Шановні мешканці
Хмільницької громади!
Зробити нашу область успішною, зробити успішною кожну громаду Вінниччини - мета, яку ставить перед собою наша команда. Особисто для мене це дуже важливо, тому що завжди вважав головним критерієм того, що я роблю, - як в результаті змінюється життя людей.

Гарні школи, належне медичне обслуговування, добрі дороги, транспортне сполучення, можливості для роботи і самореалізації, приємні місця для дозвілля, врешті решт звичайна увага і повага влади до людей – це все те, що повинно бути в кожній громаді. Реформа децентралізації, запуску якої я свого часу домігся, надає нові можливості всі ці проблеми вирішувати.

Але мій досвід мене переконує – щоб досягти мети, потрібно мати чітке бачення, план дій і ефективну, професійну і надійну команду. З цього, зокрема, розпочинався шлях до успіху Вінниці, яка сьогодні по праву займає провідні місця серед міст
України і по комфорту, і по прозорості, і по можливостям для підприємництва. І по багатьом іншим показникам. Це – саме той шлях, який ми , наша команда, пропонуємо і Вашій громаді. Це вперше в Україні, коли розробляються узгоджені плани розвитку кожної громади і всієї області в цілому.

Працюючи над проектом стратегії, наші фахівці, члени нашої команди перш за все йшли до людей і цікавились їхньою думкою. Тепер ми ще раз спільно з вами маємо оцінити, що і як має бути зроблено – в кожній громаді і в області в цілому. А далі – цей документ має бути затверджений новообраною Радою громади і стати планом дій, реалізація якого дозволить реалізувати унікальний потенціал вашої громади.

Впевнений, що спільно ми зможемо втілити найсміливіші плани. Щастя, добробуту та здоров'я вам,
Ваш Володимир Гройсман
Дорогі друзі!
Я переконаний, що патріотизм починається з рідної оселі, рідної вулиці, рідного села, селища чи міста, тобто нашої з вами громади. А громада - це люди, які хочуть нормально жити: працювати та отримувати достойну зарплату, водити дітей до хорошого дитсадка, навчати в сучасній школі, отримувати якісну медичну допомогу, цікаво відпочивати. Чи реально це? Реально!
Це наше майбутнє! Саме таким ми його бачимо, саме таким ми його маємо зробити.

Щоб усі наші кроки до цієї мети були правильними та виваженими, ми розробили план розвитку нашої громади на 10 років – «Стратегію 2030». Це план розвитку для всієї громади – мають бути взяті до уваги інтереси кожного мешканця кожного населеного пункти, який входить до нашої громади.

Наразі це ще проект. В його основі – результати тих обговорень наших спільного бачення розвитку громади, які вже відбулись. Але ми разом з вами маємо ще раз зважити всі наші «плюси» та «мінуси» та визначити, що маємо розвивати та будувати, а яких недоліків варто позбутися. Після виборів цей документ стане чітким планом наших дій, запорукою успіху нашої громади.
Крепкий Павло Васильович
Мої шановні земляки!
Нині ми обираємо майбутнє рідного краю. Як має змінитися Вінниччина за наступні 10 років? Як зміняться наші громади? Як мрії жителів області про комфортне, якісне та безпечне життя в нашому регіоні і в кожній громаді перетворити на реальність?

Відповіді на ці питання дасть план розвитку нашої області – Стратегія «Вінниччина-2030» і планів-стратегій розвитку громад, проекти яких розроблені. Розробку такого плану ініціював Володимир Гройсман. Саме його команді завдяки чіткому плану «Стратегії 2020» вдалося зробити Вінницю найкомфортнішим містом країни. Тепер наша команда поширює цей підхід на всю область.

Уперше в Україні ми розробили проекти стратегій для кожної громади і всієї області. Унікальним є те, що ці стратегії писались фактично самими вінничанами. Для нас – кожен мешканець Вінниччини важливий, і тому ми організовували обговорення з мешканцями громад, гаряче дискутували, спільно пропонували ідеї та визначали пріоритети.

Завдання, які стоять перед нами, амбітні, але цілком реальні! І працювати будемо разом – на своїй землі, для своїх земляків.
Упевнений, що кожний відчуватиме себе творцем успішної історії своєї громади. Вірю, ми здатні перетворити Вінниччину на сучасний успішний європейський регіон, який має стати прикладом для всієї держави!
ВСТУП
Реформа місцевого самоврядування мала на меті насамперед забезпечення його спроможності самостійно, за рахунок власних ресурсів, вирішувати питання місцевого значення.

Для цього територіальні громади наділено більшими ресурсами і проводиться стимулювання мобілізації їхніх внутрішніх резервів – земельних ділянок та інвестиційно-привабливих територій, які використовуються неефективно. До розвитку громади потрібно залучати усі верстви населення, зокрема людей з інвалідністю, налагоджувати співпрацю з бізнесом.

Децентралізація дала можливість ОТГ самостійно управляти власним розвитком. Тому для визначення ефективніших напрямків змін виникла необхідність розробки Стратегії розвитку. Хмільницька громада розробила власну стратегію з використанням принципу партисипації, а мешканці мали можливість бути активними в процесі розробки та пропонували власне бачення розвитку. Тому в цю Стратегію закладено такі ключові принципи:

Сталість – інтеграція екологічних, соціальних та економічних питань у всі аспекти стратегічного планування та прийняття рішень.
Прозорість – основа для "Відкритого уряду" як зрозумілої сукупності дій (заходів), які можуть бути застосовані при формуванні бюджетів, прийнятті рішень на місцях, розробці політики, укладанні контрактів та наданні послуг.

Залученість (партисипація) - ефективні процедури залучення громад сприятимуть легітимності політик та рішень, створюючи відчуття локальної приналежності та забезпечуючи врахування прав громадян.

Співпраця – горизонтальна та вертикальна, між різними рівнями державного управління, секторами, установами.
Для Хмільницької громади, розташованої на північному заході Вінницької області, на межі з Хмельниччиною, з'явився додатковий поштовх для економічного та соціального розвитку достатньо великої території площею 640,2 квадратних кілометрів з населенням понад 44 тисячі осіб.

Передача повноважень і ресурсів на місцевий рівень дозволила посилити здатність до залучення зовнішніх інвестицій і потенціал «центру радонового туризму» в Україні. Пріоритетами розвитку на період до 2030 року обрано «Інноваційну економіку», «Комфортну громаду» та «Центр медичного і зеленого туризму».

Основними викликами для Хмільницької громади на період до 2030 року стануть пошук можливостей для ефективного використання її внутрішнього потенціалу – як з точки зору зовнішніх інвесторів, так і людських факторів – особливо у сфері використання туристичних та рекреаційних переваг.

Ефективний розвиток регіону нерозривно пов'язаний з місцевим розвитком. Усі його ключові елементи взаємоінтегровані і передбачають фінансування з обласного бюджету тих ключових проблем, які громади часто не можуть вирішити самостійно. Це стосується екологічних та інфраструктурних питань, будівництва доріг, закладів охорони здоров'я та безпекових ініціатив. Втручання в місцевий розвиток з регіонального рівня має носити синергічний характер і враховувати усі особливості територій Хмільницької ОТГ, потенціал міжмуніципального співробітництва з сусідніми громадами, зокрема з Хмельницького регіону.
При розробці Стратегії розвитку Хмільницької громади 2030 використовувались європейські підходи до Стратегічного планування на місцевому та регіональному рівнях. У цьому контексті важливим є не лише результат у формі документу, скільки сам процес його розробки за участі широкого кола зацікавлених сторін – представників різних населених пунктів, різних підприємств, установ та організацій, різновікових груп населення.

Подальшими кроками при перетворенні концептуального документу Стратегії 2030 на повноцінний стратегічний план є обговорення проекту Стратегії 2030 з мешканцями та розробка плану дій і системи моніторингу.
Загальна інформація про Хмільницьку громаду
Хмільницька ОТГ є громадою міського типу, сформованою на основі об'єднання Хмільницької міської громади та 14 селищних і сільських громад Хмільницького та Літинського районів Вінницької області. Хмільницька міська об'єднана територіальна громада була утворена 20 листопада 2018 року рішенням 55-ї сесії Хмільницької міської ради 7 скликання № 1789 «Про добровільне приєднання Соколівської сільської територіальної громади Хмільницького району Вінницької області до територіальної громади міста обласного значення Хмільник Вінницької області».

У складі громади Березнянська, Великомитницька, Голодьківська, Кривошиївська, Куманівецька, Лелітська, Лозівська, Порицька, Соколівська, Сьомаківська (Хмільницького району); Журавненська, Кожухівська, Тесівська, Широкогребельська, Шевченківська (Літинського району) сільські і Хмільницька міська рада. Загальна кількість населених пунктів - 42. Адмінцентр – м. Хмільник.
Загальна площа території громади складає 640,2 км2. Кількість населення станом на 2019 р. - 43,9 тис. осіб. З них 16% - діти шкільного та дошкільного віку. Кількість дітей шкільного віку – 5068 осіб, дошкільного віку – 1950. Середня густота населення 50 осіб/км2.

Хмільницька ОТГ розташована на відстані 247 км від Києва, 63 км від обласного центру Вінниці, 144 км від кордону з Республікою Молдова, 230 км від найближчої країни ЄС. Територією Хмільницької ОТГ пролягають автошляхи Р31, Т0219, Т0610. Відстань до міжнародної траси Е50 – 30 км, до траси М21 – 60 км. Одна залізнична станція Хмільник та два зупинних пункти: Курилівка та Соломірка. Відстань до найближчого міжнародного аеропорту «Гавришівка» – 76 км.
Промисловий потенціал громади сконцентрований в адміністративному центрі – місті Хмільник. Переважає харчова галузь (понад 80%) і легка промисловість (12,7%).
Демографічна ситуація у розрізі населених пунктів:

м Хмільник 24659
с Соколова 742
с Лозова 196
с Вугли 282
с Гулі 6
с Думенки 386
с Педоси 201
с Лелітка 371
с Вербівка 239
с Крутнів 129
с Березна 708
с Крупин 128
с Чудинівці 206
с Куманівці 583
с Великий Митник 1081
с Будків 388
с Кушелівка 395
с Малий Митник 373
с Філіопіль 435
с Широка Гребля 1915
с Голодьки 952
с Стара Гута 268
с Кривошиї 409
с Колибабинці 519
с Порик 1123
с Курилівка 1105
с Томашпіль 474
с Сьомаки 504
с Білий Рукав 561
с Сербанівка 307
с Кожухів 1243
с-ще Красносілка 78
с Лісне 78
с Теси 278
с Іванівці 253
с Лука 216
с Осічок 98
с Шевченка 407
с Лисогірка 131
с Медведівка 81
с Журавне 1046
с Олександрівка 351
Майстрова Регіна Юріївна
Терапевт
На території міста 5 великих промислових підприємств. В асортименті продукції, яку виготовляють на підприємствах міста, машини для внесення в ґрунт мінеральних добрив, меблі (шафи, ліжка, дивани, крісла, стільці), жіночий одяг, хлібобулочні, кондитерські та ковбасні вироби.

Хмільник — сучасний бальнеологічний курорт, до складу якого входять 7 санаторно-курортних закладів, що дають змогу щорічно оздоровлювати до 50 тис. осіб як з України, так і з інших країн. Основним лікувальним чинником курорту є мінеральні радонові води (відкриті у 1934 році), що за своїм унікальним складом не мають аналогів серед відомих мінеральних вод.
Мережа освітніх закладів складається з 14 шкіл І-ІІІ ступеня, 6 шкіл І-ІІ ступеня та 1 школи І ступеня. Середня наповненість шкіл учнями в громаді близько 47 відсотків. Професійну підготовку в місті Хмільник здійснюють «Хмільницький аграрний центр професійно-технічної освіти» і «Професійний Ліцей Сфери Послуг», який готує фахівців для підприємств швейної промисловості та інших галузей (швачка, столяр, кухар-офіціант, бухгалтер, муляр-плиточник, лицювальник та інші).

Мережа медичних закладів представлена 21 фельдшерським пунктом, 6 амбулаторіями сімейної практики та однією районною лікарнею, яка надає широкий спектр лікувальних послуг. Мережа дошкільних закладів Хмільницької громади складається з 18 установ, мережа закладів культури — з 49 сільських клубів та будинків культури.
SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – це аналіз у стратегічному плануванні, що полягає в розділенні чинників і явищ на чотири категорії:

  • сильні (S – strengths),
  • слабкі (W – weaknesses) сторони об'єкту, який аналізується; можливості
  • (O – opportunities), що існують для нього або можуть з'явитися з часом і загрози
  • (T – threats), з якими об'єкт зіштовхується або може зіштовхнутися протягом своєї подальшої діяльності та розвитку.
Cильні сторони
1. Зручне географічне розташування (в Центральній Україні, 22 км до траси Е50, 240 км до Києва, 290 км до Львова), розвинені транспортні комунікації
2. М'який клімат, який сприяє розвитку сільського господарства
3. Високий рівень середньої і професійної освіти (у м. Хмільник є ліцей сфери послуг, аграрний ліцей)
4. Наявність рекреаційно-привабливих просторів та природніх ландшафтів (р. Південний Буг, велика кількість малих річок і озер)
5. Місто Хмільник має статус «міста-курорту» завдяки покладам радонових вод
6. Перспективи розвитку зеленого туризму в сільській місцевості і сфери послуг
7. Багата мультикультурна та історична спадщина (зокрема фортеця-палац графа Ксідо, костел 1728р.)
8. Велика кількість лісових масивів у порівнянні з іншими частинами регіону
9. Регіональні традиції пивоваріння, ткацькі, культурні
10. Кваліфікована робоча сила
11. Наявність великих і середніх фермерських господарств/платників податків на території громади
Слабкі сторони
1. Поганий стан доріг, особливо у селах
2. Проблеми з працевлаштуванням молоді
3. Незадовільний стан питної води
4. Наявність стихійних сміттєзвалищ, проблема з вивозом сміття
5. Нерозвинена сфера послуг
в сільській місцевості
6. Відсутність сучасних просторів для розвитку дитячої та юнацької творчості, спортивна інфраструктура
7. Занедбаність об'єктів архітектурної спадщини
8. Низька екологічна свідомість мешканців (особливо у сфері поводження зі сміттям)
9. Випадки незаконної вирубки лісів
10. Заліснення пасовиськ самосівом
11. Багато вулиць у сільських населених пунктах громади без освітлення
12. Погана доступність до публічних просторів в громаді для людей з інвалідністю
13. Замулення річок
14. Низький рівень народжуваності
15. Нерозвинене транспортне сполучення між населеними пунктами ОТГ
16. Відсутність швидкісного Інтернету в низці населених пунктів
17. Низький відсоток переробки продукції сільського господарства
18. Застаріла містобудівна документація ряду населених пунктів ОТГ (60-70-ті рр. ХХ ст.)
Можливості
1. Покращення бізнес-клімату в Україні за рахунок проактивної урядової політики
2. Участь у програмах міжнародної технічної допомоги, національних і регіональних програмах
3. Зростання попиту на продовольство на світовому ринку, що стимулюватиме виробництво та переробку продукції сільського господарства
4. Зростання популярності сільського, зеленого, культурного, світоглядного туризму в Україні та Європі
5. Підвищення інвестиційної привабливості держави, регіону і громади
6. Завершення реформ в державі (адмінтерустрій, медична, освітня)
7. Імплементація Угоди про Асоціацію з ЄС (збільшення квот на експорт с/г продукції)
8. Реалізація проєктів міжмуніципального характеру при співпраці із сусідніми ОТГ (поводження з сміттям, туризм, спорт, соціальні послуги)
Загрози
1. Міграція населення до великих міст та за кордон, старіння населення
2. Продовження негативних змін клімату
3. Зменшення запасів підземних і поверхневих вод
4. Нестабільність національної валюти
5. Продовження війни на Сході країни, поширення терористичної загрози на інші регіони
6. Зростання цін на енергоносії
7. Нестабільна політична ситуація, погіршення міждержавних відносин з основними закордонними партнерами України
SWOT-аналіз дає змогу виявити сильні та слабкі сторони, які потребують найбільшої уваги і зусиль з боку громади. В умовах децентралізації, кожна громада має знайти і активно просувати свої унікальні можливості, так звані «точки зростання».

Для Хмільницької об'єднаної територіальної громади точками зростання є набуття статусу локального аграрно-логістичного хабу, завдяки вигідному географічному положенню, наявності залізничного і автомобільного сполучення та розвиненого сільського господарського виробництва та переробки. Також в якості точки росту для Хмільницької ОТГ можна розглядати рекреаційний потенціал громади.
БАЧЕННЯ
Фінальний результат бажаного стану майбутнього Хмільницької об'єднаної територіальної громади у 2030 році було сформовано за результатами опитування мешканців майбутньої об'єднаної територіальної громади та заповнених ними анкет, аналізу наявних стратегічних та операційних документів громади, з врахуванням думки представників різних верств населення, вікових груп і місцевого бізнесу.
Хмільницька громада 2030 – національна здравниця
на радонових водах, безпечна, фінансово спроможна і приваблива для бізнесу територія з прозорим інвестиційним кліматом,
де активно розвивається туризм, промисловість і сфера послуг.
Центр медичного туризму Поділля, простір, комфортний для проживання, навчання і відпочинку з високою якістю життя у сільській місцевості.
Пріоритети розвитку громади
Передача повноважень на місцевий рівень дозволила посилити здатність залучення зовнішніх інвестицій і розкрити один з найбільших потенціалів Хмільницької громади як центру медичного туризму на території Вінницького регіону.
Пріоритетами розвитку на період до 2030 року Хмільницької громади обрано «Інноваційну економіку і сферу послуг», «Комфортну громаду» і «Центр медичного та зеленого туризму».

Основними викликами на період до 2030 року для Хмільницької громади стануть пошук можливостей для ефективного використання її внутрішнього потенціалу – як з точки зору зовнішніх інвесторів, так і людських факторів – особливо у галузі покращення можливостей оздоровлення туристів і сприяння розвитку малого та мікро- бізнесу.

Ефективний розвиток регіону нерозривно пов'язаний з місцевим розвитком. Усі його ключові елементи є взаємоінтегровані і передбачають фінансування з обласного бюджету тих ключових проблем, які громади часто не можуть вирішити самостійно. Це стосується екологічних та інфраструктурних питань, будівництва доріг, закладів охоронних здоров'я та безпекових ініціатив.
Виклики, які ставить перед громадою майбутнє, вимагають ефективних рішень при активному діалозі з громадськістю.
ПРИОРИТЕТИ:
Інноваційна економіка і сфера послуг
ЦІЛІ:

1.1. Висока інвестиційна спроможність
1.2. Швидке економічне зростання
1.3. Розвинене комунальне господарство
Заходи/Проєкти

1.1.1. Інвентаризація земель і споруд щодо їх цільового призначення та ефективності використання
1.1.2. Підготовка привабливої онлайн і офлайн інвестиційної пропозиції громади
1.1.3. Створення стимулів для розвитку промисловості і сфери послуг на місцевому рівні
1.1.4. Стимулювання грантової діяльності (формування пулу проєктних менеджерів, створення проєктного відділу у міській раді)
1.2.1. Покращення доступу до швидкісного Інтернету
в сільській місцевості
і підвищення якості покриття мобільним зв'язком
1.2.2. Підтримка мікро- та малого бізнесу (стартапи)
1.2.3. Проведення тематичних тренінгів і занять у сфері диверсифікації зайнятості, розвитку особистості із залученням професійних тренерів
1.2.4. Розвиток кооперативного руху (молочна галузь, садівництво-ягідництво)
1.2.5. Організація регулярних зустрічей з представниками різних видів бізнесу з метою вивчення їхніх потреб
1.2.6. Створення «гарячої лінії» для бізнесу в Хмільницькій міській раді
1.3.1. Стимулювання розвитку ОСББ у м. Хмільник
1.3.2. Придбання сучасної техніки для комунальних підприємств з метою обслуговування віддалених населених пунктів ОТГ
1.3.3. Освоєння нових перспективних видів діяльності комунального підприємства з метою підвищення його доходів
Комфортна громада
ЦІЛІ:

2.1. Якісна освіта, медицина і соціальні послуги
2.2. Потужний рекреаційний і спортивний потенціал, особливо в сільській місцевості
2.3. Якісні послуги
2.4. Якісна технічна інфраструктура
2.5. Чиста і безпечна громада
Заходи/Проєкти

2.1.1. Розвиток позашкільної освіти, технічної творчості (Центр Дитячої та Юнацької Творчості)
2.1.2. Покращення якості медичних послуг і профілактичного обстеження
2.1.3. Ремонт приміщень навчальних закладів, передусім в сільській місцевості
2.1.4. Ремонт приміщень медичних закладів
2.1.5. Забезпечення якісними соціальними послугами мешканців міста та села
2.2.1. Ремонт стадіону
в Хмільнику
2.2.2. Доступна спортивна інфраструктура (діти, молодь, працездатне населення, люди похилого віку, особи з інвалідністю)
2.2.3. Ремонт Будинку культури в м. Хмільник і сільських клубів
2.2.4. Створення сучасних зон відпочинку
2.2.5. Реалізація проекту «Щасливі діти - щасливі батьки»
2.3.1. Покращення механізмів підтримки громадських організацій на території ОТГ
2.3.2. Започаткування інструментів психологічної підтримки за сприяння місцевої влади, зокрема для учасників АТО/ООС
2.3.3. Створення «відкритих просторів» для молоді
2.3.4. Реалізація проєкту «Діти – наше майбутнє»
2.3.5. Підвищення рівня інтегрованості мешканців ОТГ
2.4.1. Запровадження енергоефективних заходів
2.4.2. Ремонт доріг місцевого значення, особливо в сільській місцевості
2.4.3. Ремонт і проведення водогонів в громаді
2.4.4. Будівництво та модернізація мереж освітлення
в громаді
2.5.1. Покращення ситуації зі збором та утилізацією сміття в громаді
2.5.2. Чистка криниць і джерел води в населених пунктах громади
2.5.3. Розчищення русла річок
2.5.4. Будівництво водогону по вул. Кутузова у Хмільнику
2.5.5. Введення в експлуатацію ангару на полігоні твердих побутових відходів м. Хмільника, сортувальної лінії та пакувальних пресів, облаштування технологічної площадки, електропостачання і водопостачання.
2.5.6. Покращення рівня цивільної, протипожежної та інших видів безпеки
Центр медичного
та зеленого туризму
ЦІЛІ:

3.1. Ефективне використання місцевих туристичних і рекреаційних переваг
3.2. Розвиток зеленого туризму в сільській місцевості
Заходи/Проєкти

3.1.1. Популяризація переваг оздоровлення у Хмільнику серед мешканців інших регіонів і за кордоном (маркетингова діяльність)
3.1.2. Налагодження контактів з іншими центрами, які надають послуги з оздоровлення в регіоні з метою кооперації
3.1.3. Створення каталогу туристичних ресурсів громади
3.1.4. Покращення рівня комунікації місцевої влади з відпочивальниками і туристами
3.2.1. Виявлення та більш ефективне використання туристичних (природніх та антропогенних) переваг в сільських територіях громади
3.2.2. Формування команди потенційних гідів серед активних мешканців сільської місцевості (навчання, брендування)
3.2.3. Налагодження контактів у сфері зеленого туризму з ОТГ Хмельницького і Житомирського регіонів
ПРИОРИТЕТ 1
Інноваційна економіка
та сфера послуг
Конкурентоспроможність місцевої економіки Хмільницької громади формують її потужний рекреаційний та аграрний потенціал, а також наявність природніх ресурсів та інвестиційно-привабливих ділянок та споруд.

Задля покращення привабливості громади з боку бізнесу, туристів і місцевих мешканців планується активізувати використання внутрішніх інвестиційно-привабливих ресурсів громади, розширення сфери застосування праці місцевих мешканців, посилення спроможності комунальних підприємств і налагодження співпраці з бізнесом.

Серед основних зовнішніх та внутрішніх викликів, які впливатимуть на розвиток громади у перспективі 2030 року, є скорочення кількості працездатного населення, зменшення використання людської праці в сільському господарстві через автоматизацію та запровадження інших інноваційних рішень, зміна клімату і демографічна криза (низький рівень народжуваності), ризик продовження епідемії коронавірусної хвороби та її наслідки для курортної сфери.

Метою вибору такого пріоритету є покращення економічного профілю Хмільницької громади, створення нових робочих місць, покращення якості функціонування сфери послуг, ефективніше використання статусу центру медичного туризму у регіоні і покращення умов для розвитку сільського господарства.

Ціль 1.1. Висока інвестиційна спроможність

В рамках цієї цілі планується налагодження і підвищення рівня координації зусиль керівництва громади, землевпорядників та бізнесу щодо визначення потенційно привабливих ділянок та споруд для підготовки комплексної інвестиційної пропозиції. Важливу роль тут відіграватиме розробка системи стимулів для розвитку промисловості і сфери послуг на місцевому рівні.
Підготовлена інвестиційна пропозиція включатиме каталог потенційно-привабливих ділянок і споруд з усієї території громади з прив'язкою до наявних місцевих ресурсів (людських, природніх, кліматичних).

Точками росту місцевої економіки стане розвиток туристичного кластера з включенням сфери послуг з сільських місцевостей, стимулювання розвитку промисловості, особливо переробки продукції сільського господарства і малого підприємництва.

Бенефіціари: бізнес, інвестори, працівники органів місцевого самоврядування

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 1.1.:

1.1.1. Інвентаризація земель і споруд щодо їх цільового призначення та ефективності використання
1.1.2. Підготовка привабливої онлайн та офлайн інвестиційної пропозиції громади
1.1.3. Створення стимулів для розвитку промисловості на місцевому рівні
1.1.4. Стимулювання грантової діяльності (формування пулу проєктних менеджерів, створення проєктного відділу у міській раді)

Індикатори моніторингу Цілі 1.1.:

Кількість щорічно інвентаризованих і описаних інвестиційно-привабливих ділянок та споруд
Кількість навчальних заходів за участі місцевих власників ОСГ і ФГ з залученням тренерів-практиків (щорічно з 2020 року)
Підготовлено та проведено рекламну кампанію з метою популяризації інвестиційно-привабливих ресурсів громади, зокрема у галузі тваринництва
Створено проектний відділ та забезпечено його кадрову потребу

Ціль 1.2. Швидке економічне зростання

Територія Хмільницької громади характеризується значною концентрацією людського ресурсу в адмінцентрі громади. Цей ресурс, з огляду на історичні традиції бурхливого розвитку промисловості у 70-80-х роках минулого століття, зберіг навички роботи у промисловій галузі. Втім прихід нових інвесторів, які створюватимуть інноваційно-орієнтовані підприємства, вимагатиме якісно нових навичок і вмінь.

З іншого боку, у зв'язку з традиціями вирощування великої рогатої худоби в сільських населених пунктах громади існує потреба активізувати створення сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів. Для цього існують ефективні практики обміну досвідом з іншими регіонами (зокрема Львівським) і підтримка з боку регіональної влади.

На меті підвищення довіри між владою та громадою і збільшення кількості осіб, які започаткують власний бізнес.

Бенефіціари: бізнес-активне населення, власники великої рогатої худоби, селянські господарства, мікро- і малий бізнес

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 1.2.:

1.2.1. Підвищення доступності швидкісного Інтернету в сільській місцевості та якість покриття мобільним зв'язком
1.2.2. Підтримка мікро- і малого бізнесу (стартапи)
1.2.3. Проведення тематичних тренінгів і занять у сфері диверсифікації зайнятості, розвитку особистості із залученням професійних тренерів
1.2.4. Розвиток кооперативного руху (молочна галузь, садівництво-ягідництво)
1.2.5. Організація регулярних зустрічей з представниками різних видів бізнесу з метою вивчення їх потреб
1.2.6. Створення «гарячої лінії» для бізнесу в Хмільницькій міській раді

Індикатори моніторингу Цілі 1.2.:

Створено нові підприємства у галузі розробки корисних копалин та надр
Зростаюча кількість членів сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів
Кількість зареєстрованих суб'єктів підприємницької діяльності у порівнянні з 2020 р.

Ціль 1.3. Розвинене комунальне господарство

Переважна більшість комунальних підприємств в громадах, особливо у сільській місцевості, є дотаційними і вимагають переосмислення фінансової складової надання комунальних послуг мешканцям. З метою покращення стану житлово-комунального господарства та якості таких послуг планується оптимізувати структуру діючих комунальних підприємств, вивчити та запровадити нові, економічно-привабливі види їхньої діяльності та оновити технічну базу. Додатково пропонується активізувати процес створення об'єднань співвласників багатоквартирних будинків з огляду на наявний ресурс для підтримки їхньої діяльності.

Бенефіціари: мешканці громади, зокрема багатоквартирних будинків, працівники комунального підприємства

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 1.3.:

1.3.1. Стимулювання розвитку ОСББ у м. Хмільник
1.3.2. Закупівля сучасної техніки для комунальних підприємств
з метою обслуговування віддалених населених пунктів ОТГ
1.3.3. Освоєння нових перспективних видів діяльності КП
з метою підвищення його доходів

Індикатори моніторингу Цілі 1.3.:

кількість договорів з населенням про вивіз сміття
у порівнянні з 2020 р.
підвищення рентабельності комунального підприємства
у порівнянні з 2020 р.
нові види діяльності КП
кількість зареєстрованих ОСББ у порівнянні з 2020 р.
ПРИОРИТЕТ 2
Комфортна громада
Дана стратегічна ціль має на меті покращити доступ мешканців громади до якісних публічних та соціальних послуг та просторів, надати їм можливість участі в інтеграційних культурних подіях на території громади, а також підвищити рівень громадської активності, особливо в сільській місцевості.

Низькі стандарти життя людей на селі є одним з основних чинників, які впливають на привабливість проживання. Молодь часто виїжджає до міста з огляду на відсутність можливостей для дозвілля в селі та відсутність позашкільної діяльності для дітей.
Ця мета передбачає підвищення комфортності проживання в громаді для усіх категорій населення, особливо дітей, людей похилого віку та осіб з інвалідністю, а також покращення ситуації з безпекою.

Ціль 2.1. Якісна освіта, медицина і соціальні послуги

Значною проблемою для молоді і дітей з Хмільницької громади є відсутність розвиненої системи позашкільної діяльності (особливо в сільській місцевості). Отже, цією ціллю передбачено розширення можливостей заняття спортом, вивчення іноземних мов, відвідування тематичних гуртків для дітей у віці від 6 років, покращення стану освітньої інфраструктури.

Медичні послуги, які надаються у громаді, сконцентровані переважно у Хмільнику. В рамках цієї цілі передбачене розширення надання якісних медичних послуг на сільську місцевість і започаткування системи профілактичних обстежень. Ці заходи разом з оснащенням сільських та міських лікувальних закладів сучасним обладнанням і досвідченим персоналом дозволять знизити вартість лікування і підвищити тривалість життя.

Бенефіціари: мешканці громади, зокрема молодь та діти шкільного і дошкільного віку

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.1.:

2.1.1. Розвиток позашкільної освіти, технічної творчості (Центр Дитячої та Юнацької Творчості)
2.1.2. Покращення якості медичних послуг і започаткування профілактичного обстеження
2.1.3. Ремонт приміщень навчальних закладів, передусім в сільській місцевості
2.1.4. Ремонт приміщень медичних закладів
2.1.5. Забезпечення якісними соціальними послугами мешканців міста та села

Індикатори моніторингу Цілі 2.1.:

Кількість дітей, які скористались послугами позашкільної освіти за підтримки місцевої влади
Кількість людей, які пройшли профілактичні медичні обстеження

Ціль 2.2. Потужний рекреаційний і спортивний потенціал, особливо в сільській місцевості

Метою цілі 2.2 є підвищення доступності публічних просторів в громаді і покращення стану спортивної інфраструктури, особливо з урахуванням потреб людей похилого віку, осіб з інвалідністю та інших соціально-вразливих категорій населення.
З цією метою планується покращити благоустрій населених пунктів громади, стан об'єктів культурної інфраструктури, створити сучасні зони відпочинку.

Бенефіціари: мешканці громади

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.2.:

2.2.1. Ремонт стадіону в Хмільнику
2.2.2. Доступна спортивна інфраструктура (діти, молодь, працездатне населення, люди похилого віку, люди з інвалідністю)
2.2.3. Ремонт Будинку культури в м. Хмільник і сільських клубів
2.2.4. Створення сучасних зон відпочинку
2.2.5. Реалізація проекту «Щасливі діти - щасливі батьки»

Індикатори моніторингу Цілі 2.2:

Кількість облаштованих сучасних просторів для відпочинку (щорічно)
Кількість спортивних подій, які відбулись на стадіоні у м. Хмільник, у порівнянні з 2020 р.

Ціль 2.3. Розвинене громадянське суспільство

Зміни в Україні засвідчили потребу у проведенні реформ у сфері розвитку громадянського суспільства. В рамках цієї цілі на території Хмільницької ОТГ планується удосконалити процес участі населення в житті громади шляхом розширення бюджету участі на новоприєднані території, підвищувати показник інтегрованості мешканців і створити «відкриті простори» для молоді.
Кінцевою метою цілі 2.3 є підвищення громадської активності мешканців Хмільницької громади.

Бенефіціари: мешканці громади, у т.ч. ветерани АТО/ООС, молодь і діти, громадські організації

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.3.:

2.3.1. Покращення механізмів підтримки громадських організацій на території ОТГ
2.3.2. Започаткування інструментів психологічної підтримки за сприяння місцевої влади, зокрема для учасників АТО/ООС
2.3.3. Створення «відкритих просторів» для молоді
2.3.4. Реалізація проекту «Діти – наше майбутнє»
2.3.5. Підвищення показника інтегрованості мешканців ОТГ

Індикатори моніторингу Цілі 2.3.:

кількість зареєстрованих громадських об'єднань на території громади у порівнянні з 2020 роком;
кількість проєктів, поданих на розгляд комісії в рамках бюджету участі громади.

Ціль 2.4. Якісна технічна інфраструктура

Незадовільний стан об'єктів технічної інфраструктури є одним з основних факторів, який прискорює міграцію населення до більш урбанізованих територій. Через погані дороги утруднюється доїзд до шкіл і садочків, приїзд швидких - на виклики до хворих, знижується привабливість територій Хмільницької громади.

Метою цілі 2.4. є приведення стану соціальної, дорожньої та технічної інфраструктури до сучасних стандартів і покращення системи транспортного сполучення всередині громади.

Бенефіціари: мешканці громади, бізнес

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.4.:

2.4.1. Запровадження енергоефективних заходів
2.4.2. Ремонт доріг місцевого значення, особливо в сільській місцевості
2.4.3. Ремонт і проведення водогонів на території ОТГ
2.4.4. Будівництво та модернізація мереж освітлення в громаді

Індикатори моніторингу Цілі 2.4.:

довжина відремонтованих і збудованих автодоріг
на території громади
кількість встановлених енергозберігаючих ліхтарів
у порівнянні з 2020 р.

Ціль 2.5. Чиста та безпечна громада

Територія Хмільницької громади характеризується достатньо невеликим екологічним навантаженням, але, з огляду на зміни клімату, гостріше постає питання доступу до питної води в домогосподарствах і диверсифікації напрямків розвитку сільського господарства.

В перспективі до 2030 року планується провести низку заходів з приведення екологічного стану до загальноприйнятих норм, а також роз'яснювальну роботу серед населення щодо потреби укладання договорів на централізований вивіз та сортування сміття; подолання негативної ситуації з виникненням стихійних сміттєзвалищ. Важливе місце у цих ініціативах займатимуть процеси очищення річок, які протікають територією громади, зокрема Південного Бугу.

Окрему увагу приділено питанню безпеки в громаді. Для цього заплановано розвивати добровільні пожежні команди та створити мережу систем відеоспостереження.

Бенефіціари: мешканці громади, місцеве КП

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.5.:

2.5.1. Покращити ситуацію зі збором та утилізацією сміття в цілому у громаді
2.5.2. Очищення криниць і джерел води в населених пунктах громади
2.5.3. Розчищення русла річок
2.5.4. Будівництво водогону по вул. Кутузова у Хмільнику
2.5.5. Введення в експлуатацію ангару на полігоні твердих побутових відходів м. Хмільника, сортувальної лінії та пакувальних пресів, облаштування технологічної площадки, електропостачання і водопостачання.
2.5.6. Покращення рівня цивільної, протипожежної та інших видів безпеки

Індикатори моніторингу Цілі 2.5.:

зменшення кількості стихійних сміттєзвалищ у порівнянні з 2020 роком
кількість проведених зустрічей з мешканцями щодо потреби сортування і централізованого вивозу сміття
кількість домогосподарств, які уклали договори на вивезення сміття
ПРИОРИТЕТ 3
Центр медичного та зеленого туризму
Хмільницька громада, а особливо її адмінцентр, є відомим бальнеологічним курортом і найкращим радоновим курортом України.

На території громади функціонують 7 оздоровниць, будуються нові санаторні комплекси. Основні засоби лікування - радіоактивні, вуглекислі, гідрокарбонат-хлориднокальцієво-натрієві мінеральні води. Щорічно на Хмільницькому курорті оздоровлюється близько 50 тисяч осіб. Завдяки особливостям гідрологічної структури, запаси бальнеологічних ресурсів постійно поновлюються природним шляхом, що дозволяє щорічно приймати до 100 тисяч людей.

Цей унікальний природній ресурс створює робочі місця для тисяч мешканців громади і значною мірою наповнює місцевий бюджет. Розвиток промоційної складової і поєднання рекреаційної галузі з туристичним спрямуванням дозволять покращити привабливість Хмільника в очах потенційних туристів, створити нові робочі місця, зокрема у сільській місцевості, де є багато природних і культурних атракцій.

Ціль 3.1. Ефективне використання місцевих туристичних і рекреаційних переваг

Місто Хмільник має розроблену стратегію розвитку курортної галузі. Із розширенням громади виникла потреба включити до складу туристичного кластера також сільські території і стимулювати створення в них додаткових туристичних продуктів, цікавих для людей, які відпочивають та оздоровлюються в Хмільнику.

Метою цілі 3.1. є розвиток комплексного туристичного продукту Хмільницької громади і створення нових робочих місць у сфері послуг на селі.

Бенефіціари: відпочивальники, туристи, пацієнти хмільницьких здравниць, місцеві мешканці

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 3.1.:

3.1.1. Популяризація переваг оздоровлення у Хмільнику серед мешканців інших регіонів і за кордоном (маркетингова діяльність)
3.1.2. Налагодження контактів з метою кооперації з іншими центрами, які надають послуги з оздоровлення в регіоні
3.1.3. Створення каталогу туристичних ресурсів громади
3.1.4. Покращення рівня комунікації місцевої влади з відпочивальниками і туристами

Індикатори моніторингу Цілі 3.1.:

відсоток зростання кількості туристів
відсоток зростання бюджетних надходжень громади від туристично-рекреаційної галузі

Ціль 3.2. Розвиток зеленого туризму в сільській місцевості

Розвиток туризму, крім наявності привабливих територій і продуктів, потребує підготовки фахівців, які володітимуть компетенціями гідів і знанням іноземних мов. Сучасні європейські підходи до розвитку туризму передбачають можливість «обміну» туристами з сусідніми громадами, які також мають розвинений туристичний сектор. Для Хмільника такими партнерами можуть бути Летичів, міста Вінниця і Бар, а також місто Бердичів.

Метою цілі 3.2. є поширення позитивного досвіду Хмільника на інші території громади.

Бенефіціари: відпочивальники, місцеві мешканці, туристи

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 3.2.:

3.2.1. Виявлення та більш ефективне використання туристичних (природніх та антропогенних) переваг в сільських територіях громади
3.2.2. Формування команди потенційних гідів серед активних мешканців сільської місцевості (навчання, брендування)
3.2.3. Налагодження контактів у сфері зеленого туризму з ОТГ Хмельницького і Житомирського регіонів

Індикатори моніторингу Цілі 3.2.:

кількість договорів міжмуніципального співробітництва, підписаних з громадами-надавачами туристичних послуг
кількість підготовлених гідів.
Інтеграція та інструменти для реалізації стратегії
Новостворені ОТГ наразі знаходяться на початку свого шляху до більш масштабної інтеграції та перетворення в сталу і сформовану громаду (муніципалітет). Кінцевою метою інтеграції є об'єднання мешканців і, як наслідок, формування згуртованої та єдиної громади. Місцева влада разом з активними мешканцями повинні спільно працювати над побудовою об'єднаної громади шляхом налагодження взаємовідносин, взаємодії, а також підвищення рівня довіри серед жителів населених пунктів.

Основна мета інтеграції ОТГ полягає в тому, щоб усі населені пункти та їх жителі сприймали громаду в одному ключі шляхом:

• визначення спільних цілей та пріоритетів розвитку, які мають вирішальне значення для майбутнього громади (підготовка стратегії розвитку). Цей процес має на меті об'єднання мешканців та різних зацікавлених сторін з метою формування бачення майбутнього розвитку (спільна участь);
• організацію громадських заходів, об'єднання активних мешканців, установ та організацій (колективна діяльність та
солідарність);
• об'єднання мешканців громади та їх співпраця в різних сферах (комунікація та спільна діяльність). В основному, це формування соціального капіталу громади;
• створення підґрунтя для самореалізації та особистісного розвитку мешканців у громаді (індивідуалізм та добробут);
• належність до громади та відчуття спорідненості зі «СВОЄЮ громадою» (територіальна ідентичність). Створення локальної ідентичності - це остання фаза довготривалого процесу, оскільки йдеться про формування певної системи цінностей та норм поведінки мешканців громади.

Розвиток відносин та взаємодія між мешканцями громади в межах ОТГ має бути результатом діяльності самих мешканців та місцевої влади через участь у громадському житті громади, бажання до об'єднання та спільної праці задля формування
соціальних зв'язків, соціального капіталу, взаємоприйнятних норм і формування, таким чином, взаємної довіри та відчуття
ідентичності.

Необхідність подальшої інтеграції набуває ще більшого значення, враховуючи масштаб викликів, які наразі постають перед ОТГ:

• економічний спад та інші наслідки COVID-19 (скорочення місцевих бюджетів, безробіття та зростання частки тіньової економіки);
• організація роботи адміністрації ОТГ та управління процесами (надання адміністративних, соціальних та
державних послуг);
• загрози сталому зростанню (негативні демографічні тенденції, погана інфраструктура, забруднення та зміни клімату).

Процес інтеграції ОТГ вимагає об'єднання (синергії) розрізнених факторів розвитку (ресурсних, управлінських, економічних, фінансових, людських), які існують окремо в населених пунктах, що об'єдналися в одну ОТГ.

Як документ, Стратегія розвитку Хмільницької об'єднаної територіальної громади до 2030 року визначає конкурентні переваги, унікальні особливості та напрямки зростання цієї конкретної території. Крім того, Стратегія 2030 має вирішальне значення для майбутнього ОТГ, оскільки дає поштовх громаді до подальшої інтеграції.

Інструменти, які варто використовувати у процесі впровадження Стратегії 2030 року:

• удосконалення роботи місцевої влади – інституційна розбудова та ефективне управління;
• місцевий бюджет та залучення інвестицій;
• державні та регіональні фонди та програми;
• розробка документації щодо просторового планування;
• міжмуніципальне та міжрегіональне співробітництво (спільні проекти, регулярна комунікація, обмін досвідом, меморандуми про співпрацю);
• державно-приватне партнерство, міжнародні проекти (міжнародні фінансові організації, міжнародна технічна допомога, гранти);
• фонди корпоративно-соціальної відповідальності;
• активне громадянське суспільство.
Додатки