Шановні мешканці
Дашівської громади!
Зробити нашу область успішною, зробити успішною кожну громаду Вінниччини - мета, яку ставить перед собою наша команда. Особисто для мене це дуже важливо, тому що завжди вважав головним критерієм того, що я роблю, - як в результаті змінюється життя людей.

Гарні школи, належне медичне обслуговування, добрі дороги, транспортне сполучення, можливості для роботи і самореалізації, приємні місця для дозвілля, врешті решт звичайна увага і повага влади до людей – це все те, що повинно бути в кожній громаді. Реформа децентралізації, запуску якої я свого часу домігся, надає нові можливості всі ці проблеми вирішувати.

Але мій досвід мене переконує – щоб досягти мети, потрібно мати чітке бачення, план дій і ефективну, професійну і надійну команду. З цього, зокрема, розпочинався шлях до успіху Вінниці, яка сьогодні по праву займає провідні місця серед міст
України і по комфорту, і по прозорості, і по можливостям для підприємництва. І по багатьом іншим показникам. Це – саме той шлях, який ми , наша команда, пропонуємо і Вашій громаді. Це вперше в Україні, коли розробляються узгоджені плани розвитку кожної громади і всієї області в цілому.

Працюючи над проектом стратегії, наші фахівці, члени нашої команди перш за все йшли до людей і цікавились їхньою думкою. Тепер ми ще раз спільно з вами маємо оцінити, що і як має бути зроблено – в кожній громаді і в області в цілому. А далі – цей документ має бути затверджений новообраною Радою громади і стати планом дій, реалізація якого дозволить реалізувати унікальний потенціал вашої громади.

Впевнений, що спільно ми зможемо втілити найсміливіші плани. Щастя, добробуту та здоров'я вам,
Ваш Володимир Гройсман
Дорогі друзі!
Я переконаний, що патріотизм починається з рідної оселі, рідної вулиці, рідного села, селища чи міста, тобто нашої з вами громади. А громада - це люди, які хочуть нормально жити: працювати та отримувати достойну зарплату, водити дітей до хорошого дитсадка, навчати в сучасній школі, отримувати якісну медичну допомогу, цікаво відпочивати. Чи реально це? Реально!
Це наше майбутнє! Саме таким ми його бачимо, саме таким ми його маємо зробити.

Щоб усі наші кроки до цієї мети були правильними та виваженими, ми розробили план розвитку нашої громади на 10 років – «Стратегію 2030». Це план розвитку для всієї громади – мають бути взяті до уваги інтереси кожного мешканця кожного населеного пункти, який входить до нашої громади.

Наразі це ще проект. В його основі – результати тих обговорень наших спільного бачення розвитку громади, які вже відбулись. Але ми разом з вами маємо ще раз зважити всі наші «плюси» та «мінуси» та визначити, що маємо розвивати та будувати, а яких недоліків варто позбутися. Після виборів цей документ стане чітким планом наших дій, запорукою успіху нашої громади.
Тітаренко Сергій Володимирович
Мої шановні земляки!
Нині ми обираємо майбутнє рідного краю. Як має змінитися Вінниччина за наступні 10 років? Як зміняться наші громади? Як мрії жителів області про комфортне, якісне та безпечне життя в нашому регіоні і в кожній громаді перетворити на реальність?

Відповіді на ці питання дасть план розвитку нашої області – Стратегія «Вінниччина-2030» і планів-стратегій розвитку громад, проекти яких розроблені. Розробку такого плану ініціював Володимир Гройсман. Саме його команді завдяки чіткому плану «Стратегії 2020» вдалося зробити Вінницю найкомфортнішим містом країни. Тепер наша команда поширює цей підхід на всю область.

Уперше в Україні ми розробили проекти стратегій для кожної громади і всієї області. Унікальним є те, що ці стратегії писались фактично самими вінничанами. Для нас – кожен мешканець Вінниччини важливий, і тому ми організовували обговорення з мешканцями громад, гаряче дискутували, спільно пропонували ідеї та визначали пріоритети.

Завдання, які стоять перед нами, амбітні, але цілком реальні! І працювати будемо разом – на своїй землі, для своїх земляків.
Упевнений, що кожний відчуватиме себе творцем успішної історії своєї громади. Вірю, ми здатні перетворити Вінниччину на сучасний успішний європейський регіон, який має стати прикладом для всієї держави!
Мороз Павло Андрійович
ВСТУП
Сьогодні кожна громада зіштовхується з вибором – вирішувати лише нагальні проблеми або підходити до існуючої ситуації
стратегічно, на перспективу. Досвід успішних європейських та українських міст показав, що без плану дій гармонійний, збалансований та якісний розвиток неможливий. Громада потребує стратегії для уникнення хаотичного розвитку, який часто є вигідним для певних зацікавлених кіл, але аж ніяк не є в інтересах громади.

Стратегія – це структурований набір заходів, спрямований на досягнення конкретної мети, це не просто черговий «папірець» чи черговий інструмент політичної агітації. Стратегія – це основа розвитку громади.

Стратегія розвитку об'єднаної територіальної громади – це дороговказ для громади та інструкція, яким чином використовувати всі наявні ресурси (природні, людські, фінансові) з метою досягнення бажаного результату та підвищення рівня життя всіх мешканців.

У реаліях сьогодення деякі громади вже сформувались, а деякі ще у процесі створення. Тому надзвичайно важливим є
відображення в стратегії розвитку інтересів всіх суб'єктів громади (сіл, населених пунктів) у відповідності до їхніх специфічних цілей та потреб.

Стратегія розвитку Дашівської об'єднаної територіальної громади до 2030 року була сформована на основі вивчення існуючих стратегічних документів громади, проведеного SWOT-аналізу, зустрічей-обговорень з мешканцями майбутньої ОТГ, з метою визначення стратегічних пріоритетів громади та бачення розвитку ОТГ.

Стратегія є адаптивним робочим документом, використання якого має на меті допомогти мешканцям громади зрозуміти, що відбудеться в їх населеному пункті протягом наступних 10 років, на що звернути увагу, та що «болить» громаді сьогодні.

Ключові принципи, які були закладені в Стратегію розвитку Дашівської об'єднаної територіальної громади до 2030 року:

  • сталість – інтеграція економічних, соціальних, екологічних аспектів, питань стратегічного планування та прийняття рішень
  • прозорість – основа для «Відкритого уряду» як зрозумілої сукупності дій (заходів), які можуть бути застосовані при формуванні бюджетів, прийнятті рішень на місцях, розробці політики, укладанні контрактів та наданні послуг
  • залученість (партисипація) – ефективні процедури залучення громад сприятимуть легітимності політик та прийняття рішень,
  • створюючи відчуття локальної приналежності та забезпечуючи врахування прав громадян
  • співпраця – горизонтальна та вертикальна, між різними рівнями державного управління, секторами, установами

Збалансований розвиток будь-якої громади починається з визначення напрямків розвитку, пріоритетів та першочергових дій, які протягом наступних років дозволять громаді стати сталою, економічно розвиненою та самодостатньою.

Дашівської ОТГ після об'єднання отримає нові території, які поки що не мають якісного транспортного сполучення та технічної інфраструктури, але в той же час багаті на людські та природні ресурси, значний рекреаційний потенціал та перспективи розбудови агровиробничого сектору.

Стратегія є концептуальним документом з зазначенням пріоритетів та точок росту громади. Цей документ та шляхи реалізації запропонованих у ньому заходів слід додатково обговорити з мешканцями. Частина моніторингу та оцінки, а також План дій щодо реалізації даної Стратегії буде розроблений та доданий до документу.
Загальна інформація про Дашівської громаду
Дашівська ОТГ є громадою селищного типу, сформованою на основі об'єднання Дашівської селищної громади та 11 сільських громад Іллінецького району Вінницької області. Перші вибори до ОМС ОТГ відбулись 11 грудня 2016р.
У складі громади: Білківська, Городоцька, Кальницька, Кантелинська, Китайгородська, Копіївська, Криштопівська, Купчинецька, Леухівська, Росоховатська, Слободищенська сільські і Дашівська селищна громади. Загальна кількість населених пунктів - 24. Адмінцентр - смт Дашів.

Загальна площа громади складає 444, 5 км2. Кількість населення станом на 2019 р. становила 14831 особа. З них 20% – діти шкільного та дошкільного віку.

Дашівська ОТГ розташована на відстані 221 км від Києва, 88 км від обласного центру Вінниці, 168 км від кордону з Республікою Молдова, 230 км від найближчої країни ЄС (транзитом через Молдову).

Дашівська територіальна громада межує з Оратівською, Іллінецькою, Райгородською, Кунківською, Гайсинською і Краснопільською громадами Вінницької області. На сході вона межує з Черкаською областю.

Транспортна інфраструктура: Залізничні перевезення здійснюються із зупинного пункту Криштопівка потягом Вінниця – Гайворон. Відстань до міжнародної траси М21 – 88 км, М12/Е50 - 30 км. Відстань до найближчого міжнародного аеропорту «Гавришівка» – 91 км.

Територією громади пролягають дороги Т0234 і Р33, які з'єднують Дашів з сусідньою Черкаською областю і містом Гайсин.
Основною спеціалізацією сільськогосподарських підприємств громади є рослинництво (вирощування зернових культур та цукрових буряків) та тваринництво (виробництво м'яса та молока).

В громаді функціонують два млини і сонячна електростанція потужністю 9 МВт.

Мережа освітніх закладів складається із 7 шкіл і 3 філій І-ІІІ ступеня, 2 шкіл І-ІІ ступеня і однієї школи І ступеня. Середня наповненість шкіл - 42 відсотки. Мережа медичних закладів представлена 12 фельдшерськими пунктами та 5 амбулаторіями сімейної практики. На території Дашева розташована Дашівська міська лікарня. Мережа дошкільних закладів Дашівської громади складається з 15 установ, зокрема у Дашеві, Білках, Кальнику, Копіївці, Кантелині, Росоховатій, Кам'яногірці, Городку, Криштопівці, Леухах і Слободищі. Частина дошкільних навчальних закладів перебуває у процесі ліквідації через недостатню кількість дітей. Мережа закладів культури складається з 29 сільських клубів і будинків культури.
Демографічна ситуація у розрізі населених пунктів:

смт Дашів 3852
с Білки 586
с Привільне 228
с Кантелина 568
с Кальник 969
с Шабельна 305
с Копіївка 506
с Іванівка 162
с Олексіївка 9
с Купчинці 502
с Волошкове 108
с Яструбинці 431
с Городок 1001
с-ще Первомайське 13
с Чортория 466
с Слободище 771
с Росоховата 452
с Петро-Марківка 35
с Леухи 1100
с Криштопівка 507
с-ще Вербівка 425
с-ще Криштопівське 113
с Китайгород 977
с Кам'яногірка 745
Майстрова Регіна Юріївна
Терапевт
SWOT-аналіз
SWOT-аналіз – це аналіз у стратегічному плануванні, що полягає в розділенні чинників і явищ на чотири категорії:

  • сильні (S – strengths),
  • слабкі (W – weaknesses) сторони об'єкту, який аналізується; можливості
  • (O – opportunities), що існують для нього або можуть з'явитися з часом і загрози
  • (T – threats), з якими об'єкт зіштовхується або може зіштовхнутися протягом своєї подальшої діяльності та розвитку.
Cильні сторони
1. Наявність потужних агропідприємств
2.Газифікація низки населених пунктів громади
3. Наявність природних і ресурсних переваг – річки, озера, поклади граніту, глини, лісові масиви
4. Досвід участі у грантових програмах
5. Населення громади відчуває переваги від існування ОТГ
6. Налагоджене транспортне сполучення між низкою населених пунктів ОТГ
7. Потужні промислові об'єкти (цегельний, цукровий заводи, гранітний кар'єр)
8. Перспективи розвитку зеленого туризму і рекреаційної сфери (особливо в період новорічних і різдвяних свят)
9. Помірне екологічне навантаження
10. Сприятливе середовище для розвитку сільського господарства (тваринництво, рослинництво)
11. М'який клімат
12. Наявність великих і середніх фермерських господарств/платників податків
Слабкі сторони
1. Незадовільний стан дороги Т0234, яка з'єднує населені пункти громади
2. Демографічна криза – старіння населення, відтік молоді
3. Брак пропозицій щодо працевлаштування
4. Замулення річок
5. Проблеми з водопостачанням в низці населених пунктів громади
7. Наявність стихійних сміттєзвалищ, проблема з вивозом сміття
8. Нерозвинена сфера послуг в сільській місцевості
9. Низька екологічна свідомість мешканців (особливо у сфері поводження з відходами)
10. Частина вулиць в сільських населених пунктах громади без освітлення
11. Погана доступність до публічних просторів в громаді для людей з інвалідністю
12. Низький рівень народжуваності, міграція до центрів економічної активності
13. Відсутність швидкісного Інтернету в низці населених пунктів
14. Низький відсоток переробки продукції сільського господарства
15. Застаріла містобудівна документація низки населених пунктів (60-70-ті рр. ХХ ст.)
Можливості
1. Покращення бізнес-клімату в Україні
2. Участь у програмах міжнародної технічної допомоги, національних і регіональних програмах
3. Зростання попиту на продовольство на світовому ринку, що стимулюватиме виробництво та переробку продукції сільського господарства
4. Зростання популярності сільського, зеленого, культурного, світоглядного туризму в Україні та Європі
5. Підвищення інвестиційної привабливості держави, регіону і громади
6. Завершення реформ в державі (адмінтерустрій, медична, освітня)
7. Імплементація Угоди про Асоціацію з ЄС (збільшення квот на експорт с/г продукції)
8. Реалізація проєктів міжмуніципального характеру у співпраці із сусідніми ОТГ (поводження з сміттям, туризм, спорт, соціальні послуги)
Загрози
1. Міграція населення до великих міст та за кордон, старіння населення
2. Зміни клімату
3. Зменшення запасів підземних і поверхневих вод
4. Нестабільність національної валюти
5. Продовження війни на Сході країни, поширення терористичної загрози
6. Зростання цін на енергоносії
7. Нестабільна політична ситуація, погіршення міждержавних відносин з основними закордонними партнерами України
SWOT-аналіз дає змогу виявити сильні та слабкі сторони, які потребують найбільшої уваги і зусиль з боку громади. В умовах децентралізації, кожна громада має знайти і активно просувати свої унікальні можливості, так звані «точки зростання».

Для Дашівської об'єднаної територіальної громади точками зростання є набуття статусу локального аграрно-логістичного хабу, завдяки вигідному географічному положенню, наявності залізничного і автомобільного сполучення та розвиненого сільського господарського виробництва та переробки. Також в якості точки росту для Дашівської ОТГ можна розглядати рекреаційний потенціал громади.
БАЧЕННЯ
Фінальний результат бажаного стану майбутнього Дашівської
об'єднаної територіальної громади у 2030 році було сформовано за результатами опитування мешканців майбутньої об'єднаної територіальної громади та заповнених ними анкет, аналізу наявних стратегічних та операційних документів громади, з врахуванням думки представників різних верств населення, вікових груп і місцевого бізнесу.
Дашівська ОТГ 2030 – інвестиційно та туристично приваблива територія над Собом, на межі з Черкащиною.
Громада з якісними дорогами, розвиненим аграрним сектором, малою та глибокою переробкою сільськогосподарської продукції і сферою послуг,
Культурний, спортивний і туристичний центр східної частини Вінницької області.
Пріоритети розвитку громади
Передача повноважень і ресурсів на місцевий рівень дозволяє спростити процес залучення зовнішніх інвестицій і підвищити потенціал Дашівської громади – території з потужними промисловими і сільськогосподарськими традиціями на межі з Черкащиною. В якості пріоритетів розвитку на період до 2030 року обрано: «Сталий розвиток економіки», «Комфортне середовище активних людей» та «Доступні і безпечні простори».

Основними чинниками, що впливатимуть на розвиток Дашівської громади до 2030 року, стануть покращення її інвестиційного та економічного потенціалу і покращення стану технічної та соціальної інфраструктури.
Виклики, які ставить перед громадою майбутнє, вимагають ефективних рішень при активному діалозі з громадськістю.
ПРИОРИТЕТИ:
Сталий розвиток економіки
ЦІЛІ:

1.1. Ефективне використання інвестиційних переваг
1.2. Громада – надійний партнер для бізнесу
1.3. Спроможне комунальне підприємство
Заходи/Проєкти

1.1.1. Аудит ресурсів ОТГ (комунальні заклади, землі, майно)
1.1.2. Регулярне оновлення каталогу інвестиційно-привабливих ділянок та споруд
1.1.3. Промоція інвестиційних переваг громади за її межами (друкована продукція, Інтернет)
1.1.4. Відродження регіональних виробничих традицій (зокрема виробництво городоцької ковбаси)
1.2.1. Налагодження партнерських відносин з місцевим бізнесом (регулярні зустрічі керівництва громади з бізнесом, визначення відповідальної особи в селищній раді)
1.2.2. Встановлення гнучких орендних ставок на землю і користування комунальним майном
1.2.3. Розвиток сфери послуг у сільській місцевості
1.2.4. Диверсифікація зайнятості з огляду на потреби ринку праці
1.2.5. Розвиток тваринництва та переробки с/г продукції
1.3.1. Ефективна робота місцевого комунального підприємства і розширення переліку його послуг
1.3.2. Придбання сучасної техніки для ведення комунального господарства
1.3.3. Налагодження партнерських зв'язків з сусідніми громадами (зокрема з Черкаської області) щодо вирішення екологічних та соціальних проблем (міжмуніципальне співробітництво)
Комфортне середовище активних людей
ЦІЛІ:

2.1. Сучасна інфраструктура
2.2. Висока якість послуг
2.3. Чисте довкілля
2.4. Активна громада
Заходи/Проєкти

2.1.1. Ремонт стратегічно важливих для ОТГ доріг
2.1.2. Модернізація систем освітлення в населених пунктах
2.1.3. Оптимізація мережі навчальних, культурних та медичних закладів
2.1.4. Ремонт та будівництво закладів освіти, медицини і культури
2.1.5. Будівництво тротуарів, пішохідних переходів, зон для паркування
2.1.6. Підвищення рівня безпеки в громаді
2.1.7. Енергоефективні заходи
2.2.1. Створення віддалених робочих місць у населених пунктах
2.2.2. Забезпечення старостатів необхідною технікою і зручностями
2.2.3. Підвищення якості соціальних послуг
2.2.4. Розвиток позашкільної освіти
2.2.5.. Підвищення якості медичних послуг, запровадження профілактичних обстежень
2.3.1. Поширення системи збору і вивезення сміття на населені пункти, які приєднались до ОТГ у 2020р.
2.3.2. Підвищення рівня екологічної свідомості населення
2.3.3. Очистка водойм і прибережних зон
2.3.4. Благоустрій населених пунктів в ОТГ
2.3.5. Рекультивація та ліквідація стихійних сміттєзвалищ
2.4.1. Підготовка фахівців для підготовки проектів для участі у конкурсних програмах
2.4.2. Проведення регулярних культурних заходів (козацький фестиваль в Кальнику, дні села)
2.4.3. «Бюджет участі» в громаді
2.4.4. Доступ до швидкісного Інтернету і підвищення якості покриття мобільним зв'язком в частині населених пунктів
2.4.5. Підвищення рівня згуртованості мешканців ОТГ
Доступні та безпечні простори
ЦІЛІ:

3.1. Сучасні просторові рішення
3.2. Інклюзивне та безпечне середовище
Заходи/Проєкти

3.1.1. Створення сучасних дитячих та спортивних майданчиків у громаді
3.1.2. Благоустрій територій в межах населених пунктів громади
3.1.3. Створення сучасних громадських просторів закритого і відкритого типу
3.1.4. Створення Wi-Fi зон в громадських місцях
3.2.1. Створення будинку для комфортного перебування людей похилого віку
3.2.2. Підвищення рівня доступності публічних просторів для людей з інвалідністю та представників інших вразливих категорій
3.2.3. Підвищення рівнів протипожежної, громадської та інших видів безпеки
3.2.4. Розширення мережі систем відеоспостереження
ПРИОРИТЕТ 1
Сталий розвиток економіки
Дашівська громада має достатній запас природніх ресурсів, об'єктів інфраструктури, вільних територій для ведення господарської діяльності і людський потенціал для успішного розвитку місцевої економіки. Впорядкування містобудівної документації і використання альтернативних джерел енергії дозволить знайти альтернативні підходи до вирішення проблемних питань неефективного використання комунального майна; нові шляхи розвитку туризму, як потенційної точки росту громади; покращити незадовільний стан пам'яток культури національного та місцевого значення.

Враховуючи сільськогосподарський потенціал Дашівської громади і наявність великої кількості аграріїв, заохочення до створення сільськогосподарських кооперативів і створення закупівельних груп потенційно підвищить рентабельність від вирощування худоби, виробництва молока і садівництва.

В рамках цього пріоритету актив громади планує забезпечити системну роботу з розробки привабливої інвестиційної пропозиції та створити умови для залучення фінансування з різних джерел, зокрема розробити генеральні плани населених пунктів громади, створити реєстр вільних земельних ділянок та майна (з постійним його оновленням), провести інвентаризацію інвестиційно привабливих об'єктів нерухомого майна комунальної власності, розробити Інвестиційний паспорт громади, створити рекламні продукти (буклети, презентації тощо), продовжити формування позитивного іміджу своєї території.

Серед основних викликів, які впливатимуть на розвиток громади у перспективі 2030 року, є скорочення кількості працездатного населення, зменшення частки людської праці в сільському господарстві через його автоматизацію та запровадження інших інноваційних рішень, зміна клімату і демографічна криза (низький рівень народжуваності).

Ціль 1.1. Ефективне використання інвестиційних переваг

В рамках цієї операційної цілі передбачається налагодження процесу координації дій керівництва громади, землевпорядників та мешканців щодо визначення потенційно привабливих з точки зору інвестора ділянок та споруд для підготовки комплексної інвестиційної пропозиції. Вона буде враховувати переваги громади, її сильні сторони і перспективи для бізнесу. До того ж планується оновлення офіційного сайту громади, містобудівної документації для усіх населених пунктів та реалізація інших проектів.

Створення такої системи, на переконання працівників ОМС і громади в цілому, спроможне в достатній мірі активізувати інвестиційні процеси задля забезпечення виробничо-технологічної модернізації, розширення виробничих потужностей, зміцнення конкурентоспроможності та реалізації економічного потенціалу Дашівської ОТГ.

Бенефіціари: бізнес, інвестори, працездатне населення

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 1.1.:

1.1.1. Аудит ресурсів ОТГ (комунальні заклади, земельні ресурси, майно)
1.1.2. Регулярне оновлення каталогу інвестиційно-привабливих ділянок та споруд
1.1.3. Промоція інвестиційних переваг громади за її межами (друкована продукція та Інтернет)
1.1.4. Відродження регіональних виробничих традицій (зокрема виробництво городоцької ковбаси)

Індикатори моніторингу Цілі 1.1.:

Створення каталогу інвестиційних пропозицій громади
Кількість реалізованих інвестиційних проєктів

Ціль 1.2. Громада – надійний партнер для бізнесу

Територія Дашівської громади характеризується достатньо низькою підприємницькою активністю місцевого населення. Наявний мікро і малий сектор бізнесу є недостатньо сильним гравцем в процесі розвитку громади і реалізації інвестиційних проектів.
Узгодження інтересів та координація дій місцевої влади та бізнесу як основних інститутів ринкової економіки забезпечує реалізацію нових тенденцій економічного розвитку. Заразом спостерігаються відсутність системної роботи у вирішенні проблем та недостатньо чітко визначені механізми співпраці влади і бізнесу. Створення механізму довіри між владою та бізнесом є головним пріоритетом для цієї цілі. Для цього передбачається протягом 2021-2030 років запровадити систему регулярних зустрічей представників бізнесу з керівництвом громади, покращити інфраструктуру підтримки розвитку підприємництва, створити прозорий механізм податкових пільг для бізнесу, напрацювати шляхи розвитку сфери послуг.

Бенефіціари:
бізнес, підприємці, активне населення громади

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 1.2.:

1.2.1. Налагодження партнерських відносин з місцевим бізнесом (регулярні зустрічі керівництва громади з бізнесом, визначення відповідальної особи в селищній раді)
1.2.2. Встановлення гнучких орендних ставок на землю і користування комунальним майном
1.2.3. Розвиток сфери послуг у сільській місцевості
1.2.4. Диверсифікація зайнятості з огляду на потреби ринку праці
1.2.5. Розвиток тваринництва та переробки с/г продукції

Індикатори моніторингу Цілі 1.2.:

Кількість підприємців, які зареєстрували свою діяльність у громаді, в порівнянні з 2020 роком
Кількість зустрічей керівництва ОТГ з представниками бізнесу
Розроблені прозорі механізми встановлення орендних ставок на землю та інше майно

Ціль 1.3. Спроможне комунальне підприємство

Ця ціль має на меті підвищити інституційну спроможність місцевого комунального підприємства (КП) і покращити якість послуг, які воно надає. Для цього планується оптимізувати його структуру, вивчити та запровадити нові, економічно-привабливі види діяльності, оновити технічну базу.

Однією зі складових створення і функціонування дієвої системи управління громадою є забезпечення ефективного кадрового менеджменту у виконавчих органах селищної ради, підпорядкованих раді комунальних підприємствах та бюджетних установах. Кваліфіковані кадри є важливим елементом системи управління та розвитку громади.

Бенефіціари:
населення громади, місцеве комунальне підприємство

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 1.3.:

1.3.1. Ефективна робота місцевого комунального підприємства і розширення переліку його послуг
1.3.2. Придбання сучасної техніки для ведення комунального господарства
1.3.3. Налагодження партнерських зв'язків з сусідніми громадами (зокрема з Черкаської області) щодо вирішення екологічних та соціальних проблем (міжмуніципальне співробітництво)

Індикатори моніторингу Цілі 1.3.:

підвищення рентабельності комунального підприємства
освоєння нових видів діяльності
кількість семінарів та тренінгів, в яких взяли участь працівники ОМС, починаючи з 2021 р.
ПРИОРИТЕТ 2
Комфортне середовище активних людей
Найбільшою цінністю Дашівської громади є її люди. Без кваліфікованих людей неможливе прискорення економічного розвитку будь якої території.

Даний стратегічний пріоритет буде реалізуватись шляхом підвищення якості освітніх і медичних послуг, розвитку культурного середовища, участі громадськості у вирішенні питань місцевого значення, покращення комунікативних навичок людей.
В Україні існують ефективні механізми залучення населення до вирішення місцевих проблем, але активність членів громад залишається на достатньо низькому рівні. Основними причинами такого стану є недостатнє розуміння органами влади необхідності участі громади в процесі економічного та соціального розвитку, і тим більше доцільності залучення населення до цих процесів. Іншою причиною є інертність самих членів громади, здебільшого через нерозуміння того, що вони особисто можуть стати провідниками змін.

У цьому зв'язку пропонується налагодити систему комунікацій з громадою, забезпечити позитивний вплив на свідомість мешканців та спільно з ними забезпечити на території громади функціонування якісної освіти, охорони здоров'я, культурного розвитку.

Окремою проблемою, характерною для сільських територій, є занедбаний стан технічної інфраструктури та відсутність культури поводження зі сміттям. Вибір та зосередження ресурсів на найбільш важливих дорогах та об'єктах інфраструктури громади дозволить заощадити кошти місцевого та державного бюджету й уникнути їх розпорошення.

Ціль 2.1. Сучасна інфраструктура

Якісна соціальна і технічна інфраструктура є індикатором економічного добробуту громади. Водночас утримання її у належному стані вимагає багато капіталовкладень з місцевого бюджету.

В рамках цієї цілі заплановано:

створення сучасних багатофункціональних спортмайданчиків (які відповідали б вимогам безпеки), належне їх використання для потреб дитячо-юнацького спорту, пропаганди здорового способу життя;
проведення енергоаудитів будівель комунальної форми власності територіальної громади та виготовлення енергетичних паспортів будівель для подальшої комплексної теромомодернізації;
проведення ремонту у закладах освіти, культури і спорту громади;
облаштування громадських вбиралень в центральній частині населених пунктів громади.

Поганий стан об'єктів технічної інфраструктури є одним з основних факторів, який прискорює міграцію населення до більш урбанізованих територій. Через погані дороги утруднюється доїзд до шкіл і садочків, прибуття швидких на виклики до хворих, знижується привабливість Дашівської громади.

Метою цього пріоритету є приведення стану технічної інфраструктури (дорожньої, систем освітлення, водопостачання, водовідведення) до сучасних стандартів і покращення системи транспортного сполучення в громаді.

Бенефіціари: населення громади, бізнес, інвестори

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.1.:

2.1.1. Ремонт стратегічно важливих для ОТГ доріг
2.1.2. Модернізація систем освітлення в населених пунктах
2.1.3. Оптимізація мережі навчальних, культурних та медичних закладів
2.1.4. Ремонт та будівництво закладів освіти, медицини і культури
2.1.5. Будівництво тротуарів, пішохідних переходів, зон для паркування
2.1.6. Підвищення рівня безпеки в громаді
2.1.7. Енергоефективні заходи

Індикатори моніторингу Цілі 2.1.:

рівень задоволеності мешканців громади станом соціальної інфраструктури (опитування)
наявність громадських вбиралень в адмінцентрі громади та центрах сіл
довжина відремонтованих і збудованих автодоріг
кількість встановлених енергозберігаючих ліхтарів у порівнянні з 2020р.

Ціль 2.2. Висока якість послуг

Виховання свідомих громадян з раннього дитинства - найважливіша стратегічна мета у розбудові громадянського суспільства. Тому на території громади важливо створити систему сучасних якісних послуг та забезпечити розвиток позашкільного дозвілля.
Підвищення якості надання адміністративних послуг досягається за рахунок спрощення та автоматизації надання цих послуг та наближення їх до мешканців населених пунктів шляхом облаштування віддалених робочих місць в селах.

В рамках цієї цілі планується також забезпечити мешканців громади послугами профілактичного обстеження.

Бенефіціари: мешканці громади, діти шкільного і дошкільного віку, особи похилого віку, особи з інвалідністю

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.2.:

2.2.1. Створення віддалених робочих місць у населених пунктах
2.2.2. Забезпечення старостатів необхідною технікою і зручностями
2.2.3. Підвищення якості соціальних послуг
2.2.4. Розвиток позашкільної освіти
2.2.5.. Підвищення якості медичних послуг, запровадження профілактичних обстежень

Індикатори моніторингу Цілі 2.2..:

Кількість адміністративних послуг, наданих у селах і у ЦНАП
Кількість дітей, які скористались можливостями позашкільної освіти
Кількість людей, які пройшли щорічне профілактичне обстеження стану здоров'я

Ціль 2.3. Чисте навколишнє середовище

На території Дашівської громади практично відсутні великі забруднювачі довкілля. Ситуацію погіршують два асфальтні заводи і підприємство з випалювання деревного вугілля.

Заразом достатньо гостро постає проблема відсутності мереж водопостачання і системи поводження зі сміттям в низці населених пунктів громади.

У цій сфері в перспективі до 2030 року планується провести низку заходів з приведення екологічного стану до сучасних норм і запровадити регулярну роз'яснювальну роботу серед населення щодо потреби укладання договорів на централізований вивіз та сортування сміття і щодо шляхів подолання негативної ситуації зі стихійними сміттєзвалищами.

Бенефіціари: населення громади, бізнес

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.3.:

2.3.1. Поширення системи збору і вивезення сміття на населені пункти, які приєднались до ОТГ у 2020р.
2.3.2. Підвищення рівня екологічної свідомості населення
2.3.3. Очистка водойм і прибережних зон
2.3.4.. Благоустрій населених пунктів в ОТГ
2.3.5. Рекультивація та ліквідація стихійних сміттєзвалищ

Індикатори моніторингу Цілі 2.3.:

зменшення кількості стихійних сміттєзвалищ в громаді у порівнянні з 2020р.
кількість проведених зустрічей з мешканцями щодо потреби сортування і централізованого вивозу сміття
усунуто проблему скидання спиртовим заводом шкідливих викидів.

Ціль 2.4. Активна громада

Реалізація цього завдання полягає у наданні інформаційної підтримки діям місцевих громадських організацій, допомога їм в пошуках фінансування; надання громадським організаціям підтримки в реалізації соціальних проектів; пропагування розвитку громадських ініціатив.

Поширеною у світі практикою залучення громадян до процесу вироблення та прийняття рішень є використання бюджету участі на місцевому рівні, в рамках якого кожен мешканець населеного пункту має можливість подати власну пропозицію та шляхом голосування вирішити в який спосіб витрачати частину місцевого бюджету.

Бенефіціари: активні мешканці громади, працівники органів місцевого самоврядування

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.4.:

2.4.1. Підготовка фахівців для підготовки проектів для участі у конкурсних програмах
2.4.2. Проведення регулярних культурних заходів (козацький фестиваль в Кальнику, дні села)
2.4.3. «Бюджет участі» в громаді
2.4.4. Доступ до швидкісного Інтернету і підвищення якості покриття мобільним зв'язком в частині населених пунктів
2.4.5. Підвищення рівня згуртованості мешканців ОТГ

Індикатори моніторингу Цілі 2.4:

Кількість проєктів, поданих на фінансування в рамках бюджету участі, починаючи з 2021 р.
Кількість зареєстрованих громадських організацій.
Кількість проведених культурних заходів в громаді, починаючи з 2020 р
ПРИОРИТЕТ 3
Доступні простори
Привабливість громади у великій мірі залежить від наявності на її території сучасних просторів для дозвілля. Для цього планується створення привабливих об'єктів відкритого і закритого типу для рекреації і спорту. Одним з таких об'єктів, який з'явився в громаді, є «Острів кохання» поблизу колишнього палацу Платерів-Потоцьких.

Що стосується питань безпеки, то вона формується на заходах превентивного характеру, які дозволять попередити та унеможливити порушення правопорядку, скоєння злочинів; а також на розширенні системи зовнішнього відеоспостереження.

Бенефіціари: населення громади, гості громади.

Ціль 3.1. Сучасні просторові рішення

У сучасній громаді повинні створюватись умови для саморозвитку громадян, підвищення рівня їх фізичної та громадської активності. З метою досягнення цієї мети у перспективі 2030 року планується забезпечити благоустрій територій, створити Wi-Fi зони безплатного доступу до мережі Інтернет і місця активного проведення дозвілля для дітей, дорослих, людей похилого віку та осіб з обмеженими можливостями.

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 2.3.:

3.1.1. Створення сучасних дитячих та спортивних майданчиків у громаді
3.1.2. Благоустрій територій в межах населених пунктів громади
3.1.3. Створення сучасних громадських просторів закритого і відкритого типу
3.1.4. Створення Wi-Fi зон в громадських місцях

Індикатори моніторингу Цілі. 3.2.:

кількість збудованих або реконструйованих сучасних громадських просторів
збільшення кількості безплатних точок Wi-Fi доступу до мережі інтернет в публічних просторах громади

Ціль 3.2. Інклюзивне і безпечне середовище

На меті покращення якості життя людей з вразливих категорій і підвищення рівня безпеки в громаді. Для цього планується звернути увагу на дотримання принципів інклюзії в громадських спорудах, започаткувати роботу будинку для комфортного перебування людей похилого віку, покращити можливості швидкого реагування на виникнення надзвичайних ситуацій і вчинення правопорушень.

Досвід запровадження роботи систем відеоспостереження в багатьох громадах Вінницької області свідчить про їхню ефективність в зменшенні кількості правопорушень у нічний час. Наявність такої системи вже успішно зарекомендувала себе в адмінцентрі громади – Дашеві. Подальші кроки передбачають встановлення додаткових камер в публічних просторах інших населених пунктів громади і на перетині ключових автошляхів.

Бенефіціари: мешканці громади, представники вразливих категорій населення, бізнес

Перелік заходів і проєктів в рамках цілі 3.2:

3.2.1. Створення будинку для комфортного перебування людей похилого віку
3.2.2. Підвищення рівня доступності публічних просторів для людей з інвалідністю та представників інших вразливих категорій
3.2.3. Підвищення рівні протипожежної, громадської та інших видів безпеки
3.2.4. Розширення мережі систем відеоспостереження

Індикатори моніторингу Цілі. 3.2.:

зменшення часу доїзду пожежної команди до місця надзвичайної події
кількість людей, які скористались послугами будинку для комфортного перебування людей похилого віку
зменшення кількості правопорушень в громаді
Інтеграція та інструменти для реалізації стратегії
Новостворені ОТГ наразі знаходяться на початку свого шляху до більш масштабної інтеграції та перетворення в сталу і сформовану громаду (муніципалітет). Кінцевою метою інтеграції є об'єднання мешканців і, як наслідок, формування згуртованої та єдиної громади. Місцева влада разом з активними мешканцями повинні спільно працювати над побудовою об'єднаної громади шляхом налагодження взаємовідносин, взаємодії, а також підвищення рівня довіри серед жителів населених пунктів.

Основна мета інтеграції ОТГ полягає в тому, щоб усі населені пункти та їх жителі сприймали громаду в одному ключі шляхом:

• визначення спільних цілей та пріоритетів розвитку, які мають вирішальне значення для майбутнього громади (підготовка стратегії розвитку). Цей процес має на меті об'єднання мешканців та різних зацікавлених сторін з метою формування бачення майбутнього розвитку (спільна участь);
• організацію громадських заходів, об'єднання активних мешканців, установ та організацій (колективна діяльність та
солідарність);
• об'єднання мешканців громади та їх співпраця в різних сферах (комунікація та спільна діяльність). В основному, це формування соціального капіталу громади;
• створення підґрунтя для самореалізації та особистісного розвитку мешканців у громаді (індивідуалізм та добробут);
• належність до громади та відчуття спорідненості зі «СВОЄЮ громадою» (територіальна ідентичність). Створення локальної ідентичності - це остання фаза довготривалого процесу, оскільки йдеться про формування певної системи цінностей та норм поведінки мешканців громади.

Розвиток відносин та взаємодія між мешканцями громади в межах ОТГ має бути результатом діяльності самих мешканців та місцевої влади через участь у громадському житті громади, бажання до об'єднання та спільної праці задля формування
соціальних зв'язків, соціального капіталу, взаємоприйнятних норм і формування, таким чином, взаємної довіри та відчуття
ідентичності.

Необхідність подальшої інтеграції набуває ще більшого значення, враховуючи масштаб викликів, які наразі постають перед ОТГ:

• економічний спад та інші наслідки COVID-19 (скорочення місцевих бюджетів, безробіття та зростання частки тіньової економіки);
• організація роботи адміністрації ОТГ та управління процесами (надання адміністративних, соціальних та
державних послуг);
• загрози сталому зростанню (негативні демографічні тенденції, погана інфраструктура, забруднення та зміни клімату).

Процес інтеграції ОТГ вимагає об'єднання (синергії) розрізнених факторів розвитку (ресурсних, управлінських, економічних, фінансових, людських), які існують окремо в населених пунктах, що об'єдналися в одну ОТГ.

Як документ, Стратегія розвитку Піщанської об'єднаної територіальної громади до 2030 року визначає конкурентні переваги, унікальні особливості та напрямки зростання цієї конкретної території. Крім того, Стратегія 2030 має вирішальне значення для майбутнього ОТГ, оскільки дає поштовх громаді до подальшої інтеграції.

Інструменти, які варто використовувати у процесі впровадження Стратегії 2030 року:

• удосконалення роботи місцевої влади – інституційна розбудова та ефективне управління;
• місцевий бюджет та залучення інвестицій;
• державні та регіональні фонди та програми;
• розробка документації щодо просторового планування;
• міжмуніципальне та міжрегіональне співробітництво (спільні проекти, регулярна комунікація, обмін досвідом, меморандуми про співпрацю);
• державно-приватне партнерство, міжнародні проекти (міжнародні фінансові організації, міжнародна технічна допомога, гранти);
• фонди корпоративно-соціальної відповідальності;
• активне громадянське суспільство.