярство)
Розвинена інфраструктура на засадах сталого розвитку
ЦІЛІ:

2.1. Доступна питна вода
2.2. Розширений спектр комунальних послуг
2.3. Якісна дорожня інфраструктура та доступні транспортні послуги
Заходи/Проєкти

2.1.1. Розробка документації та підтримка проєктів по встановленню централізованої системи водопостачання, водовідведення, будівництво водогонів
2.1.2. Очищення та знезараження громадських криниць (санація)
2.2.1. Розробка і затвердження схеми санітарної очистки населених пунктів громади, у тому числі з організації робіт зі збирання та вивезення твердих та рідких побутових відходів
2.2.2. Налагодження системи поводження з побутовими відходами, інформаційно- просвітницька кампанія
з роздільного збору побутових відходів
2.2.3. Налагодження системи поводження з рідкими відходами (асенізація)
2.2.4. Облаштування громадських вбиралень
2.2.5. Придбання сучасної комунальної техніки для обслуговування всіх населених пунктів ОТГ
2.3.1. Поточний та капітальний ремонт дорожнього покриття, мостових переходів, зупинок, освітлення, тротуарів із врахуванням потреб людей з обмеженими фізичними можливостями, облаштування велодоріжок
2.3.2. Встановлення вуличних урн, лавок, ліхтарів
2.3.3. Забезпечення транспортної доступності для населення всієї громади, систематичні та якісні послуги з перевезення
Якісна дошкільна та загальна середня освіта в громаді
ЦІЛІ:

3.1. Адаптована мережа дошкільних та шкільних навчальних закладів з сучасними умовами, що забезпечують якісну освіту
Заходи/Проєкти

3.1.1. Капітальний ремонт, реконструкція, термомодернізація приміщень дошкільних та шкільних навчальних закладів із врахуванням потреб людей з обмеженими фізичним можливостями
3.1.2. Оснащення дошкільних та шкільних навчальних закладів необхідним для навчального процесу сучасним обладнанням
3.1.3. Придбання шкільних автобусів для організації якісного підвезення учнів та педагогічних працівників до навчальних закладів
Фізичний та психологічний добробут громади
ЦІЛІ:

4.1. Адаптована мережа медичних закладів, що спроможна надати кваліфіковану медичну допомогу
4.2. Доступні адміністративні послуги
4.3. Спортивна та освічена громада
Заходи/Проєкти

4.1.1. Капітальний ремонт і реконструкція приміщень фельдшерських пунктів, амбулаторій, Гайсинської ЦРЛ, відкриття нових відділень та їх оснащення із врахуванням потреб людей
4.1.2. Придбання автомобілів швидкої медичної допомоги для транспортування пацієнтів
4.2.1. Організація роботи віддалених робочих місць адміністраторів ЦНАП, підготовка фахівців
4.2.2. Створення інформаційного інтернет-порталу для інформування громадськості про роботу органів місцевого самоврядування
4.3.1. Облаштування стадіонів та спортивних майданчиків у всіх населених пунктах ОТГ
4.3.2. Розширення мережі спортивних закладів, дитячо-юнацьких клубів
4.3.3. Ремонт і реконструкція приміщень музичної школи, сільських клубів, бібліотек; їх трансформація у сучасні осередки культурного дозвілля та просвіти (багатофункціональні «хаби») із врахуванням потреб людей з обмеженими фізичними можливостями
4.3.4. Започаткування та промоція регулярних культурних і спортивних заходів в ОТГ
Соціальне зближення в громаді
ЦІЛІ:

5.1. Об`єднана, соціальна зближена громада
5.2. Збережена традиційна культура
Заходи/Проєкти

5.1.1. Будівництво/ремонт дитячих майданчиків у всіх населених пунктах ОТГ
5.1.2. Облаштування пляжів, зон відпочинку у всіх населених пунктах ОТГ із врахуванням потреб людей з обмеженими
фізичними можливостями
5.1.3. Облаштування торгових площ/майданчиків, ліквідація стихійних ринків на території м. Липовець
5.2.1. Відбудова/реставрація пам`яток культурної спадщини в населених пунктах з облаштуванням громадських просторів
5.2.2. Створення центрів культури та етнографії для збереження і розвитку традицій кожного села і міста громади
Безпечна громада
ЦІЛІ:

6.1. Рівноправність, відкритість та відповідальність
6.2. Відсутність екологічних правопорушень
6.3. Раціональне використання природних ресурсів у громаді
Заходи/Проєкти

6.1.1. Створення та започаткування роботи сервісу з надання правової допомоги жителям громади щодо відстоювання і захисту їхніх прав як громадян (юридична консультація)
6.1.2. Створення та підтримка ради підприємців та молодіжної ради
6.1.3. Створення кризових центрів для осіб, які опинилися в скрутних життєвих обставинах
6.1.4. Відновлення місцевих дільничних пунктів поліції
6.2.1. Створення майданчику Влада-Бізнес-Громада для вирішення проблеми з місцевими підприємствами-забруднювачами зі зниження екологічного навантаження на навколишнє середовище
6.2.2. Створення «гарячої лінії» для повідомлень про факти екологічного забруднення населенням та підприємствами
6.3.1. Ліквідація стихійних сміттєзвалищ, паспортизація полігонів побутових відходів
6.3.2. Розчищення русел річок, водойм
6.3.3. Реконструкція очисних споруд у м. Липовець
ПРИОРИТЕТ 1
Економічний добробут громади
Обґрунтування: економічний добробут громади неможливий без розвитку місцевої економіки, тому громада має використати всі місцеві конкурентні переваги.

Мета: за допомогою інтелектуальних, людських, інституційних, інфраструктурних, енергетичних, фізичних та природних ресурсів побудувати в громаді власну прозору, зростаючу і «самоокупну» економічну систему, яка не тільки залучить інвестиції, підтримає розвиток існуючого місцевого бізнесу, створить нові робочі місця, а й наповнить місцевий бюджет.

Ціль 1.1. Інвестиційно та туристично приваблива громада

Реалізація проєктів дозволить громаді стати привабливим майданчиком для залучення стратегічних інвесторів, розвитку високопродуктивних ресурсів, що забезпечить зростання конкурентоспроможності території, забезпечить її розвиток та ефективне використання людського капіталу.

Бенефіціари (вигодонабувачі): інвестори, підприємці, малий та середній бізнес, фермери.

Заходи/проєкти:

1.1.1. Аудит ресурсів ОТГ (комунальні заклади, землі, працівники ОМС, інвестиційно-привабливі об`єкти).
1.1.2. Підготовка фахівців, які будуть готувати проєкти на конкурсні програми (з числа працівників ОМС і активу громади).
1.1.3. Розробка інвестиційного паспорту громади
1.1.4. Створення логістичного транспортно-розподільчого центру (багатофункціонального термінального комплексу).
1.1.5. Створення каталогу туристичних ресурсів громади.
1.1.6. Реалізація інвестиційних проєктів.

Ціль 1.2. Прозорий та успішний бізнес на конкурентних засадах

Надання суб`єктам підприємницької діяльності на прозорих конкурсних засадах під об`єкти комерційного призначення земельних ділянок, комунальних об`єктів або потенційних туристичних об`єктів – це найбільш ефективний спосіб наповнення місцевого бюджету. Застосування механізму публічно-приватного партнерства в управлінні територіями не тільки сприятиме залученню ресурсів, а й вирішить частину соціально-економічних та екологічних проблем, забезпечить економічний добробут громади та туристичну привабливість. Відновленню довіри до влади сприятиме громадський контроль за умови дотримання всіма сторонами (Влада-Бізнес-Громада) принципів партнерства і рівноправності, відкритості та відповідальності, раціональності й збалансованості, узгодженості інтересів та запобігання корупції, компетентності, політичної незалежності.

Бенефіціари (вигодонабувачі): інвестори, підприємці, малий та середній бізнес, фермери.

Заходи/проєкти:

1.2.1. Створення майданчика Влада-Бізнес-Громада для представлення інвестиційно привабливих об`єктів громади, по яких пропонується публічно-приватне партнерство або інший механізм співпраці, з прозорими правилами для Бізнесу, щоквартальним звітуванням Влади, Громадським контролем.

Ціль 1.3. Зайнятість населення

Працевлаштування населення сільської місцевості на підприємствах, що використовують землі сільгосппризначення, надасть змогу забезпечити ефективне виробництво, задовольнить потреби працівників-мешканців громади, наповнить місцевий бюджет і відродить соціальну сферу села. Навчальні тренінги та семінари, місцеві програми для підтримки та розвитку підприємців і підприємців-початківців дозволять здобути знання і навички ефективного ведення підприємницької діяльності.

Бенефіціари (вигодонабувачі): інвестори, підприємці, малий та середній бізнес, фермери, молодь, безробітні, соціально незахищені верстви населення, особи з інвалідністю, пенсіонери, працівники підприємств.

Заходи/проєкти:

1.3.1. Надання суб`єктам підприємницької діяльності дозволів на реконструкцію приміщень для використання під бізнес (у разі необхідності) із працевлаштуванням місцевих мешканців.
1.3.2. Створення консультаційного центру для мешканців громади щодо ведення підприємницької діяльності та спрощення роботи бізнесу, проведення навчальних тренінгів та семінарів.
1.3.3. Розвиток кооперативного руху (молочна галузь, садівництво-ягідництво, бджолярство).
ПРИОРИТЕТ 2
Розвинена інфраструктура на засадах сталого розвитку
Обґрунтування: комплексний благоустрій території громади, розвиток інфраструктури у сфері дорожнього та мостового господарства, якісні комунальні послуги, спрямовані на задоволення базових потреб громади і забезпечення нормальних умов проживання відповідно до стандартів.

Мета: покращити умови проживання та соціально-побутові умови всіх мешканців громади, полегшити самообслуговування людей похилого віку та людей з обмеженими фізичними можливостями, підвищити безпеку руху водіїв, пішоходів, велосипедистів та пасажирів.

Ціль 2.1. Доступна питна вода

Проблема нестачі та низької якості питної води пов`язана з виснаженням запасів прісних підземних вод, а також техногенним впливом на якість води в існуючих джерелах. Розв`язання проблеми забезпечення якісною питною водою всіх населених пунктів громади полягає в реконструкції та будівництві групових і локальних об`єктів водопостачання, очищенні та знезараженні громадських криниць (санація).

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади.

Заходи/проєкти:

2.1.1. Розробка документації та підтримка проєктів по встановленню централізованої системи водопостачання, водовідведення, будівництво водогонів.
2.1.2. Очищення та знезараження громадських криниць (санація).

Ціль 2.2. Розширений спектр комунальних послуг

Реалізація проєктів, а саме розробка і затвердження схеми санітарної очистки населених пунктів громади відповідно до правил благоустрою, організація робіт зі збирання та вивезення твердих та рідких побутових відходів, налагодження системи роздільного збору побутових відходів та системи поводження з рідкими відходами (асенізація), не тільки мінімізує потрапляння небезпечних речовин у ґрунтові води, покращить стан водойм, а й скоротить кількість осіб, які страждають від нестачі води, збереже здоров`я людей.

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади.

Заходи/проєкти:

2.2.1. Розробка і затвердження схеми санітарної очистки населених пунктів громади, у тому числі з організації робіт зі збирання та вивезення твердих та рідких побутових відходів.
2.2.2. Налагодження системи поводження з побутовими відходами, інформаційно-просвітницька кампанія з роздільного збору побутових відходів.
2.2.3. Налагодження системи поводження з рідкими відходами (асенізація).
2.2.4. Облаштування громадських вбиралень.
2.2.5. Придбання сучасної комунальної техніки для обслуговування всіх населених пунктів ОТГ.

Ціль 2.3. Якісна дорожня інфраструктура та доступні транспортні послуги

Реалізація проєктів гарантуватиме безпеку всім учасникам дорожнього руху, створить для мешканців громади зручні умови проживання, праці і відпочинку, розвине велоінфраструктуру громади. Співпраця з перевізниками, спроможними забезпечити належний технічний стан, чистоту та комфорт транспортних засобів, культуру водіння, покращить якість наданих послуг.

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади.

Заходи/проєкти:

2.3.1. Поточний та капітальний ремонт дорожнього покриття, мостових переходів, зупинок, освітлення, тротуарів із врахуванням потреб людей з обмеженими фізичними можливостями, облаштування велодоріжок.
2.3.2. Встановлення вуличних урн, лавок, ліхтарів.
2.3.3. Забезпечення транспортної доступності для населення всієї громади, систематичні та якісні послуги з перевезення.
ПРИОРИТЕТ 3
Якісна дошкільна та загальна середня освіта в громаді
Обґрунтування: кожна дитина повинна мати доступ до якісної освіти, спрямованої на розвиток соціального досвіду, особистісних якостей, оволодіння компетенціями, що потрібні в сучасному світі.

Мета: створити всі необхідні умови для забезпечення якісної дошкільної та загальної середньої освіти, що сприятиме всебічному розвитку, вихованню, навчанню, виявленню талантів, соціалізації особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і здобуття освіти упродовж життя, готової до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності, дбайливого ставлення до родини, своєї країни, довкілля.

Ціль 3.1. Адаптована мережа дошкільних та шкільних навчальних закладів з сучасними умовами, що забезпечують якісну освіту

Поставлена мета – забезпечення рівноправної та якісної початкової та середньої освіти, що дозволяє домогтися хороших результатів навчання. Реалізація проєктів створить освітній простір доступним, безбар`єрним, надасть змогу дітям з обмеженими можливостями навчатися у звичайних класах і отримувати таку ж освіту, як і решта дітей, реалізовувати різні освітні програми, з урахуванням особливостей навчальних закладів та базових освітніх програм, напрямів позашкільної діяльності, а також інших потреб учасників освітнього процесу. Навчальні заклади мають враховувати інтереси всіх дітей, їхні особливі потреби та гарантувати безпечне, ефективне середовище навчання.

Бенефіціари (вигодонабувачі): діти (у тому числі з обмеженими можливостями), молодь, сім`ї.

Заходи/проєкти:

3.1.1. Капітальний ремонт, реконструкція, термомодернізація приміщень дошкільних та шкільних навчальних закладів із врахуванням потреб людей з обмеженими фізичними можливостями.
3.1.2. Оснащення дошкільних та шкільних навчальних закладів необхідним для навчального процесу сучасним обладнанням.
3.1.3. Придбання шкільних автобусів для організації якісного підвезення учнів та педагогічних працівників до навчальних закладів.
ПРИОРИТЕТ 4
Фізичний та психологічний добробут громади
Обґрунтування: кожен мешканець громади повинен мати доступ до медичних та адміністративних послуг, можливість культурного, духовного та фізичного розвитку. Їх доступність та якість – основні показники цивілізованості країни. Адже задоволення потреб і досягнення цілей громади фактично означає її функціонування та розвиток.

Мета: створити всі необхідні умови для забезпечення користування своїми особистими правами як людини та громадянина в отриманні медичних та адміністративних послуг, підтримати системну освіту або самоосвіту, комп'ютерну грамотність, підсилити соціальні зв`язки із суспільством, міжособистісне спілкування, дозвілля, відродження та збереження народної культури.

Ціль 4.1. Адаптована мережа медичних закладів, що спроможна надати кваліфіковану медичну допомогу

Мережа закладів охорони здоров'я потребує приведення її у відповідність з реальними потребами населення у медичних послугах. Створення ефективної моделі організації системи охорони здоров`я в громаді, а саме сучасне обладнання та сучасні підходи до лікування, організація праці, оптимальне робоче навантаження дасть змогу покращити якість та підвищити ефективність медичних послуг шляхом оптимального взаємного розподілу функцій, збільшити загальний об'єм медичних послуг, знизити витрати в розрахунку на одну надану медичну послугу, що сприятиме економії коштів громади.

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади.

Заходи/проєкти:

4.1.1. Капітальний ремонт і реконструкція приміщень фельдшерських пунктів, амбулаторій, Гайсинської ЦРЛ, відкриття нових відділень та їх оснащення з врахуванням потреб людей.
4.1.2. Придбання автомобілів швидкої медичної допомоги для транспортування пацієнтів.

Ціль 4.2. Доступні адміністративні послуги

Віддаленість населених пунктів від центру громади м. Гайсин та кількість мешканців, які в них проживають, є вагомими факторами для утворення віддалених робочих місць для надання адміністративних послуг. Реалізація проєктів полягає в організації віддалених робочих місць, із застосовуванням ротації адміністраторів і режиму неповного робочого тижня (прийому в певні визначені дні та години) та інформування про роботу органів місцевого самоврядування.

Бенефіціари (вигодонабувачі):
усі мешканці громади, працівники підприємств, інвестори, підприємці, малий та середній бізнес, фермери, громадські організації.

Заходи/проєкти:

4.2.1. Організація роботи віддалених робочих місць адміністраторів ЦНАП, підготовка фахівців.
4.2.2. Створення інформаційного інтернет-порталу для інформування громадськості про роботу органів місцевого самоврядування.

Ціль 4.3. Спортивна та освічена громада

Зменшення тривалості життя громадян, загострення криміногенної ситуації, особливо у молодіжному середовищі, є наслідком несформованості сталих культурних традицій та мотивацій щодо ведення здорового способу життя. Культура і спорт – це той майданчик, що об'єднує людей, надає можливості для дозвілля, розваг, навчання й обміну досвідом з іншими. Досягненню мети сприятиме створення умов для поліпшення здоров'я населення громади шляхом залучення широких верств населення до систематичних занять фізичною культурою та масовим спортом, популяризації здорового способу життя, максимальної реалізації здібностей обдарованої молоді, у тому числі й молоді з обмеженими фізичними можливостями, за місцем проживання та в місцях масового відпочинку населення, а також додасть цінності іншим сферам, таким як туризм і бізнес. Реалізація проєктів полягає в об'єднанні громади культурними та спортивними заходами, такими як фестивалі чи змагання, створюючи соціальну солідарність і згуртованість, сприяючи соціальній інтеграції, розширюючи можливості громади.

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади, туристи, спортсмени, громадські організації.

Заходи/проєкти:

4.3.1. Облаштування стадіонів та спортивних майданчиків у всіх населених пунктах ОТГ.
4.3.2. Розширення мережі спортивних закладів, дитячо-юнацьких клубів.
4.3.3. Ремонт і реконструкція приміщень музичної школи, сільських клубів, бібліотек; їх трансформація у сучасні осередки культурного дозвілля та просвіти (багатофункціональні «хаби») із врахуванням потреб людей з обмеженими фізичними можливостями.
4.3.4. Започаткування та промоція регулярних культурних і спортивних заходів в ОТГ.
ПРИОРИТЕТ 5
Соціальне зближення в громаді
Обґрунтування: соціальне зближення стимулюватиме зв`язки в громаді та дозволить мешканцям спільно шукати шляхи вирішення існуючих проблем, розбудовувати довіру, взаємну повагу, партнерські відносини.

Мета: створити всі необхідні умови для підтримки місцевих активностей, громадських організацій, культурно-мистецьких ініціатив.

Ціль 5.1. Об`єднана, соціальна зближена громада

Відсутність спільних інтересів, заходів в громаді знижує її соціальну активність. Наслідком такого явища є відтік населення (особливо молоді) із сільської місцевості у великі міста. Реалізація проєктів на таких засадах як рівність у праві використання, безпека, чистота, комфорт та естетичність створить спільні громадські простори для різних вікових груп населення, осередки громадської активності, зблизить громаду.

Бенефіціари (вигодонабувачі): всі мешканці громади, туристи.

Заходи/проєкти:

5.1.1. Будівництво/ремонт дитячих майданчиків.
5.1.2. Облаштування пляжів, зон відпочинку у всіх населених пунктах громади.
5.1.3. Відбудова/реставрація пам`яток культурної спадщини в населених пунктах з облаштуванням громадських просторів.
ПРИОРИТЕТ 6
Безпечна громада
Обґрунтування: посилити спроможність громади вирішувати проблеми, що пов`язані з безпекою, розвивати правове та безпечне середовище на основі діалогу різних зацікавлених сторін, з урахуванням потреб населення у т. ч. із вразливих категорій.

Мета: створити безпечне середовище комфортне для проживання та ведення бізнесу, покращити екологічну ситуацію на території громади, сформувати відповідальну спільноту, підсилити захищеність для всіх мешканців громади.

Ціль 6.1. Рівноправність, відкритість та відповідальність

Створення та започаткування роботи безоплатного сервісу правової допомоги не тільки забезпечить доступ до неї особам, які потребують такої допомоги (особливо серед вразливих верств населення), а також підвищить загальний рівень правової культури, покращить правову освіту населення, надасть мешканцям громади необхідний рівень правових знань, сформує у них повагу до права.

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади, соціально незахищені верстви населення, безробітні, особи з інвалідністю, громадські організації.

Заходи/проєкти:

6.1.1. Створення та започаткування роботи сервісу з надання правової допомоги жителям громади щодо відстоювання і захисту їхніх прав як громадян (юридична консультація).
6.1.2. Створення та підтримка ради підприємців та молодіжної ради.
6.1.3. Створення кризових центрів для осіб, які опинилися в скрутних життєвих обставинах.
6.1.4. Відновлення місцевих дільничних пунктів поліції.

Ціль 6.2. Відсутність екологічних правопорушень

Прозоре прийняття рішень, реалізація яких впливає на стан довкілля, формування у населення екологічного світогляду, компенсація шкоди, заподіяної порушенням законодавства — є основними принципами охорони навколишнього природного середовища. Реалізація проєктів сприятиме діалогу між владою, бізнесом і громадою, розумінню відповідальності кожною стороною, формуванню нової моделі громадянського суспільства, здатного активізуватися навколо вирішення проблем.

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади, інвестори, підприємці, малий та середній бізнес, фермери, громадські організації.

Заходи/проєкти:

6.2.1. Створення майданчика Влада-Бізнес-Громада для вирішення проблеми з місцевими підприємствами-забруднювачами зі зниження екологічного навантаження на навколишнє середовище.
6.2.2. Створення «гарячої лінії» для повідомлень про факти екологічного забруднення населенням та підприємствами.

Ціль 6.3. Раціональне використання природних ресурсів у громаді

Забезпечення населення і галузей економіки водою залежить від екологічного стану річок і водойм. Найбільш ефективним заходом зменшення впливу стоків на водні об'єкти є їх очищення на очисних спорудах. Реалізація проєктів дозволить не тільки зменшити забруднення водойм та ґрунтів побутовими відходами та токсичними речовинами, а й ліквідувати/знизити антропогенне навантаження на довкілля.

Бенефіціари (вигодонабувачі): усі мешканці громади, інвестори, підприємці, малий та середній бізнес, фермери, громадські організації.

Заходи/проєкти:

6.3.1. Ліквідація стихійних сміттєзвалищ, паспортизація полігонів побутових відходів.
6.3.2. Розчищення русел річок, водойм.
6.3.3. Реконструкція очисних споруд у м. Липовець.
Інтеграція та інструменти для реалізації стратегії
Новостворені ОТГ наразі знаходяться на початку свого шляху до більш масштабної інтеграції та перетворення в сталу і сформовану громаду (муніципалітет). Кінцевою метою інтеграції є об'єднання мешканців і, як наслідок, формування згуртованої та єдиної громади. Місцева влада разом з активними мешканцями повинні спільно працювати над побудовою об'єднаної громади шляхом налагодження взаємовідносин, взаємодії, а також підвищення рівня довіри серед жителів населених пунктів.

Основна мета інтеграції ОТГ полягає в тому, щоб усі населені пункти та їх жителі сприймали громаду в одному ключі шляхом:

• визначення спільних цілей та пріоритетів розвитку, які мають вирішальне значення для майбутнього громади (підготовка стратегії розвитку). Цей процес має на меті об'єднання мешканців та різних зацікавлених сторін з метою формування бачення майбутнього розвитку (спільна участь);
• організацію громадських заходів, об'єднання активних мешканців, установ та організацій (колективна діяльність та
солідарність);
• об'єднання мешканців громади та їх співпраця в різних сферах (комунікація та спільна діяльність). В основному, це формування соціального капіталу громади;
• створення підґрунтя для самореалізації та особистісного розвитку мешканців у громаді (індивідуалізм та добробут);
• належність до громади та відчуття спорідненості зі «СВОЄЮ громадою» (територіальна ідентичність). Створення локальної ідентичності - це остання фаза довготривалого процесу, оскільки йдеться про формування певної системи цінностей та норм поведінки мешканців громади.

Розвиток відносин та взаємодія між мешканцями громади в межах ОТГ має бути результатом діяльності самих мешканців та місцевої влади через участь у громадському житті громади, бажання до об'єднання та спільної праці задля формування
соціальних зв'язків, соціального капіталу, взаємоприйнятних норм і формування, таким чином, взаємної довіри та відчуття
ідентичності.

Необхідність подальшої інтеграції набуває ще більшого значення, враховуючи масштаб викликів, які наразі постають перед ОТГ:

• економічний спад та інші наслідки COVID-19 (скорочення місцевих бюджетів, безробіття та зростання частки тіньової економіки);
• організація роботи адміністрації ОТГ та управління процесами (надання адміністративних, соціальних та
державних послуг);
• загрози сталому зростанню (негативні демографічні тенденції, погана інфраструктура, забруднення та зміни клімату).

Процес інтеграції ОТГ вимагає об'єднання (синергії) розрізнених факторів розвитку (ресурсних, управлінських, економічних, фінансових, людських), які існують окремо в населених пунктах, що об'єдналися в одну ОТГ.

Як документ, Стратегія розвитку Липовецької об'єднаної територіальної громади до 2030 року визначає конкурентні переваги, унікальні особливості та напрямки зростання цієї конкретної території. Крім того, Стратегія 2030 має вирішальне значення для майбутнього ОТГ, оскільки дає поштовх громаді до подальшої інтеграції.

Інструменти, які варто використовувати у процесі впровадження Стратегії 2030 року:

• удосконалення роботи місцевої влади – інституційна розбудова та ефективне управління;
• місцевий бюджет та залучення інвестицій;
• державні та регіональні фонди та програми;
• розробка документації щодо просторового планування;
• міжмуніципальне та міжрегіональне співробітництво (спільні проекти, регулярна комунікація, обмін досвідом, меморандуми про співпрацю);
• державно-приватне партнерство, міжнародні проекти (міжнародні фінансові організації, міжнародна технічна допомога, гранти);
• фонди корпоративно-соціальної відповідальності;
• активне громадянське суспільство.
Додатки