Шановні мешканці
Лука-Мелешківської
громади!
Зробити нашу область успішною, зробити успішною кожну громаду Вінниччини - мета, яку ставить перед собою наша команда. Особисто для мене це дуже важливо, тому що завжди вважав головним критерієм того, що я роблю, - як в результаті змінюється життя людей.

Гарні школи, належне медичне обслуговування, добрі дороги, транспортне сполучення, можливості для роботи і самореалізації, приємні місця для дозвілля, врешті решт звичайна увага і повага влади до людей – це все те, що повинно бути в кожній громаді. Реформа децентралізації, запуску якої я свого часу домігся, надає нові можливості всі ці проблеми вирішувати.

Але мій досвід мене переконує – щоб досягти мети, потрібно мати чітке бачення, план дій і ефективну, професійну і надійну команду. З цього, зокрема, розпочинався шлях до успіху Вінниці, яка сьогодні по праву займає провідні місця серед міст
України і по комфорту, і по прозорості, і по можливостям для підприємництва. І по багатьом іншим показникам. Це – саме той шлях, який ми , наша команда, пропонуємо і Вашій громаді. Це вперше в Україні, коли розробляються узгоджені плани розвитку кожної громади і всієї області в цілому.

Працюючи над проектом стратегії, наші фахівці, члени нашої команди перш за все йшли до людей і цікавились їхньою думкою. Тепер ми ще раз спільно з вами маємо оцінити, що і як має бути зроблено – в кожній громаді і в області в цілому. А далі – цей документ має бути затверджений новообраною Радою громади і стати планом дій, реалізація якого дозволить реалізувати унікальний потенціал вашої громади.

Впевнений, що спільно ми зможемо втілити найсміливіші плани. Щастя, добробуту та здоров'я вам,
Ваш Володимир Гройсман
Дорогі друзі!
Нині ми обираємо майбутнє рідного краю. Як має змінитися Вінниччина за наступні 10 років? Як зміняться наші громади? Як мрії жителів області про комфортне, якісне та безпечне життя в нашому регіоні і в кожній громаді перетворити на реальність?

Відповіді на ці питання дасть план розвитку нашої області – Стратегія «Вінниччина-2030» і планів-стратегій розвитку громад, проекти яких розроблені. Розробку такого плану ініціював Володимир Гройсман. Саме його команді завдяки чіткому плану «Стратегії 2020» вдалося зробити Вінницю найкомфортнішим містом країни. Тепер наша команда поширює цей підхід на всю область.

Уперше в Україні ми розробили проекти стратегій для кожної громади і всієї області. Унікальним є те, що ці стратегії писались фактично самими вінничанами. Для нас – кожен мешканець Вінниччини важливий, і тому ми організовували обговорення з мешканцями громад, гаряче дискутували, спільно пропонували ідеї та визначали пріоритети.

Завдання, які стоять перед нами, амбітні, але цілком реальні! І працювати будемо разом – на своїй землі, для своїх земляків.
Упевнений, що кожний відчуватиме себе творцем успішної історії своєї громади. Вірю, ми здатні перетворити Вінниччину на сучасний успішний європейський регіон, який має стати прикладом для всієї держави!
Мельник Надія Борисівна
Мої шановні земляки!
Нині ми обираємо майбутнє рідного краю. Як має змінитися Вінниччина за наступні 10 років? Як зміняться наші громади? Як мрії жителів області про комфортне, якісне та безпечне життя в нашому регіоні і в кожній громаді перетворити на реальність?

Відповіді на ці питання дасть план розвитку нашої області – Стратегія «Вінниччина-2030» і планів-стратегій розвитку громад, проекти яких розроблені. Розробку такого плану ініціював Володимир Гройсман. Саме його команді завдяки чіткому плану «Стратегії 2020» вдалося зробити Вінницю найкомфортнішим містом країни. Тепер наша команда поширює цей підхід на всю область.

Уперше в Україні ми розробили проекти стратегій для кожної громади і всієї області. Унікальним є те, що ці стратегії писались фактично самими вінничанами. Для нас – кожен мешканець Вінниччини важливий, і тому ми організовували обговорення з мешканцями громад, гаряче дискутували, спільно пропонували ідеї та визначали пріоритети.

Завдання, які стоять перед нами, амбітні, але цілком реальні! І працювати будемо разом – на своїй землі, для своїх земляків.
Упевнений, що кожний відчуватиме себе творцем успішної історії своєї громади. Вірю, ми здатні перетворити Вінниччину на сучасний успішний європейський регіон, який має стати прикладом для всієї держави!
Августович Богдан Іванович
ВСТУП
Сьогодні кожна громада зіштовхується з вибором – вирішувати лише нагальні проблеми або підходити до існуючої ситуації
стратегічно, на перспективу. Досвід успішних європейських та українських міст показав, що без плану дій гармонійний, збалансований та якісний розвиток неможливий. Громада потребує стратегії для уникнення хаотичного розвитку, який часто є вигідним для певних зацікавлених кіл, але аж ніяк не є в інтересах громади.

Стратегія – це структурований набір заходів, спрямований на досягнення конкретної мети, це не просто черговий «папірець» чи черговий інструмент політичної агітації. Стратегія – це основа розвитку громади.

Стратегія розвитку об'єднаної територіальної громади – це дороговказ для громади та інструкція, яким чином використовувати всі наявні ресурси (природні, людські, фінансові) з метою досягнення бажаного результату та підвищення рівня життя всіх мешканців.

У реаліях сьогодення деякі громади вже сформувались, а деякі ще у процесі створення. Тому надзвичайно важливим є
відображення в стратегії розвитку інтересів всіх суб'єктів громади (сіл, населених пунктів) у відповідності до їхніх специфічних цілей та потреб.

Стратегія розвитку Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади до 2030 року була сформована на основі вивчення існуючих стратегічних документів громади, проведеного SWOT-аналізу, зустрічей-обговорень з мешканцями майбутньої ОТГ, з метою визначення стратегічних пріоритетів громади та бачення розвитку ОТГ.

Стратегія є адаптивним робочим документом, використання якого має на меті допомогти мешканцям громади зрозуміти, що відбудеться в їх населеному пункті протягом наступних 10 років, на що звернути увагу, та що «болить» громаді сьогодні.

Ключові принципи, які були закладені в Стратегію розвитку Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади до 2030 року:

  • сталість – інтеграція економічних, соціальних, екологічних аспектів, питань стратегічного планування та прийняття рішень
  • прозорість – основа для «Відкритого уряду» як зрозумілої сукупності дій (заходів), які можуть бути застосовані при формуванні бюджетів, прийнятті рішень на місцях, розробці політики, укладанні контрактів та наданні послуг
  • залученість (партисипація) – ефективні процедури залучення громад сприятимуть легітимності політик та прийняття рішень,
  • створюючи відчуття локальної приналежності та забезпечуючи врахування прав громадян
  • співпраця – горизонтальна та вертикальна, між різними рівнями державного управління, секторами, установами

Збалансований розвиток будь-якої громади починається з визначення напрямків розвитку, пріоритетів та першочергових дій, які протягом наступних років дозволять громаді стати сталою, економічно розвиненою та самодостатньою.

Лука-Мелешківська ОТГ після об'єднання отримає нові території, які поки що не мають якісного транспортного сполучення та технічної інфраструктури, але в той же час багаті на людські та природні ресурси, значний рекреаційний потенціал та перспективи розбудови агровиробничого сектору.

Стратегія є концептуальним документом з зазначенням пріоритетів та точок росту громади. Цей документ та шляхи реалізації запропонованих у ньому заходів слід додатково обговорити з мешканцями. Частина моніторингу та оцінки, а також План дій щодо реалізації даної Стратегії буде розроблений та доданий до документу.
Загальна інформація про Лука-Мелешківську громаду
Лука-Мелешківська об'єднана територіальна громада була створена 29 жовтня 2017р. Фактично до складу Лука-Мелешківської ОТГ увійшли Лука-Мелешківська сільська рада в складі с. Лука-Мелешківська, с. Прибузьке, с. Тютьки; Іванівська сільська рада в складі с.Іванівка, с. Цвіжин та Яришівська сільська рада (Тиврівський район) в складі с.Яришівка, с.Лани, с.Студениця як старостинські округи.

25 жовтня 2020 року, відповідно до розпорядження КМУ «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Вінницької області», до складу майбутньої Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади увійдуть 6 територіальних громад, утворених 12 населеними пунктами, з адміністративним центром громади селом Лука-Мелешківська:
Лука-Мелешківська територіальна громада: с.Лука-Мелешківська, с. Прибузьке, с. Тютьки

Іванівська територіальна громада: с.Іванівка, с.Цвіжин

Сокиринецька територіальна громада:
с.Сокиринці

Парпуровецька територіальна громада:
с.Парпурівці, с. Майдан-Чапельський, с. Хижинці

Пилявська територіальна громада:
с. Пилява

Яришівська територіальна громада: с.Яришівка, с. Студенниця, с. Лани
Лука-Мелешківська об'єднана територіальна громада розташована у центральній частині Вінницької області, на відстані 10 км від міста Вінниці, 280 км від міста Київ, 127 км від кордону з Республікою Молдова. Відстань до найближчого міжнародного аеропорту Гавришівка складає 14 км, а до міжнародного аеропорту «Бориспіль» – 290 км.
Майстрова Регіна Юріївна
Терапевт
Площа Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади складає 93,55 км2 (та відповідно складе 203,4 км2, після розширення меж у жовтні 2020 року). На території ОТГ офіційно зареєстровано 7'611 осіб, а фактично проживаючих – 10'230 осіб. Густота зареєстрованого населення 37,42 осіб/ км2, а густота населення, яке фактично проживає на території ОТГ 50,30осіб/км2.

В процесі розробки Стратегії ОТГ був сформований детальний соціально-економічний аналіз. Цей аналіз містить інформацію стосовно демографії, клімату та екології, ресурсів, транспортного сполучення, економіки, здоров'я та спорту. Він буде наданий як окремий документ.
SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – це аналіз у стратегічному плануванні, що полягає в розділенні чинників і явищ на чотири категорії:

  • сильні (S – strengths),
  • слабкі (W – weaknesses) сторони об'єкту, який аналізується; можливості
  • (O – opportunities), що існують для нього або можуть з'явитися з часом і загрози
  • (T – threats), з якими об'єкт зіштовхується або може зіштовхнутися протягом своєї подальшої діяльності та розвитку.
Cильні сторони
  • Зручне географічне розташування, близькість до обласного центру
  • Якісне транспортне сполучення Лука-Мелешківська – Вінниця
  • Сприятливі природно-кліматичні умови для ведення сільського господарства
  • Потужне сільське господарство та переробна промисловість
  • Наявність малих та середніх підприємств
  • Наявність комунікації та технічна інфраструктура: світло, газ, водопостачання
  • Наявні базові послуги для населення: медицина, шкільна та позашкільна освіта, соціально-побутові послуги
  • Розвинений зелений туризм та місцева рекреація
  • Активні мешканці громади
  • Значна кількість дітей та молоді
Слабкі сторони
  • Відсутність якісного транспортного сполучення між населеними пунктами в межах ОТГ та низька якість транспортного обслуговування (маршрутки)
  • Стан під'їзних доріг та доріг в селах
  • Відсутня або застаріла система водопостачання
  • Недостатня забезпеченість та низька якість надання базових послуг: освітніх, медичних соціальних
  • Відсутність вело доріжок
  • Низька якість інтернет зв'язку у селах
  • Відсутність вузькопрофільних спеціалістів «на місцях»
  • Низький рівень зайнятості населення
  • Низька якість товарів і послуг у сільських магазинах, відсутність конкуренції у сфері послуг
  • Відсутність дозвілля та місць відпочинку, дитячих та спортивних майданчиків
Можливості
  • Фінансова децентралізація та розширення повноважень місцевих органів влади
  • Розвиток інституційної спроможності громади
  • Обласна підтримка функціонування та розвитку інфраструктури в громаді
  • Міжмуніципальна співпраця з сусідніми ОТГ
  • Інвестиційно привабливий регіон
  • Рекреаційний потенціал та наявні водні об'єкти
  • Інвестиційно привабливі об'єкти комунальної власності, що не використовуються
  • Наявність молодих кадрів різної кваліфікації
Загрози
  • Світова епідемія COVID-19
  • Зміни клімату
  • Зникнення підземних джерел, обміління та забруднення водойм, пересихання криниць
  • Поглиблення світової економічної кризи
  • Політична нестабільність в державі
  • Війна на Сході
  • Постійне зростання цін на енергоносії
  • Відсутність стратегічного бачення розвитку ОТГ
  • Незбалансований розвиток ОТГ
  • Закритість та консервативність влади
  • Бюрократизм, непрозорість рішень та корупція
SWOT-аналіз дає змогу виявити сильні та слабкі сторони, які потребують найбільшої уваги і зусиль з боку громади. В умовах децентралізації, кожна громада має знайти і активно просувати свої унікальні можливості, так звані «точки зростання».

Для Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади точками зростання є набуття статусу локального аграрно-логістичного хабу, завдяки вигідному географічному положенню, наявності залізничного і автомобільного сполучення та розвиненого сільського господарського виробництва та переробки. Також в якості точки росту для Лука-Мелешківської ОТГ можна розглядати рекреаційний потенціал громади.
БАЧЕННЯ
Фінальний результат бажаного стану майбутнього Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади у 2030 році було сформовано за результатами опитування мешканців майбутньої об'єднаної територіальної громади та заповнених ними анкет, аналізу наявних стратегічних та операційних документів громади, з врахуванням думки представників різних верств населення, вікових груп і місцевого бізнесу.
Лука-Мелешківська об'єднана територіальна громада – це екологічно чиста громада, зручна для кожного, в якій цікаво навчатися, проводити час та ефективно вести бізнес.

Лука-Мелешківська об'єднана територіальна громада – це комфортне життя, якісна робота, різноманітне дозвілля поблизу Вінниці.
Пріоритети розвитку громади
Кожна існуюча та перспективна громада має чітко розуміти власні пріоритети та цілі, які є для громади визначальними, та реалізація яких дозволить об'єднаній територіальній громаді досягти бажаного стану та рівня розвитку в майбутньому. Для
Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади, базуючись на проведеному SWOT-аналізі, були визначені наступні цілі та пріоритети:
ПРИОРИТЕТИ:
КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНА ГРОМАДА ЗІ СТІЙКОЮ
ЕКОНОМІКОЮ
ЦІЛІ:

  • Сучасна локалізована економіка
  • Підтримка і розвиток місцевого малого та середнього підприємництва
  • Інвестиційно приваблива громада
Заходи/Проєкти

  • Диверсифікація економіки
  • Інвентаризація наявних об'єктів нерухомості в межах і поза межами населених пунктів громади
  • Запровадження профорієнтаційної роботи для молоді
  • Розробка та впровадження програм підтримки малого та середнього підприємництва
  • Розбудова інфраструктури для зеленого туризму
  • Промоція місцевого товаровиробника та локальних брендів
  • Використання «потенціалу сусідства»
  • Промоція потенційних інвестиційних можливостей у всіх сферах
  • Промоція туристичних атракцій та рекреаційного потенціалу
КОМФОРТНА ГРОМАДА З ВИСОКИМ РІВНЕМ ЯКОСТІ ЖИТТЯ
ЦІЛІ:

  • Якісні соціально-побутові послуги, освіта та медицина
  • Прозора і відкрита влада
Заходи/Проєкти

  • Забезпечення необхідним медичним обладнанням та відповідними умовами медичні заклади всіх рівнів на території ОТГ
  • Підвищення якості освітніх послуг та запровадження сучасних методів навчання
  • Якісні адміністративні та соціальні послуги на місцях
  • Розбудова мережі закладів соціально-побутового обслуговування в сільській місцевості
  • Оновлення та постійне наповнення сайту ОТГ
  • Запровадження платформи для діалогу «влада-громада»
  • Стимулювання розвитку громадянського суспільства та підвищення інституційної спроможності мешканців ОТГ
  • Створення молодіжної ради
РОЗВИНЕНА ІНФРАСТРУКТУРА НА ЗАСАДАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
ЦІЛІ:

  • Доступна громада з якісною транспортною інфраструктурою
  • Якісні комунальні послуги в кожному населеному пункті
Заходи/Проєкти

  • Ремонт існуючої та розвиток дорожньої мережі в середині ОТГ
  • Доступна та зручна транспортна інфраструктура
  • Доступний якісний інтернет та мобільний зв'язок
  • Модернізація існуючих та будівництво нових мереж водопостачання та водовідведення
  • Ліквідація стихійних сміттєзвалищ
  • Організація централізованого збору побутових відходів, їх сортування та утилізація
  • Реконструкція мереж вуличного освітлення з використанням енергозберігаючих технологій
  • Розчищення та благоустрій існуючих водних об'єктів
ГРОМАДА ДЛЯ КОЖНОГО
ЦІЛІ:

  • Дозвілля, культура і спорт для всіх
  • Дружня та відкрита громада
Заходи/Проєкти

  • Облаштування зелених зон та зон відпочинку біля водойм
  • Облаштування дитячих та спортивних майданчиків з відповідним обладнанням та супутньою інфраструктурою
  • Проведення об'єднуючих заходів «Твоя громада – твій дім» на постійній основі
  • Створення інклюзивних інтегрованих центрів дозвілля
ПРИОРИТЕТ 1
Конкурентоспроможна громада зі стійкою економікою
Ціль 1.1. Сучасна локалізована економіка

Наявність якісних робочих місць, відповідної інфраструктури в громаді є запорукою її економічної стабільності та розвитку. Крім того, це попереджає відтік кваліфікованих кадрів та дозволяє місцевій молоді залишатися в громаді, а не шукати кращих перспектив в великих містах або закордоном. Висока пропозиція по працевлаштуванню, з конкурентною заробітною платою та соціальними умовами, також забезпечить залучення спеціалістів в громаду, підвищить рівень соціально-економічного розвитку ОТГ та, в перспективі, високий рівень народжуваності.

Мета: використання існуючого потенціалу громади для створення диверсифікованої економіки, «зміна прописки» для місцевого бізнесу та забезпечення високого рівня зайнятості населення.

Бенефіціари: безробітні, молодь, студенти.

Заходи:

1.1.1. Диверсифікація економіки: залучення та підтримка виробників різних напрямків діяльності, створення відповідних умов для економіки «на місцях», включно з інфраструктурою – банкоматами, терміналами тощо.
1.1.2. Інвентаризація наявних об'єктів нерухомості в межах і поза межами населених пунктів громади.
1.1.3. Запровадження профорієнтаційної роботи для молоді: налагодження ланцюжка «майбутній випускник–підприємство».

Індикатори:

  • зростання рівня зайнятості населення

Ціль 1.2. Підтримка і розвиток місцевих малих та середніх підприємств

Для забезпечення високого рівня надання послуг населенню необхідно мати розвинену сферу торгівлі та побутових послуг. Зазвичай, в селах і невеликих містах дану сферу формують малі та середні підприємства. Саме тому в ОТГ необхідно сприяти таким невеликим місцевим бізнесам, як основі для забезпечення базових потреб мешканців громади.

Мета: створення сприятливого середовища для місцевих підприємств та, відповідно, створення робочих місць для мешканців громади.

Бенефіціари: малий та середній бізнес, фермери, інвестори, фізичні особи-підприємці

Заходи:

1.2.1. Розробка та впровадження програм підтримки місцевого малого та середнього підприємництва.
1.2.2. Розбудова інфраструктури для зеленого туризму, що також передбачає просування унікальних місцевих еколокацій (напр. парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення «Мала Софіївка»).
1.2.3. Промоція місцевого товаровиробника та місцевих брендів (відомі місцеві пиріжки, наприклад, можуть стати «магнітом» для туристів та екскурсантів, тому потрібно розглядати не лише «товари на експорт», а й розвивати відповідні напрямки та продукцію, заради яких приїдуть в громаду).

Індикатори:

  • кількість діючих місцевих малих та середніх підприємств на території ОТГ
  • кількість створених робочих місць

Ціль 1.3. Інвестиційно приваблива громада

Створення та підтримка сприятливого інвестиційного клімату на основі існуючого економічного та соціального потенціалу, а також пошуку нових точок зростання, забезпечить громаді стійкість та конкурентоспроможність на ринку товарів та послуг; створить або посилить міжмуніципальне співробітництво, залучення донорів та забезпечить імідж надійного партнера.

Мета: забезпечення розбудови існуючого економічного, туристичного та рекреаційного потенціалу громади, залучення і стимулювання місцевих та зовнішніх інвесторів, а також забезпечення «соціальної привабливості» населених пунктів громади

Бенефіціари: інвестори, малий та середній бізнес, туристи

Заходи:

1.3.1. Використання «потенціалу сусідства» - міжмуніципальна співпраця для забезпечення більш широкого та стійкого інвестиційного потенціалу громади.
1.3.2. Промоція потенційних інвестиційних можливостей у всіх сферах:
- створення інвестиційних паспортів об'єктів, в т.ч. об'єктів комунальної власності, що не використовуються;
- залучення приватних інвесторів для купівлі порожніх будинків на території ОТГ.
1.3.3. Промоція туристичних атракцій та рекреаційного потенціалу (як локації поблизу Вінниці).

Індикатори:

  • кількість залучених інвесторів
  • кількість туристичних об'єктів, в т.ч. в сфері зеленого туризму, на території ОТГ
  • обсяг туристичного збору, що надійшов до бюджету ОТГ
ПРИОРИТЕТ 2
Комфортна громада з високим рівнем якості життя
Ціль 2.1. Якісні соціально-побутові послуги, освіта та медицина

Людське життя та здоров'я є найвищою цінністю. Доступ до базових послуг, таких як медицина, освіта, соціально-побутові послуги – це право кожного громадянина, і завданням держави, в т.ч. і в особі органів місцевого самоврядування, є забезпечення реалізації цього права. Якість надання базових послуг визначає соціальну захищеність та відчуття комфорту жителів громади.

Мета: забезпечення рівного доступу всіх мешканців громади до якісних послуг.

Бенефіціари: соціально незахищені верстви населення, особи з інвалідністю, сім'ї, люди похилого віку, діти, батьки-одинаки, малий та середній бізнес, фізичні особи підприємці, туристи

Заходи:

2.1.1. Забезпечення необхідним медичним обладнанням та відповідними умовами медичні заклади всіх рівнів на території ОТГ.
2.1.2. Підвищення якості освітніх послуг та запровадження сучасних методів навчання: шкільного і позашкільного.
2.1.3. Якісні адміністративні та соціальні послуги на місцях.
2.1.4. Розбудова мережі закладів соціально-побутового обслуговування в сільській місцевості.

Індикатори:

  • рівень успішності школярів громади за результатами ЗНО (базовий рік для порівняння 2019)
  • сукупний обсяг та перелік адміністративних послуг, що надаються в громаді (базовий рік для порівняння 2019)

Ціль 2.2. Прозора та відкрита влада

Одним з найболючіших питань для населення є відчуття, що «влада нас не чує». Це відчуття нівелює бажання мешканців долучатися до життя громади, брати на себе відповідальність, а головне співпрацювати з владою, як представником громади, для забезпечення стабільності та процвітання своєї громади. Формування розуміння, що місцева влада – це друг, а не ворог, через спільний діалог, є дієвим важелем впливу всієї громади не тільки на місцевому, а й обласному рівні для подолання існуючих проблем та реалізації можливостей у своїй громаді.

Мета: забезпечення якісної комунікації між владою, бізнесом та мешканцями громади, запровадження принципів партисипації та залученості.

Бенефіціари: молодь, громадські організації

Заходи:

2.2.1. Оновлення та постійне наповнення сайту ОТГ.
2.2.2. Запровадження платформи для діалогу «влада-громада» та «влада-бізнес».
2.2.3. Стимулювання розвитку громадянського суспільства (в тому числі, підтримка і розвиток інклюзії та профільних громадських організацій) та підвищення інституційної спроможності мешканців ОТГ.
2.2.4. Створення молодіжної ради.

Індикатори:

  • постійно діючий та інформативний сайт ОТГ
  • щоквартальні зустрічі влади з мешканцями та представниками бізнесу у форматі круглого столу або «вільного мікрофону»
  • збільшення кількості громадських організацій, що активно працюють на території ОТГ

Ціль 2.3. Безпечна громада

Відчуття безпеки є однією з базових потреб людини. Комфорт проживання в тій чи іншій громаді визначається не тільки наявністю якісних послуг та інфраструктури, а й розумінням того, що нестрашно вийти на вулицю в будь-який час доби, відпустити дітей на прогулянку з друзями, а у разі виникнення надзвичайної ситуації – є ті, хто подбають про вас і вашу родину, вирішать конфлікт та забезпечать правопорядок.

Мета: забезпечення та підтримка відчуття безпеки та захищеності у мешканців, створення безпечних умов для всіх вікових та соціальних груп населення громади.

Бенефіціари: сім'ї, діти, туристи

Заходи:

2.3.1. Запровадження системи відео нагляду.
2.3.2. Запровадження системи моніторингу для попередження надзвичайних ситуацій.
2.3.3. Відновлення місцевих дільничих пунктів поліції.
2.3.4. Безпечна дорога до школи (підвіз учнів з сіл до опорної школи).

Індикатори:

  • впроваджена та діюча система відео нагляду
  • зменшення кількості правопорушень на території громади
  • зменшення кількості або відсутність ДТП за участю школярів
ПРИОРИТЕТ 3
Розвинена інфраструктура на засадах сталого розвитку
Ціль 3.1. Доступна громада з якісною транспортною інфраструктурою

Сполучена громада з розвиненою транспортною інфраструктурою

В сучасному світі громада не може діяти як закрита ізольована одиниця. В умовах глобалізації вільний доступ до інформації, мобільний зв'язок, транспортне сполучення та можливість спілкування з навколишнім світом є умовою існування сучасної людини.

Одним з основних чинників життєдіяльності та економічного зростання громади є якісне сполучення між населеними пунктами як в самій громаді, так і можливість дістатися зручним і швидким способом до населених пунктів поза межами громади.

Транспортна інфраструктура – це не лише дороги, це і зупинки, тротуари, вело доріжки, зовнішнє освітлення та знаки, можливість пересування у просторі всіх без виключення мешканців громади.

Мета: доступ до інформації та спілкування; забезпечення комфорту та безпеки пересування всім учасникам дорожнього руху, незалежно від того яким видом транспорту особа користується (автомобіль, автобус, велосипед чи вона є пішоходом).

Бенефіціари:
всі мешканці громади, підприємства, інвестори, туристи

Заходи:


3.1.1. Ремонт існуючої та розвиток дорожньої мережі в ОТГ.
3.1.2. Доступна та зручна транспортна інфраструктура.
3.1.3. Доступний якісний інтернет та мобільний зв'язок.

Індикатори:

• наявність прямих маршрутів до центру громади /сусідніх ОТГ /м. Вінниця
• протяжність реконструйованої дорожньої мережі
• % замінених аварійних опор;
• % зупинок громадського транспорту, обладнаних відповідною інфраструктурою (знак, розклад, накриття, тощо)

Ціль 3.2. Якісні комунальні послуги для всіх


Доступ до послуг з енергопостачання, водопостачання та водовідведення, сміттєпереробки в сучасному світі є не просто бажаним, а обов'язковим для забезпечення нормального рівня життя населення та розвитку ОТГ. Вирішення проблеми відсутності тих чи інших комунальних послуг передбачає не просто прокладання труб та встановлення необхідного обладнання, а впровадження сучасних енергоефективних та енергозберігаючих технологій, модернізацію усіх систем забезпечення на економічно вигідних умовах.

Мета: забезпечення комфорту та якісних комунальних послуг для всіх мешканців громади

Бенефіціари: всі мешканці громади, підприємства, інвестори

Заходи:

3.2.1. Інвентаризація та узаконення артезіанських свердловин та мереж.
3.2.2. Модернізація існуючих та будівництво нових мереж водопостачання та каналізації.
3.2.3. Організація централізованого збору побутових відходів та їх утилізація.
3.2.4. Реконструкція мереж вуличного освітлення з використанням енергозберігаючих технологій.
3.2.5. Оптимізація дорожньої мережі (напр. будівництво тунелю на залізничному переїзді у Крижополі, будівництво обїзних
доріг).

Індикатори:

• протяжність реконструйованої та новозбудованої мережі водогону та каналізації
• впроваджена система збору та вивезення побутових відходів
• протяжність реконструйованих мереж вуличного освітлення
ПРИОРИТЕТ 4
Громада для кожного
Ціль 4.1. Дозвілля, культура і спорт для всіх

Відпочинок, як і робота, є невід'ємною частиною життя кожного. Забезпечення якісного відпочинку для всіх жителів громади, особливо в сучасних умовах, набуває нового значення та змісту. Доступність, комфорт, різноманіття та можливість вибору визначає ступінь якості відпочинку. Все більше набирає популярності зелений туризм, локальна рекреація та дозвілля.

Мета: забезпечення всіх мешканців громади якісним та змістовним дозвіллям «поблизу».

Бенефіціари: сім'ї, люди похилого віку, діти, молодь, спортсмени, туристи

Заходи:


4.1.1. Облаштування зелених зон та зон відпочинку біля водойм.
4.1.2. Облаштування дитячих та спортивних майданчиків з відповідним обладнанням та супутньою інфраструктурою.

Індикатори:


кількість побудованих та реконструйованих дитячих та спортивних майданчиків

Ціль 4.2. Дружня та відкрита громада
Збереження власної ідентичності та розуміння, що «твоя громада – твоя відповідальність» є необхідним для розвитку громади. Підвищення загального рівня культури, відчуття залученості та розуміння приналежності до життя громади забезпечує не тільки почуття гордості за громаду, а і формує загальний імідж громади для оточуючих.

Мета: формування відчуття приналежності та власної важливості для кожного мешканця громади. Створення інтегрованого інклюзивного середовища для всіх мешканців громади та гостей, де кожен почуває себе задоволеним та щасливим.

Бенефіціари:
особи з інвалідністю, сім'ї, люди похилого віку, молодь, діти, туристи, громадські організації

Заходи:


4.2.1. Проведення об'єднуючих заходів «Твоя громада – твій дім» на постійній основі:
суботники;
публічні обговорення та круглі столи;
фестиваль громади.
4.2.2. Створення інклюзивних інтегрованих центрів дозвілля на баз місцевих будинків культури, ДЮСШ та інформаційно-ресурсного центру.

Індикатори:


кількість проведених заходів щорічно
кількість створених і діючих центрів дозвілля
Інтеграція та інструменти для реалізації стратегії
Новостворені ОТГ наразі знаходяться на початку свого шляху до більш масштабної інтеграції та перетворення в сталу і сформовану громаду (муніципалітет). Кінцевою метою інтеграції є об'єднання мешканців і, як наслідок, формування згуртованої та єдиної громади. Місцева влада разом з активними мешканцями повинні спільно працювати над побудовою об'єднаної громади шляхом налагодження взаємовідносин, взаємодії, а також підвищення рівня довіри серед жителів населених пунктів.

Основна мета інтеграції ОТГ полягає в тому, щоб усі населені пункти та їх жителі сприймали громаду в одному ключі шляхом:

• визначення спільних цілей та пріоритетів розвитку, які мають вирішальне значення для майбутнього громади (підготовка стратегії розвитку). Цей процес має на меті об'єднання мешканців та різних зацікавлених сторін з метою формування бачення майбутнього розвитку (спільна участь);
• організацію громадських заходів, об'єднання активних мешканців, установ та організацій (колективна діяльність та
солідарність);
• об'єднання мешканців громади та їх співпраця в різних сферах (комунікація та спільна діяльність). В основному, це формування соціального капіталу громади;
• створення підґрунтя для самореалізації та особистісного розвитку мешканців у громаді (індивідуалізм та добробут);
• належність до громади та відчуття спорідненості зі «СВОЄЮ громадою» (територіальна ідентичність). Створення локальної ідентичності - це остання фаза довготривалого процесу, оскільки йдеться про формування певної системи цінностей та норм поведінки мешканців громади.

Розвиток відносин та взаємодія між мешканцями громади в межах ОТГ має бути результатом діяльності самих мешканців та місцевої влади через участь у громадському житті громади, бажання до об'єднання та спільної праці задля формування
соціальних зв'язків, соціального капіталу, взаємоприйнятних норм і формування, таким чином, взаємної довіри та відчуття
ідентичності.

Необхідність подальшої інтеграції набуває ще більшого значення, враховуючи масштаб викликів, які наразі постають перед ОТГ:

• економічний спад та інші наслідки COVID-19 (скорочення місцевих бюджетів, безробіття та зростання частки тіньової економіки);
• організація роботи адміністрації ОТГ та управління процесами (надання адміністративних, соціальних та
державних послуг);
• загрози сталому зростанню (негативні демографічні тенденції, погана інфраструктура, забруднення та зміни клімату).

Процес інтеграції ОТГ вимагає об'єднання (синергії) розрізнених факторів розвитку (ресурсних, управлінських, економічних, фінансових, людських), які існують окремо в населених пунктах, що об'єдналися в одну ОТГ.

Як документ, Стратегія розвитку Лука-Мелешківської об'єднаної територіальної громади до 2030 року визначає конкурентні переваги, унікальні особливості та напрямки зростання цієї конкретної території. Крім того, Стратегія 2030 має вирішальне значення для майбутнього ОТГ, оскільки дає поштовх громаді до подальшої інтеграції.

Інструменти, які варто використовувати у процесі впровадження Стратегії 2030 року:

• удосконалення роботи місцевої влади – інституційна розбудова та ефективне управління;
• місцевий бюджет та залучення інвестицій;
• державні та регіональні фонди та програми;
• розробка документації щодо просторового планування;
• міжмуніципальне та міжрегіональне співробітництво (спільні проекти, регулярна комунікація, обмін досвідом, меморандуми про співпрацю);
• державно-приватне партнерство, міжнародні проекти (міжнародні фінансові організації, міжнародна технічна допомога, гранти);
• фонди корпоративно-соціальної відповідальності;
• активне громадянське суспільство.
Додатки